قرص برای عفونت دندان

عفونت دندان که گاها به آن آبسه دندان نیز می گویند، به دلیل عفونت باکتریایی باعث ایجاد یک محل تجمع چرک در دهان شما می شود. این حالت معمولاً ناشی از:

• پوسیدگی دندان
  • صدمات و ضربه
  • کارهای ناقص قبلی دندانپزشکی

عفونت دندان می تواند باعث شود:

• حساسیت
  • ورم

در صورت عدم درمان، این عفونت دندان همچنین می تواند به نواحی مجاور از جمله مغز تا قلب شما سرایت کنند. اگر عفونت دندان دارید، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید تا از گسترش عفونت جلوگیری کنید. شما باید مراقب هر گونه عفونتی در سر خود باشید، به خصوص در دهان، زیرا نزدیک به مغز شماست.

دندانپزشک شما احتمالا یک آنتی بیوتیک برای کمک به از بین بردن باکتری های عامل عفونت دندان شما تجویز می کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع آنتی بیوتیک های مورد استفاده برای درمان عفونت دندان و گزینه های بدون نسخه برای تسکین درد، ادامه مطلب را بخوانید.

عفونت دندان

کدام آنتی بیوتیک برای عفونت دندان بهتر عمل می کند؟

همه انواع عفونت دندان نیاز به آنتی بیوتیک ندارند. در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است بتواند آبسه را تخلیه کند. سایر موارد ممکن است نیاز به عصب کشی دندان یا کشیدن دندان عفونی داشته باشد. آنتی بیوتیک ها معمولا در موارد زیر استفاده می شوند:

• عفونت شما شدید است
  • عفونت شما گسترش یافته است
  • شما سیستم ایمنی ضعیفی دارید
  • پیشگیری از عفونت بعد از اعمال جراحی چون ایمپلنت دندان

نوع آنتی بیوتیکی که شما نیاز دارید بستگی به نوع باکتری ایجاد کننده عفونت دارد. کلاس های مختلف آنتی بیوتیک ها راه های مختلفی برای حمله به باکتری ها دارند. دندانپزشک شما می خواهد آنتی بیوتیکی را انتخاب کند که به طور موثر عفونت شما را از بین ببرد.

آنتی بیوتیک های کلاس پنی سیلین، مانند پنی سیلین و آموکسی سیلین، بیشتر برای کمک به درمان عفونت دندان استفاده می شوند. آنتی بیوتیکی به نام مترونیدازول ممکن است برای برخی از انواع عفونت های باکتریایی تجویز شود. مترونیدازول گاهی اوقات همراه با پنی سیلین تجویز می شود تا انواع بیشتری از گونه های باکتریایی را پوشش دهد.

در حالی که آنتی بیوتیک های پنی سیلین وآموکسی سیلین معمولا برای عفونت دندان استفاده می شود، بسیاری از افراد به آنها حساسیت دارند. حتماً به دندانپزشک خود در مورد هرگونه واکنش آلرژیکی که در گذشته نسبت به داروها داشته اید، اطلاع دهید. اگر به پنی سیلین حساسیت دارید، دندانپزشک ممکن است آنتی بیوتیک دیگری به شما تجویز نماید.

آنتی بیوتیک دندان

چقدر دارو در عفونت دندان باید مصرف کنم و برای چه مدت؟

اگر عفونت دندان دارید که نیاز به آنتی بیوتیک دارد، باید حدود یک هفته آنها را مصرف کنید. بسته به نوع آنتی بیوتیک، باید دو تا چهار بار در روز دوز مصرف کنید.

شما باید دستورالعمل هایی را از داروخانه خود دریافت کنید که دقیقاً نحوه مصرف آنتی بیوتیک را توضیح می دهد. اگر در مورد نحوه مصرف دارو مطمئن نیستید، می توانید از داروساز بپرسید. به خاطر داشته باشید که ممکن است مجبور شوید چند دوره از آنتی بیوتیک ها را قبل از اینکه کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید و شروع به عمل روی عفونت دندان کنند، مصرف کنید.

