لثه درد چیست و علل و درمان آن کدامند ؟

یکی از مشکلات دهان و دندانی که خیلی از افراد را ممکن است درگیر خود کند لثه درد است .

لثه درد ممکن است بصورت موضعی یعنی فقط در محدوده  یک یا دو دندان باشد یا اینکه بصورت منتشر در سرتاسر یک فک یا کل دهان را درگیر نماید.

قبل از هر چیز باید عللی را که باعث ایجاد لثه درد در هر فرد می شوند یافت و سپس بر اساس آن علت اقدام به درمان متناسب با آن کرد .

علل لثه درد

مهمترین علل لثه درد را می توان موارد زیر عنوان کرد :

• جرم دندان
  • عفونت لثه که می تواند ژنژویت یا پیوره باشد .
  • بیماری لثه مانند آفت
  • دندان لق
  • تحلیل لثه
  • تحلیل استخوان
  • آسیب زدن به لثه
  • آبسه دندان
  • عفونت ایمپلنت
  • پوسیدگی دندان

جرم دندان علت درد لثه

اولین و مهمترین علت لثه درد می باشد . جرم دندان سنگ های رسوبی ریزی هستند که در پای دندان ها نزدیک لثه به دندان می چسبند . بزاق انسان دارای املاح معدنی است که در صد آن از یک فرد تا فرد دیگر متفاوت است . این املاح پس از ترشح بزاق در دهان پای دندانها رسوب می کنند . درون این جرم دندان مملو از باکتری های بیماری زا است . این باکتری ها باعث التهاب و درد لثه می شوند . بنابراین با حذف جرم دندان لثه درد نیز برطرف می گردد .

برای حذف جرم دندان چاره ای جز جرمگیری و تمیز کردن دندانها بوسیله جرم گیری دندان ها بصورت کامل و دقیق نیست . اینکار باید درست انجام شود . جرمگیری سریع و غیر دقیق مشکل را برطرف نمی کند . اگر جرم گیری دندان صحیح انجام شود و سطح دندان کاملا تمیز و صیقلی شود مشکل درد نیز برطرف می گردد.

مسواک زدن صحیح و کاربرد نخ دندان در دیرتر تشکیل شدن جرم دندان موثرند . اما چون این مسئله کاملا ارثی است کسانیکه بزاق جرم ساز دارند باید هر شش ماه یکبار برای جرم گیری دندان هایشان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایند .

عفونت لثه علت درد

نام دیگر آن gingivitis یا ژنژویت بوده و حالت پیشرفته عفونت لثه را Periodontitis یا پیوره می نامند . علت عفونت لثه تداوم حضور جرم دندان و بی توجهی به آن و جرمگیری نکردن مداوم است . کسانیکه عفونت لثه دارند دچار لثه درد و بوی بد دهان می گردند.

باکتری های موجود در جرم دندان باعث التهاب و عفونت لثه می شوند این حالت را ژنژویت می گویند . اگر که در این مرحله درمان صورت نگیرد باعث تخریب استخوان شده که در این حالت پیوره نام می گیرد .

درمان بسته به تشخیص دندانپزشک و شدت پیشرفت عفونت متفاوت است:

• جرم گیری دقیق دندانها
  • درمان با لیزر دندان
  • روت پلنینگ
  • کورتاژ لثه
  • جراحی لثه
  • پیوند استخوان

بیماری لثه

بیماری لثه و لثه درد

بیماری لثه به دو دسته تقسیم می شوند :

• بیماری های عفونی که در اثر باکتری ها یا ویروس ها یا قارچ ها ایجاد می شوند .
  • بیماری های خود ایمنی که سیستم دفاعی بدن بر علیه خودش مبارزه می کند .

بیماری های عفونی که در اثر باکتری ها ایجاد می گردند را قبلا در بخش عفونت لثه توضیح دادیم . علاوه بر آنها ویروس هایی چون HPV نیز می توانند باعث ایجاد بیماری لثه و در نتیجه لثه درد گردند . درمان بیماری های ویروسی داروهای ضد ویروس چون آسیکلویر بصورت خوراکی یا موضعی می باشد . تب خال نیز جزو بیماری های ویروسی است که با داروهای ضد ویروس برطرف می شود .

برفک دهان یک بیماری قارچی است که بیشتر در دندانپزشکی اطفال با آن سر و کار دارند یا در کسانیکه دندان مصنوعی قدیمی دارند . درمان داروهای ضد قارچ چون نیستاتین می باشد .

بیماری های خود ایمنی مانند آفت دهان یا لکوپلاکیا و لیکن پلان و پمفیگوس هریک در اثر واکنش سیستم ایمنی بدن بر لایه ای از بافت جلدی لثه است . در نتیجه ترکیب لثه بهم خورده و لثه زخمی شده و لثه درد ایجاد می گردد . درمان دارویی اکثر این بیماری ها با تجویز کورتون خوراکی یا پماد هایی است که حاوی کورتون هستند . یکی از روش های درمان آفت لیزر دندان است که بسیار موثر بوده و کسانیکه بطور مداوم دهانشان آفت می زند را از این مشکل رهایی می دهد .

لقی دندان و لثه درد

پیشرفت بیماری پیوره و تخریب استخوان نگاهدارنده دندان باعث لقی آن دندان می گردد . این دندانها در اثر غذا خوردن دردناک بوده و لثه درد نیز وجود دارد .

