جراحی لثه

بیماری لثه وقتی که به حدی برسد که با جرمگیری یا کورتاژ لثه درمان پذیر نباشد نیاز به جراحی لثه ایجاد می شود . جراحی لثه عملی است که در طی آن بافت بیمار درمان ناپذیر لثه باید به روش جراحی برداشته شود . بطور معمول ااین کار با استفاده از تیغ جراحی و بخیه زدن صورت می گیرد . در کلینیک تخصصی دندانپزشکی Dencaere عمل جراحی لثه با کاربرد لیزر دندان AMD آمریکا و بدون خونریزی لثه و درد و تورم وبخیه انجام می گیرد .

"<yoastmark

بیماری لثه و نیاز به جراحی لثه

وقتی که بیماری و درگیری لثه و نیاز به درمان لثه به حدی برسد که با جرمگیری و کورتاژ و Root Planning درمان نیابد مرحله پیشرفته بیماری لثه نام دارد . نحوه تشخیص این که لثه فرد به این مرحله رسیده است با دندانپزشک متخصص است . دندانپزشک بوسیله وسیله ای گه پروب پریودنتال نامیده می شود عمق شیار لثه یا پاکت لثه را در کل دهان اندازه می گیرد . درصورتیکه اندازه عمق پاکت لثه به سه میلی متر رسیده باشد در آن صورت لثه بیمار است .

مطالعه در مورد سیاهی لثه

بیماری لثه دو حالت دارد:

آیا ژنژویت نیاز به جراحی لثه دارد ؟

در این مرحله از بیماری لثه عمق پاکت لثه بین سه الی چهار میلی متر است و لثه متورم و در تماس با جسم خارجی خونریزی لثه می کند . ولیکن هنوز تخریب استخوان فک صورت نگرفته است . در مرحله Gingivitis نیاز به جراحی لثه با لیزر جهت برداشتن بافت بیمار از روی دندان ها می باشد .

ژنژویت

درمان پریودنتیت با جراحی لثه

هر گاه بیماری لثه به حدی پیشرفته شود که تخریب استخوان نگاه دارنده دندان ها رخ دهد Periodontitis نامیده می شود . عمق پاکت لثه در این حالت معمولا بیش از چهار میلی متر می باشد . در این مرحله تصمیم با دندانپزشک متخصص است که  با جراحی لثه فقط لثه بیمار را از روی دندان های فرد بردارد یا اینکه اقدام به پیوند استخوان نماید .

در صورتی که تخریب استخوان سراسری باشد و بیش از دو دندان مجاور را در بر گیرد پیوند استخوان جوابگو نیست . اما اگر که فقط یک دندان دچار تخریب استخوان گردد می توان امید به بهبود از طریق پیوند استخوان را داشت . به هر حال تشخیص این مسئله با مراجعه به کلینیک تخصصی دندانپزشکی Dencare و معاینه دقیق توسط متخصص نهایی می گردد.

پریودنتیت

جراحی لثه با لیزر

در روشی که بطور متداول در اکثر مطب های دندانپزشکی برای جراحی لثه صورت می گیرد استفاده از تیغ جراحی و برداشتن لثه بیمار فرد با آن است . سپس لثه باقی مانده را دوباره بر روی دندان ها برگردانده و بخیه زده می شود . این روش دردناک و توام با خونریزی زیاد است که بعلت این خونریزی لثه و کاهش دید جراح دقت کار پایین می آید . علاوه بر این پس از جراحی درد و ناراحتی و تورم وجود دارد .

در کلینیک تخصصی دندانپزشکی Dencare برای جراحی لثه از لیزر بهره گرفته می شود . کاربرد لیزر دندان دقت جراحی را بالا می برد چون در هنگام برداشتن لثه پرتو لیزر لثه را جوش داده و خونریزی لثه رخ نمی دهد . بنابراین دید جراح کاملا باز است . علاوه بر این پرتو لیزر محل کار را استریل می کند بدین معنی که در هنگام عبور از هر جایی که مورد تابش لیزر است میکروب ها کشته می شوند . بنابراین نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک پس از کاربرد لیزر نیست .

