علت بوی بد دهان

یکی از مشکلاتی که ممکن است بعضی از افراد را به خود درگیر کند علت بوی بد دهان آنها است. بوی بد دهان بسیار در روابط اجتماعی شخص و ایجاد ارتباط با دیگر افراد موثر است. به همین دلیل در محیط کار و کارآیی انسان نیز نقش دارد. در کلینیک تخصصی دندانپزشکی Dencare با داشتن تجهیزات پیشرفته و لیزر دندان AMD آمریکا درمان علت بوی بد دهان بدرستی و اساسی انجام می گیرد.

علت بوی بد دهان

بوی بد دهان علت های متفاوتی دارد که این علت ها را می توان به دو دسته عمده تقسیم نمود:

علل خارج دهانی

یک سری بیماری ها و مشکلات سیستمیک هستند که باعث علت بوی دهان می گردند که ربطی به دهان شخص ندارند:

• مصرف بعضی از مواد غذایی مثل سیر و پیاز و بعضی ادویه جات
  • مصرف تنباکو و سیگار و دخانیات
  • مشکل سینوزیت
  • گلودرد و آنفلوانزا
  • تورم و عفونت لوزه ها
  • دیابت یا مرض قند
  • مشکل سوء هاضمه و برگشت اسید معده
  • مشکلات کلیه و کبد
  • مصرف الکل زیاد

علل داخل دهانی

مشکلات دهانی که باعث علت بوی بد دهان می شوند:

برطرف کردن علت بوی بد دهان

برای برطرف کردن این مشکل بایستی علت آن که باعث بوجود آمدن علت بوی بد دهان شده است حذف گردد. در صورتی که این علل پابرجا باشند یا اینکه موقتی رفع شوند دوباره این مشکل بر می گردد.

در مواردی که علت از جمله علل غیر دهانی است بایستی آن بیماری را درمان نمود و تا زمانی که این بیماری وجود داشته باشد مشکل پایه ای حل نشده است. در صورتی که برخی عادات سیگار و دخانیات و الکل باعث این مسئله شده است مسلما درمان حذف یا کاهش مصرف است.

اما در صورتی که علت بد بویی دهان از داخل دهان باشد درمان راحت تر بوده و در حوزه کاری دندانپزشکی است. جرم دندان را با جرمگیری دقیق  و باقی نماندن هیچ جرمی در دهان باید حذف کرد. مسواک زدن مرتب و موثر و بهداشت دهان بسیار در کاهش بوی دهان موثر است. حداقل دو بار در روز مسواک زدن به میزان قابل توجهی از بوی دهان می کاهد. دهانشویه ها هم موثرند ولی بیشتر کمکی هستند و باید در کنار درمان ها مصرف شوند.  پوسیدگی دندان را با پرکردن دندان برطرف نمود. علت عفونت لثه و استخوان زیرش را با عصب کشی دندان و یا کشیدن دندان  و جایگزینی با ایمپلنت رفع کرد.

در مورد جرم گیری دندان با ایرفلو بیشتر بدانید

پرز های چشایی عمیق بوسیله مسواک های مخصوص زبان یا یک تکه گاز استریل یا پارچه تمیز زبر پاک شود. در داخل این پرزهای چشایی عمیق باکتریهای دهان لانه گزیده و با مصرف مواد غذایی که خورده می شوند تولید گاز بدبو می کنند. اگر که برفک دهان عامل بوی دهان است از داروهای ضد قارج استفاده نمود. داروی نیستاتین داروی منتخب برای برفک دهان است که باید حتما توسط پزشک یا دندانپزشک تجویز گردد.

در کل با مراجعه به کلینیک تخصصی دندانپزشکی Dencare و تشخیص صحیح علت بوی بد براحتی این مشکل حل می شود. با استفاده از خاصیت میکروب کشی لیزر دندان AMD آمریکا با ازبین بردن باکتری های دهان که علت اصلی این مشکل هستند، درمان این مسئله قطعی و راحت تر می شود .

جهت مطالعه بیشتر در مورد ایمپلنت دندان به این صفحه مراجعه نمایید

چگونه می توانم از بوی بد دهان جلوگیری کنم؟

روشهای پیشگیری از بوی بد دهان

بوی بد دهان در موارد زیر قابل پیشگیری یا کاهش است:

• حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • زبان، گونه ها و سقف دهان خود را مسواک بزنید. بیشتر باکتری های بوی بد دهان روی زبان زندگی می کنند. ، بنابراین مسواک زدن یا خراش دادن زبان می تواند تفاوت زیادی در تنفس شما ایجاد کند.
  • اگر دندان مصنوعی دارید، آنها را شب بیرون بیاورید و قبل از قرار دادن دوباره در دهان، آنها را کاملا تمیز کنید. قبل از استفاده از اسپری ها یا قرص های خوشبو کننده با دندانپزشک خود صحبت کنید. برخی فقط برای مدت کوتاهی بو را پنهان می کنند.
  • اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید. بوی بهتری خواهید داشت و در کل بدن سالم تری خواهید داشت.
  • با خوردن غذاهای سالم که باعث جویدن می شوند، بزاق خود را روان نگه دارید. هویج و سیب به بزاق زیادی نیاز دارند. همچنین می توانید آدامس های بدون قند بجوید یا آب نبات های بدون قند بمکید. اگر هنوز بزاق کافی برای مرطوب نگه داشتن دهان خود ندارید، ممکن است دندانپزشک بزاق مصنوعی را به شما پیشنهاد دهد.
  • به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. معاینات منظم می تواند مشکلاتی مانند بیماری لثه، عفونت و خشکی دهان را پیدا کند. اگر بوی بد دهان دارید و دندانپزشک نتواند علتی پیدا کند، ممکن است برای پیگیری بیشتر به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی اولیه خود ارجاع دهید.

• زهرا روحانی
    آوریل 18, 2020 10:49 ق.ظ

خسته نباشید . من جرمگیری هم کرده ام ولی هنوز دهانم بو می دهد . میشه بگید علت چیست؟

• سلام .
    این مشکل شما می تواند علت های مختلفی داشته باشد . ممکن است درست و کامل جرمگیری شما انجام نشده باشد . یا اینکه بیماری زمینه ای خاصی داشته باشید . بهتر است همراه با آزمایش خون جهت بررسی دقیقتر به کلینیک مراجعه نمایید