9 علت درد دندان هنگام جویدن

اگر هنگام جویدن یا لمس دندان متوجه درد در دندان شدید، می تواند نشانه ای از مشکل باشد. ممکن است برای کاهش درد و احتمالاً رفع علل زمینه ای به درمان نیاز داشته باشید. عوامل خاصی وجود دارد که می تواند باعث درد دندان هنگام جویدن شود. درک علائم هشداردهنده می تواند به شما برای درمان علت و حفظ دندان خود کمک کند. بیشتر اوقات، دندانپزشکان به ما هشدار می دهند که درد ناشی از جویدن به یکی از ۹ مشکل مختلف دندانی ختم می شود.

اگر گاز گرفتن یا جویدن باعث درد دندان می شود، به احتمال زیاد به دلیل یکی از عوامل زیر است:

درد دندان در اثر حفره بزرگ در دندان

آیا دندان درد یا دندان های حساس بعد از غذا خوردن دارید؟ پوسیدگی دندان (حفره ها) می تواند پس از خوردن انواع خاصی از غذا باعث ایجاد درد طولانی مدت شود. بسیاری از مردم به شیرینی ها – چه قهوه طعم دار، یک شیرینی صبحانه یا حتی یک نوشابه باشد – وقتی که حفره ای در دندان دارند حساس هستند.

حفره های بزرگ خود عامل گیر غذایی هستند که می تواند باعث فشار و درد دندان در اثر جویدن شود. از آنجایی که پوسیدگی پیشرفته دندان می تواند پالپ (عصب) داخل دندان را تحریک کند، هر بار که غذا را گاز می گیرید، می جوید یا غذا را در دهان می گذارید، باعث شعله ور شدن درد می شوید .

با این حال، توجه به این نکته مهم است که همه حفره ها دردناک نیستند. اگر در هنگام جویدن لبه ناهموار، سوراخ احتمالی در مینای دندان خود یا احساس عجیبی احساس می‌کنید، حتماً برای معاینه با دندانپزشک برنامه‌ریزی کنید تا ارزیابی شده و از پیشرفت بیشتر به عصب دندان یا بدتر شدن آن جلوگیری شود.

دندانپزشک احتمالاً یکی از درمان های زیر را برای حفره توصیه می کند، که بستگی به شدت پوسیدگی و اینکه آیا پوسیدگی به پالپ دندان رسیده است یا خیر:

علل درد دندان در جویدندندان درد دارد چون  روکش یا پر کردن “بلند” است

“اکلوژن” کلمه ای است که ما برای توصیف نحوه بستن دندان ها به هم استفاده می کنیم. هنگامی که دندان های بالا و پایین به درستی بسته می شوند، فشار به طور یکنواخت توزیع می گردد. در نتیجه هیچ ناحیه خاصی وجود ندارد که بار سنگین یا فشاری را تحمل کند.

در مواردی که دندان، پرکردن یا روکش خیلی بلند باشد، هنگام جویدن بروی آن می‌تواند باعث درد شود. این احساس معمولاً بلافاصله پس از اتمام درمان دندانپزشکی و از بین رفتن داروی بیحسی قابل توجه است. دندان مقابل نیز ممکن است به دلیل فشار اضافی وارد شده بر روی آن هنگام درگیر شدن کامل دندان‌ها، درد داشته باشد.

دندانپزشکان از نوع خاصی از کاغذ علامت‌گذاری برای اندازه‌گیری و ارزیابی نحوه بستن دندانهای شما استفاده می کنند، و هر ناحیه‌ای را که بالاتر/سخت‌تر از سایرین برخورد می‌کند، ثبت می کنند. با تنظیم نحوه بستن دندانها، این فشار اضافی برداشته می شود و دندان های درگیر دیگر در اثر جویدن احساس درد نمی کنند.

درد دندان آبسه دار

دندان درد به علت آبسه دندان

هنگامی که در هنگام اعمال فشار به دندان خاصی دچار درد می شوید، ممکن است به دلیل وجود آبسه در اطراف نوک ریشه باشد. این تورم یا کیست در داخل استخوان به دندان فشار وارد می کند و هنگام گاز گرفتن یا فشار دادن آن باعث درد می شود. تخلیه آبسه دندان و تورم می‌تواند بیاید و از بین برود، با علائمی که برخی روزها بدتر می‌شوند و در برخی دیگر مورد توجه قرار نمی‌گیرند. فیستول ها – جوش های کوچک روی لثه – اغلب در نزدیکی دندان ظاهر می شوند و باعث می شوند که یک شستشوی دهان با آب نمک از محل خود خارج شود. تنها درمان مناسب برای حفظ دندان آبسه، انجام درمان ریشه است.

