آبسه دندان – علت و درمان

آبسه دندان یا آبسه پری اپیکال به حالتی گفته می شود که تجمعی از مواد چرکی در پای ریشه دندان یا نزدیک نوک ریشه بوجود آید . این آبسه ها معمولا به علت فشاری که به اعصاب ناحیه می آورند دردناک هستند . اما لزوما همه آنها درد ندارند و می توانند بدون دندان درد متورم شوند.

علت آبسه دندان

آبسه دندان در واقع تجمع چرک می باشد. این چرک از گلبول های سفید مرده که با باکتری ها درگیر شده اند مملو است .هنگامیکه باکتری ها از انتهای عصب دندان آلوده یا مرده ( نکروز شده ) خارج شده و وارد فضای استخوانی اطراف ریشه می شوند سیستم ایمنی بدن فعال می گردد . در اثر فعال شدن سیستم ایمنی بدن تعداد بسیار زیادی گلبول های سفید که کارشان از بین بردن ذرات مهاجم خارجی است در محل تجمع می یابند . در اثر این پرخونی و تجمع سلول ها و فعالیت باکتری ها تخریب استخوان نوک ریشه اتفاق می افتد.

این محل تخریب شده با بافتی به نام بافت گرانولیشن پر می شود که به شدت پرخون بوده و مملو از باکتری و سلول های دفاعی بدن می باشند . ممکن است تا مدت ها این حالت باقی بماند و تبدیل به ابسه دندان نگردد. اما در اکثر مواقع در اثر این زد و خورد تعداد زیادی از گلبول های سفید می میرند و تجمع این گلبول ها و ترشحات ایجاد چرک دندان را می کند. این تجمع بزرگ و بزرگتر شده تا از نزدیکترین و راحت ترین مسیر راه به بیرون از استخوان باز کند . در این موقع است که ابسه دندان در دهان ظاهر می شود . لثه باد کرده و گاها این آبسه دندان می ترکد و مقداری از چرک خالی می شود .

علائم آبسه دندان

مواردی که باعث آبسه دندان می گردند

• پوسیدگی عمیق که به عصب دندان رسیده باشد
  • شکستگی عمیق که عصب دندان را نیز درگیر کرده باشد.
  • عصب کشی دندان ناقص که بافت عصب دندان کامل تمیز نشده باشد .
  • ضربه به دندان ( دندان قروچه شدید یا تماس زودرس یا تصادف )
  • تحریک و حساسیت دندان که به آن توجه نشده و درمان نگردد.
  • خطا در قرار دادن ایمپلنت به صورتی که کج قرار داده شود و دندان مجاور را آسیب بزند.
  • بیماری لثه درمان نشده به نحوی که پاکت لثه به انتهای ریشه دندان دست یابد و آنرا آلوده کند.

درمان آبسه دندان

بسته به اینکه علت بوجود آورنده آبسه دندان چه باشد با حذف علت اقدام به درمان آبسه دندان می نماییم.

خالی کردن آبسه دندان ( درناژ )

معمولا بهتر است برای تسریع و تسهیل روند درمان ابسه دندان در ابتدا تخلیه شود تا از فشار بیش از حد به بافت و اعصاب کاسته شده و درد بیافتد. برای این کار از تیغ جراحی لثه استفاده نموده و در قله و برجسته ترین نقطه آبسه دندان شکافی ایحاد می کنیم. همین کار باعث تخلیه آبسه دندان می گردد. برای اینکه دهانه شکاف ایجاد شده بسته نشود و عمل تخلیه ابسه دندان ادامه یابد یک لوله لاستیکی به نام drain داخل شکاف به مدت 24 ساعت قرار داده می شود.

در صورتیکه فقط به تخلیه آبسه دندان اکتفا نموده و دندان را عصب کشی نکنیم این آبسه دندان دوباره ایجاد می گردد.

عصب کشی دندان

نود در صد موارد ابسه دندان با عصب کشی دندان بهبود می یابد . گاهی اوقات در همان مرحله اول از مراحل عصب کشی دندان چرک از داخل کانال دندان بیرون زده و آبسه دندان از این راه تخلیه می شود .سپس داخل فضای عصب دندان را پاکیزه کرده و برای این کار از لیزر دندان نیز بهره می بریم.ریشه با مواد مخصوص پر شده و تاج دندان ترمیم می کردد. نتیجه عمل به شرطی که معالجه ریشه دندان دقیق باشد صد در صد است.