همیشه کل دوره آنتی بیوتیک تجویز شده توسط دندانپزشک را مصرف کنید، حتی اگر علائم شما ناپدید شوند. اگر کل دوره را نگذرانید، ممکن است برخی از باکتری ها زنده بمانند و درمان عفونت را دشوارتر می کند.

حساسیت به آموکسی سیلین

حساسیت به پنی سیلین و آموکسی سیلین در عفونت دندان

آموکسی سیلین یک آنتی بیوتیک پنی سیلین است که برای درمان عفونت های باکتریایی از جمله برونشیت، ذات الریه و عفونت های گوش، بینی، گلو، پوست و مجاری ادراری استفاده می شود. اگرچه می تواند در درمان عفونت های باکتریایی همچون عفونت دندان بسیار موثر باشد، اما فهرستی از عوارض جانبی بالقوه را نیز به همراه دارد.

از جمله عوارض جانبی رایج آموکسی سیلین عبارتند از:

• ناراحتی معده
  • حس چشایی غیر طبیعی
  • بثورات پوستی
  • عفونت قارچی واژن

عوارض جانبی کمتر رایج عبارتند از:

• واکنش های آلرژیک مانند خارش یا کهیر، تورم صورت، لب ها یا زبان
  • مشکلات تنفسی
  • تاول، پوسته پوسته شدن یا شل شدن پوست، از جمله داخل دهان
  • مشکل خواب
  • مشکل در دفع ادرار، ادرار تیره، یا کاهش مقدار ادرار
  • به طور غیرعادی ضعیف یا خسته شدن
  • خونریزی یا کبودی غیر معمول
  • زرد شدن چشم یا پوست

داروی جایگزین پنی سیلین

داروی عفونت دندان جایگزین آموکسی سیلین در صورت حساسیت

آموکسی سیلین متعلق به گروهی از آنتی بیوتیک ها به نام پنی سیلین ها است. اگر به پنی‌سیلین‌ها حساسیت دارید، احتمالاً به گروهی از آنتی‌بیوتیک‌ها به نام سفالوسپورین‌ها که سفالکسین یکی از اعضای آن است، حساسیت دارید.

در بیمارانی که به پنی سیلین حساسیت دارند باید از مصرف سفالکسین اجتناب شود.

آنتی بیوتیک هایی مانند کلاریترومایسین، داکسی سایکلین و ارتیرومایسین ممکن است جایگزین های بی خطری برای شما باشند.

درمان موقت دندان درد

روشهای دیگر درمان موقت عفونت دندان

در صورت داشتن عفونت دندان همیشه باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندان های شما بسیار نزدیک به مغز شما هستند و عفونت دندان می تواند به سرعت به نواحی و اندام های مجاور سرایت کند. آنتی‌بیوتیک‌ها بدون نسخه در دسترس نیستند، اما چند کار وجود دارد که می‌توانید قبل از ویزیتتان برای تسکین در خانه انجام دهید، مانند:

• مصرف مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) یا استامینوفن (تیلنول)
  • به آرامی دهان خود را با آب نمک گرم بشویید
  • تا حد امکان از خوردن غذاهای سرد یا گرم خودداری کنید
  • سعی کنید با طرف مقابل دهان خود بجوید
  • مسواک زدن با یک مسواک نرم در اطراف دندان آسیب دیده

اگر علائم عفونت دندان مانند درد ضربان دار مداوم، تورم و حساسیت دندان به دما یا فشار را دارید، در اسرع وقت به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر دندانپزشک شما آنتی بیوتیک تجویز کرد، دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید و نسخه را تمام کنید. حتی اگر عفونت خفیف به نظر برسد، بدون درمان مناسب می تواند به سرعت جدی شود.

برای درمان دندان عفونی دندانپزشک شما یکی از راههای عصب کشی یا کشیدن دندان و جایگزینی با ایمپلنت دندان را به شما پیشنهاد خواهد داد .

• کپسول آموکسی سیلین و میترونیدازول از روز قبل کشیدن دندان میخوردم و هنوز میخورم و ژلوفن هم میخورم