عفونت در دندان شما می تواند گسترش یابد و بافت بیشتری را تهدید کند. حتی می تواند منجر به سپسیس یا گسترش عفونت در خون شود که یک عفونت تهدید کننده زندگی است. دندانپزشک شما احتمالاً آبسه را تخلیه کرده و ناحیه آسیب دیده را تمیز می کند. بسته به شدت وضعیت، ممکن است نیاز به درمان ریشه دندان یا کشیدن دندان داشته باشید. دندانپزشک شما همچنین ممکن است برای رفع عفونت آنتی بیوتیک تجویز کند.

آیا نکروز (مرگ) عصب دندان باعث دندان درد می شود؟

آسیب یا مرگ بافت پالپ (نکروز پالپ) داخل دندان شما نیز می تواند باعث درد شود. اما این تنها نشانه ممکن نیست. در مراحل اولیه، دندان شما ممکن است به گرما، سرما و غذاهای بسیار شیرین نیز بسیار حساس باشد، بنابراین ممکن است هنگام غذا خوردن احساس درد داشته باشید.

اگر دندانپزشک تشخیص دهد که بافت پالپ داخل دندان شما مرده است، ممکن است به یک درمان ریشه و روکش دندان نیاز داشته باشید. همچنین ممکن است دندانپزشک به شما بگوید که باید دندان خود را بکشید و با ایمپلنت دندان جایگزین نمایید .

دندان ترک خورده و دندان درد وقع جویدن

یکی از چالش برانگیزترین و دشوارترین مشکلات دندانی، ترک خوردگی دندان است. در اغلب موارد، هنگام جویدن روی آن علائم واضحی به جز درد وجود ندارد. اگر بعد از غذا خوردن دندان درد دارید، سعی کنید تشخیص دهید که آیا از ناحیه خاصی می آید یا خیر. با استفاده از یک چوب بستنی مخصوص برای دیدن اینکه آیا دندان درد جویدن با فشار در نقاط خاص وجود دارد یا خیر، می‌توانیم به رد کردن شکستگی ریشه کمک کنیم.

اگرچه شکستگی‌های شدید می‌توانند در عکس‌برداری با اشعه ایکس دندان خود را نشان دهند، شکستگی‌های خط مویی اغلب در اشعه ایکس قابل تشخیص نیستند. تشخیص و آزمایش های ویژه می تواند مشخص کند که آیا دندان ترک خورده است یا خیر.

ممکن است حتی متوجه نشوید که دندان ترک خورده است تا زمانی که گاز گرفته اید و هنگام رها کردن نیش درد شدیدی احساس کنید. درد ممکن است به محض رها کردن به سرعت ناپدید شود، یا ممکن است بیاید و برود. سایر علائم ترک خوردگی دندان عبارتند از احساس گیرکردن چیزی بین دندان ها (حتی اگر اینطور نباشد) و درد هنگام خوردن و آشامیدن. اما برخی افراد اصلاً هیچ علامتی را تجربه نمی کنند.

درمان دندان ترک خورده بسته به محل و میزان ترک خوردگی آن می تواند متفاوت باشد. ترک‌های کوچک معمولاً با کامپوزیت دندان ترمیم می‌شوند، اما ترک‌های گسترده یا ترک‌هایی که به زیر خط لثه کشیده می‌شوند ممکن است نیاز به کشیدن دندان داشته باشند.

درد دندان ترک خورده

بیماری پریودنتال علت درد دندان موقع جویدن

هر زمان که هنگام جویدن دندان درد داشتید، لازم است سلامت لثه های شما را در نظر بگیریم. در طول معاینه دندانپزشکی شما، سطوح چسبندگی اطراف هر دندان را اندازه گیری می گردد. بسته به شدت جداشدگی بافت، ممکن است علائم خونریزی لثه یا تورم لثه ها، فاصله بین دندان ها، نمایان شدن ریشه دندان، تجمع جرم دندان، لق شدن دندان و حساسیت دندان را نیز تجربه کنید.

منابع معتبر تحقیقات نشان می دهند که پریودنتیت، که یک عفونت جدی لثه است که با التهابی به نام ژنژیویت شروع می شود. این می تواند باعث لثه درد شود، به خصوص اگر در حال حاضر با سایر بیماری های التهابی مانند آرتریت زندگی می کنید.

علایمی که ممکن است تجربه کنید:

• لثه های قرمز، حساس یا دارای خونریزی
  • ایجاد پلاک
  • درد

درمان ممکن است با جرم گیری دندان و صاف کردن ریشه برای حذف پلاک و جرم شروع شود. اما چندین نوع جراحی نیز وجود دارد که ممکن است دندانپزشک شما توصیه کند، از جمله جراحی پیوند استخوان یا جراحی لثه ، که می تواند شامل بلند کردن لثه برای تمیز کردن عمیق باشد.