درمان مجدد ریشه

در مواردی که عصب کشی دندان ناقص و بی حوصله و توسط دندانپزشک غیر متخصص صورت گرفته باشد باقی ماندن بخشی از آلودگی باکتریایی داخل ریشه دندان باعث تشکیل ابسه دندان در نوک ریشه دندان می گردد. برای رفع این مشکل با مراجعه به دندانپزشک متخصص درمان ریشه مجدد برای آن دندان صورت گرفته و هفتاد در صد نتیجه درمان موفقیت دارد. برای درمان آبسه دندان و عصب کشی دندان یا درمان مجدد ریشه دندان با شماره های 02122023658 یا 02122027384 تماس گرفته و از متخصصین ما در کلینیک تخصصی دندانپزشکی Dencare وقت درمان بگیرید.

جراحی ریشه دندان

جراحی ریشه دندان یا اپیکو در مواردی تجویز می شود که امکان درمان مجدد ریشه نباشد.در صورتیکه پین ضخیم و بلند داخل ریشه باشد یا فایبر پست بلندی داخل کانال دندان کار گذاشته شده باشد یا اینکه دندان روکش زیرکونیا خوبی داشته باشد که نخواهیم آنرا خارج سازیم سعی به درمان آبسه دندان از طریق جراحی و از انتهای ریشه می نماییم.

معمولا با باز کردن لثه و تخلیه آبسه دندان و قطع نوک ریشه آلوده فضای خالی را با پودر استخوانی پیوند استخوان می زنیم.

کشیدن دندان

بسته به تشخیص دندانپزشک و خواسته بیمار در نهایت می توان اقدام به کشیدن دندان و پاکسازی آبسه دندان نمود. نتیجه درمان به این شکل قطعی و صد در صد بوده و ابسه دندان کاملا خوب می شود.محل آبسه دندان معمولا استخوان تخریب شده است و نیاز به پیوند استخوان ایمپلنت و قرار دادن ایمپلنت دندان دارد.پیوند اسنخوان معمولا جزئی از مراحل ایمپلنت بوده و کاری جدای از آن نیست.

درمان دارویی

در کلیه درمان های ذکر شده بطور همزمان بایستی از درمان با آنتی بیوتیک بصورت همزمان استفاده نمود . معمولا از آموکسی سیلین به مدت 5 روز باید استفاده کرد . درمان با آنتی بیوتیک به تنهایی هرگز کافی نبوده و آبسه دندانی که با دارو کاهش یافته است در صورت عدم درمان دوباره بر می خیزد.

عوارض آبسه دندان

در صورت عدم درمان، این مشکل می تواند منجر به عوارض جدی شود. عفونت می تواند به بافت های اطراف گسترش یابد و باعث سلولیت شود که یک عفونت باکتریایی پوست است. اگر عفونت به استخوان ها و بافت های صورت گسترش یابد، می تواند منجر به استئومیلیت، عفونت استخوانی شود. در موارد نادر، عفونت می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن سرایت کند و باعث سپسیس شود، یک وضعیت تهدید کننده زندگی که می‌تواند باعث نارسایی اندام شود.

علاوه بر عوارض جسمی، عفونت دندان می تواند بر سلامت روان فرد نیز تأثیر بگذارد. درد و ناراحتی مداوم می تواند منجر به اضطراب، افسردگی و اختلالات خواب شود و بر کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد.

شرایط پزشکی از قبل موجود، مانند دیابت یا ضعف سیستم ایمنی، می تواند خطر ایجاد عوارض ناشی از عفونت دندان را افزایش دهد. بنابراین، اگر مشکوک به آبسه دندان هستید، به‌ویژه اگر یک بیماری از قبل وجود داشته باشد، مهم است که به سرعت به دنبال درمان باشید.

• سلام . لازم است که به همان محلی که این کار را کرده اند مراجعه کنید تا با بیحسی بکشند .

• من دندان مدت یک ماه عصب کشی کردم شب روز درد میکنه پینی زدم چرک خشک کن خوردم مسکن زدم….ولی دریغ از درمان…..الان لق شده دندونم ابسه کرده بنظرتون این دندوندبکشم یا با خوردن دارو خوب میشه

• سلام . احتمال زیاد درمان شما به علت عصب کشی ناقص موفق نبوده است . با این توصیفاتی که می کنید به احتمال زیاد لازم است که دندانتان کشیده شو د و با ایمپلنت جایگزین گردد .