درمان بسته به شدت لقی دندان متفاوت است :

• لقی درجه یک : معالجه لثه و جرمگیری و کورتاژ لثه و درمان با لیزر دندان و بهبود رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند دندان لق را سفت کند .
  • لقی درجه دو : درمان ها شامل تمام موارد لقی درجه یک به اضافه جراحی لثه و پیوند استخوان و اسپلینت کردن دندان ها به دندان های محکم کناری می باشد .
  • لقی درجه سه : متاسفانه در این مرحله چاره ای جز کشیدن دندان و کاشت دندان به طریقه ایمپلنت دندان نیست . گاهی اوقات کاربرد پودر استخوان جهت پیوند استخوان ایمپلنت لازم می گردد .

تحلیل لثه علت درد

تحلیل لثه معمولا کمتر باعث لثه درد می گردد و کسانیکه این مشکل را دارند اغلب دچار حساسیت دندان و دندان درد هستند . یکی از مهمترین علل تحلیل لثه دندان قروچه است . خوردن مواد ترش به میزان زیاد نیز باعث تحلیل لثه می گردد .

درمان تحلیل لثه حذف علل است . برای دندان قروچه از نایت گارد به هنگام خواب باید استفاده نمود . ترشیجات را هم از رژیم غذایی خود کم کنید .

در نهایت پیوند لثه کمک به بازسازی لثه تحلیل رفته و کم شدن درد می کند .

درد مزمن دهان

تحلیل استخوان و لثه درد

تحلیل استخوان علل زیادی دارند . از عفونت لثه و بیماری لثه تا عادات غلط و دندان قروچه و … همه می توانند باعث تحلیل استخوان بگردند . در محلی که تحلیل استخوان صورت گرفته است لثه عفونی یا بافت گرانولیشن جایگزین می گردد که این بافت باعث لثه درد می شود .

درمان جراحی لثه و تمیز کردن سطوح دندان و استخوان از جرم دندان و بافت گرانوله و در صورت امکان پیوند استخوان می باشد . در مواردی که تحلیل استخوان به حدی شدید باشد که باعث لقی دندان گردد چاره ای جز کشیدن دندان و جایگزینی با ایمپلنت دندان نیست .

آسیب زدن به لثه علت درد

به دلایلی ممکن است خود انسان به لثه خودش آسیب بزند . خوردن غذای سخت و غذا های داغ یا اسیدی و تند همگی از آسیب های وارد شده به لثه هستند که باعث لثه درد می گردند . فرو رفتن جسم تیز یا کشیدن ناخن بر روی لثه نیز باعث زخمی شدن و خونریزی لثه می گردند.

در هنگام درمان های دندانپزشکی نیز ممکن است حین کار بصورت ناخواسته آسیبی به لثه وارد گردد . خوشبختانه لثه بافت بسیار ترمیم پذیری است و سریعا خودش را ترمیم می کند . در این حالات فقط باید مراقب بافت زخمی بوده و از تحریک آن خودداری کنیم . پمادهای حاوی بیحس کننده یا کورتون می تواند در کاهش لثه درد موثر باشند .

آبسه دندان و لثه درد

آبسه دندان معمولا در اثر رسیدن پوسیدگی دندان به عصب و عدم توجه و درمان آن و درگیری استخوان زیر دندان بوجود می آید . در اینصورت درمان آسان و عصب کشی دندان می باشد . خالی کردن آبسه از طریق درناژ لثه یا از داخل کانال دندان صورت می گیرد .در این حالت حتما نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک می باشد .

اما آبسه لثه نیز وجود دارد که متفاوت از آبسه دندان است . آبسه لثه معمولا باعث لثه درد بیشتری نسبت به آبسه دندان می گردد . آبسه لثه به علل مختلفی رخ می دهد . بطور کل هر آبسه بر روی لثه که علتی غیر از آلوده بودن عصب دندان باعث بوجود آمدنش باشد را آبسه لثه می نامند .

درمان حذف علت بوجود آورنده و تخلیه آبسه و مصرف آنتی بیوتیک می باشد .

عفونت ایمپلنت و درد لثه

لثه اطراف ایمپلنت دندان می تواند در اثر عدم رعایت بهداشت یا فشرده شدن غذا به زیر لثه یا کشش عضلات اطراف آن دچار التهاب و عفونت گردد . این حالت را پری ایمپلنتایتیس می نامند . عفونت ایمپلنت اغلب باعث لثه درد در آن ناحیه می گردد .

درمان حذف کشش عضلات و پاکسازی بدنه ایمپلنت و در صورت نیاز پیوند لثه ایمپلنت می باشد . برای درمان عفونت ایمپلنت بهتر است به متخصص ایمپلنت مراجعه نمایید .

پوسیدگی دندان و لثه درد

یکی دیگر از علل لثه درد پوسیدگی دندان ما بین دندانها می باشد . این پوسیدگی در صورتیکه وسیع بوده و به زیر لثه بین دندانی نفوذ کند باعث التهاب و عفونت لثه و لثه درد در آن ناحیه می گردد .

تنها راه و موثرترین و راحت ترین راه درمان این نوع لثه درد پرکردن دندان است . پر کردن دندان می تواند با آمالگام یا کامپوزیت دندان صورت بگیرد . در پرکردن دندان باید دقت شود تا overhang یا بیرون زدگی ماده پر کننده به سمت لثه ایجاد نگردد . در صورت ایجاد اورهنگ حتی با پرکردن دندان نیز لثه درد بهتر نمی شود . در نتیجه باید پرکردگی دندان تعویض گردد .

• سلام برای بچه 7 ساله که مشکل لثه درد داره در یک واحد ندان داره چی بهتر براش

• سلام . لازم است که سه بار در روز مسواک بزند و بهداشت دهان و دندان را بخوبی رعایت کند.