عوارض پس از جراحی هم با کاربرد لیزر دندان حذف می شوند . یعنی اینکه پس از عمل با لیزر دندان درد و تورم و خونریزی و اکیموز دیده نمی شود . فرد چندین برابر راحت تر از روش جراحی با تیغ است.

لیزر در جراجی

جهت مطالعه بیشتر در مورد ایمپلنت دندان به این صفحه مراجعه نمایید

مراحل جراحی لثه

مشاوره و معاینه اولیه:

قبل از انجام جراحی لثه، مشاوره اولیه ضروری است. دندانپزشک یا پریودنتیست سلامت دهان و دندان بیمار را ارزیابی می کند، از جمله معاینه جامع لثه ها، دندان ها و ساختارهای نگهدارنده. ممکن است از اشعه ایکس یا سایر تکنیک های تصویربرداری برای ارزیابی وضعیت استخوان زیرین استفاده شود.

آمادگی برای جراحی:

قبل از جراحی، بیمار دستورالعمل‌های خاصی در مورد آماده‌سازی دریافت می‌کند که ممکن است شامل ناشتا بودن، قطع برخی داروها و ترتیب حمل و نقل در صورت استفاده از بیهوشی باشد. برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن روش، رعایت دقیق این دستورالعمل ها ضروری است.

بیحسی:

جراحی لثه را می توان تحت بی حسی موضعی که محل جراحی را بی حس می کند یا بیهوشی عمومی که باعث ایجاد خواب در تمام طول عمل می شود انجام داد. انتخاب بیهوشی به وسعت جراحی، ترجیح بیمار و توصیه دندانپزشک بستگی دارد.

تکنیک‌ها و روش‌های جراحی:

تکنیک خاصی که در جراحی لثه استفاده می‌شود به نوع و شدت مشکل لثه بستگی دارد. جراح برش‌هایی ایجاد می‌کند، بافت‌های بیمار را برمی‌دارد، در صورت لزوم لثه‌ها را تغییر شکل می‌دهد و هر گونه عمل اضافی مانند پیوند استخوان را در صورت لزوم انجام می‌دهد. فناوری لیزر به دلیل دقت و کاهش زمان ترمیم به طور فزاینده ای در جراحی لثه استفاده می شود.

بخیه ها و مراقبت های پس از جراحی:

پس از انجام اقدامات لازم، جراح برش ها را با بخیه های قابل حل یا غیر قابل بخیه می زند. دستورالعمل های مراقبت پس از جراحی شامل اطلاعاتی در مورد مدیریت درد، اصلاح رژیم غذایی، اقدامات بهداشت دهان و دندان و قرار ملاقات های بعدی ارائه خواهد شد.

فواید جراحی لثه

• بهبود سلامت لثه و جلوگیری از پیشرفت بیشتر بیماری لثه
  • ترمیم خط لثه سالم و بهبود زیبایی لثه
  • کاهش عمق پاکت، حفظ بهداشت دهان و دندان را آسان تر می کند
  • حفظ ساختار استخوان پشتیبان و جلوگیری از از دست دادن دندان
  • بهبود سلامت کلی دهان و بهبود بالقوه در سلامت سیستمیک

خطرات و عوارض

• درد، تورم و ناراحتی در محل جراحی
  • عفونت در محل جراحی
  • خونریزی حین و بعد از عمل
  • حساسیت یا بی حسی در ناحیه تحت درمان
  • واکنش های آلرژیک به بیهوشی یا دارو
  • عود بیماری لثه در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

بهبودی و مراقبت های پس از جراحی

دوره بلافاصله پس از جراحی:

پس از جراحی لثه، احساس ناراحتی، تورم و خونریزی طبیعی است. داروهای ضد درد که توسط دندانپزشک تجویز می شود، می تواند به مدیریت ناراحتی کمک کند. استفاده از کمپرس یخ، رعایت رژیم غذایی نرم و پرهیز از فعالیت‌های شدید می‌تواند باعث بهبود سریع‌تر شود.