درد عقب نشینی لثه

دندان درد و عقب نشینی لثه و نمایان شدن ریشه

تحلیل لثه (لثه) لزوماً باعث درد دندان هنگام جویدن نمی شود، اما اگر به ریشه ای که لثه اش تحلیل رفته فشار وارد شود، می تواند دندان های آسیب دیده شما را بسیار حساس کند. اگر در حال خوردن یا آشامیدن هستید و غذا با سطح ریشه شما تماس پیدا می کند، احتمالاً درد شدیدی در آن دندان خاص احساس می کنید. عقب نشینی لثه می تواند ناشی از عواملی مانند مسواک زدن تهاجمی، ضربه، دندان قروچه، موقعیت دندان و بیماری لثه باشد.

عقب نشینی لثه نوعی بیماری پریودنتال است که به عنوان بیماری لثه نیز شناخته می شود. هنگامی که لثه‌ها شروع به عقب‌ کشیدن از روی دندان‌ها می‌کنند، سطح بیشتری از دندان را در معرض دید قرار می‌دهند و حتی می‌توانند بخشی از ریشه را در معرض دید قرار دهند. این قضیه می تواند دندان شما را بسیار حساس و حتی برای لمس دردناک کند. تحلیل لثه در بزرگسالان بالای 40 سال شایع تر است.

دندانپزشک شما لثه های شما را از نزدیک معاینه می کند تا ببیند آیا عفونت وجود دارد یا خیر. اگر چنین است، ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک، استفاده از دهان شویه آنتی بیوتیک یا استفاده از ژل آنتی بیوتیک روی لثه های خود داشته باشید. در موارد شدید، دندانپزشک شما ممکن است جراحی فلپ یا پیوند لثه را برای کمک به رشد مجدد لثه توصیه کند.

دندان درد به علت پرکردگی یا روکش شل

پر کردگی یا روکش شل می تواند باعث ایجاد درد در هنگام جویدن شود. وقتی پرکردگی شل باشد، باکتری ها می توانند زیر آن خزیده و دندان و احتمالاً عصب شما را تحریک کنند.

محتمل ترین راه حل برای این مشکل جایگزینی پرکردگی یا گذاشتن روکش جدید است.

درد دندان سینوزیت

درد دندان به علت فشار یا احتقان بینی / سینوس

ریشه دندان های فک بالای شما در مجاورت سینوس های بینی قرار دارند. درد دندان هنگام جویدن ممکن است لزوماً به معنای وجود مشکل دندانی نباشد. بلکه ممکن است به این دلیل باشد که سینوس ها ملتهب هستند. معمولاً دندان‌هایی که بیشترین حساسیت را دارند، دندان‌های آسیاب شما (دندان‌های پشتی) یا دندان‌های پرمولر(آسیای کوچک) هستند. دندان های پایین تحت تاثیر این مشکل قرار نمی گیرند.

ریشه های دندان های بالایی شما بسیار نزدیک به سینوس های شما هستند، بنابراین هر گونه فشار اضافی، احتقان یا عفونت در آن ناحیه ممکن است باعث بروز این مشکل شود، به خصوص اگر چندین دندان شما به جای یک دندان درد داشته باشند. به این درد، دندان درد سینوسی نیز گفته می‌شود و معمولاً در دندان‌های خلفی بالایی که نزدیک سینوس‌ها هستند، احساس می‌شود.

احتقان بینی یا احتقان سینوس می تواند کوتاه مدت باشد، اما مطمئناً می تواند در صورت ادامه دار بودن دردناک شود. درمان های خانگی ممکن است احتقان و فشار ایجاد شده را کاهش دهد. برخی از این درمان ها عبارتند از:

• استفاده از یک مرطوب کننده هوا
  • استفاده از کمپرس گرم
  • گرفتن دوش بخار
  • اسپری سالین

بسیاری از عفونت های سینوسی خود به خود از بین می روند، اما در برخی موارد ممکن است آنتی بیوتیک لازم باشد.

علائم را نادیده نگیرید

دندان درد چیزی نیست که با گذشت زمان خود به خود از بین برود. برخلاف سایر انواع دردهای بدن که با استراحت یا مسکن ها بهبود می یابند، درد دندان به این معنی است که چیز جدی تری در داخل دهان شما در حال وقوع است و این علائم درد را نباید نادیده گرفت.

دندان درد اغلب می تواند نشانه مشکل بزرگتر دندان یا لثه باشد. اگر به موقع به آن رسیدگی نکنید، درد ممکن است بدتر شود. یا ممکن است مجبور شوید کارهای دندانپزشکی زیادی انجام دهید یا خطر از دست دادن دندان را داشته باشید. اگر متوجه درد شدید، با دندانپزشک مشورت کنید.