اقدامات بهداشت دهان و دندان:

حفظ بهداشت دهان و دندان در طول دوره نقاهت بسیار مهم است. دندانپزشک دستورالعمل هایی را در مورد نحوه تمیز کردن ناحیه جراحی ارائه می دهد و محصولات مخصوص مراقبت از دهان را توصیه می کند. مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن (با احتیاط) و شستشوی دهان به تمیز نگه داشتن محل جراحی و کاهش خطر عفونت کمک می کند.

قرار ملاقات های بعدی:

قرار ملاقات های پیگیری منظم برای نظارت بر روند بهبود و اطمینان از موفقیت جراحی ضروری است. دندانپزشک یا پریودنتیست سلامت لثه را ارزیابی می کند، در صورت لزوم بخیه ها را می کشد و راهنمایی های اضافی برای مراقبت مداوم از دهان ارائه می دهد.

• روز بخیر و خسته نباشید
    میخواستم بپرسم که جراحی لثه درد داره و چند روز استراحت بعد ار عمل لازمه؟

• سلام . اگر که با لیزر صورت بگیرد خیر درد نداره و احتیاجی به استراحت در منزل هم نیست و بلافاصله می توان سر کار برگشت

• سلام عزیزم خوبین؟میگم که این جراحی لثه با لیزر هزینش چقدره و میشه گفت چندجلسه طول میکشه؟

• سلام . هزینه درمان بعد از معاینه اعلام می شود . تعداد جلسات هم همینطور بستگی به شرایط هر کس متفاوت است

• بعد از جراحی لثه دندان مورد نظر، اگر روکش بخواهد برای دندان انجام شود،طریقه مسواک زدن برای جلوگیری از رشد لثه به حالت اولیه چگونه خواهد بود؟!

• سلام . بستگی به نوع جراحی لثه و نوع روکش دارد . باید حتما بصورت حضوری معاینه شوید

• سلام خدمت شما ،ایا برداشت کیست هم با لیزر انجام میشه ؟

• سلام . بستگی به نوع کیست دارد . کیست لثه بله ولی داخل استخوان خیر

• سلام و عرض ادب خدمت دکتر عزیز…آیا درمان بیماری پریودنتال یا التهابات لثه‌ ای به دلیل عفونت لثه و استخوان…با لیزر ارزانتر است یا جراحی های دیگر؟

• سلام . قیمت یک فاکتور متغیر است که به عوامل مختلفی مربوط میشود . ما در اینجا در مورد قیمت صحبت نمی کنیم . بیشتر بر اثر بخشی و نحوه درمان تمرکز داریم . قیمت پس از معاینه و طرح درمان به هر فرد اعلام میشود که با دیگری متفاوت است .

• سلام. وقت بخیر !من رفتم متخصص جراحی لثه معاینه کردن گفتن باید جراحی بشه لثه های هردوتا فکم.حالا اگه نخواهم جراحی کنم کاری هست به جاش انجام بدم مثلا دهانشویه یا دارو لثه هام عفونت کرده و دندون پایینم لق شده.لثه هام رفتن پایین ممنون ازشما

• سلام . جراحی لثه متفاوت است ممکن است نیاز به پیوند استخوان یا پیوند لثه داشته باشید . ولی عفونت لثه معمولا با یک جرم گیری صحیح و اصولی بهبود می یابد .

• سلام عرض ادب من لب شکری هستم 34سال دارم میخواستم بدونم همه عمل ها رو انجام دادم فقط مونده اردتونسی ولی زمان می‌بره میخواستم بدونم جراحی لثه برا من انجام میدید پیوند استخوان هم انجام دادم

• سلام . هر چند بدون معاینه جواب قطعی دادن مشکل است ولی به احتمال زیاد این کار را انجام می دهیم . لطفا بعد از تعطیلات با کلینیک تماس بگیرید.