دندان لق – علل و درمان

دندان لق چه راه حلی دارد ؟ یکی از مهمترین نگرانی کسانی که پا به سن می گذارند لق شدن دندانهایشان است . اینکه با افزایش سن دندان لق شود بسیار رایج است . اما می تواند این مسئله رخ ندهد و از آن اجتناب ورزید . بنابراین باید در ابتدا یافت که لق شدن دندان به چه دلایلی رخ می دهد و سپس دریافت که راههای درمان دندان لق کدامند .

دندان لق چیست ؟

دندانهای انسان بصورت خشک و فک جوش داخل استخوان قرار نمی گیرند . بلکه دندان ها از طریق یک سری رشته های نازک میکروسکوپی که از ریشه دندان به استخوان کشیده شده اند درون استخوان ثابت می گردند . به این فضای بین دندان و استخوان که مملو از رشته های اتصال دهنده است فضای پریودنتال لیگامنت می گویند . هرچه این فضا کمتر و الیاف پریودنتال سفت و محکم باشند دندان در جایش سخت تر است .

در اثر عواملی ممکن است که این فضای پریودنتال گشاد شده و الیاف شل و کم حجم شوند . در نتیجه دندان نیز درون حفره خود لق می گردد . دندان لق را بر اساس میزان حرکت درون استخوان تقسیم بندی می کنند . هرچه دندان لق حرکت بیشتری داشته باشد بیماری لثه پیشرفته تر و درمان لقی دندان مشکل تر است .

معاینه لقی دندان

تقسیم بندی دندان لق

لقی دندان را بر اساس میزان حرکت درون حفره خود به سه دسته تقسیم بندی می کنند :

• لقی درجه یک : در این حالت دندان دارای حرکات جانبی کمتر از یک میلیمتر است .
  • لقی درجه دو : در این حالت دندان دارای حرکات جانبی بین یک الی دو میلیمتر می باشد .
  • لقی درجه سه : حرکات جانبی دندان بیش از دو میلیمتر است و علاوه بر آن ممکن است حرکات عمودی نیز داشته باشد .

دلیل لقی دندان

علل لق شدن دندان

دلایل مختلفی ممکن است باعث لق شدن دندان شوند . مهمترین این دلایل عبارتند آز :

• ضربه یا تصادف
  • خوردن غذای بسیار سخت
  • داشتن بیماری لثه
  • آبسه دندان
  • تحلیل لثه و تحلیل استخوان
  • دندان قروچه
  • شکستگی دندان
  • کشیدن دندان های کناری و عدم جایگزینی دندان های مجاور

جلوگیری از ضربه به دندانها

لق شدن دندان بر اثر ضربه یا تصادف

بسیاری از دندان های لق در اثر ضربه در ورزش یا افتادن و تصادف با خودرو و امثال این موارد رخ می دهد . در صورتی که دندان فقط لق شده باشد باید که به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نموده و دندانپزشک با ثابت کردن دندان لق به دندانهای مجاور ثابت آنها را به هم اسپلینت کند . در صورت نیاز ممکن است که مجبور شوید دندان لق را مورد درمان عصب کشی دندان نیز انجام بدهید . تشخیص این مسئله با دندانپزشک معالج است .

اگر که در اثر تصادف دندان کاملا از جایش به بیرون افتاده باشد باید آنرا زیر آب یا سرم یا شیر شسته و سر جایش قرار دهید . در غیر اینصورت آنرا درون سرم فیزیولوژی یا شیر و در صورتیکه هیچکدام ممکن نبود درون دهان و بزاق خود فرد قرار داده و ظرف مدت نیم ساعت به نزدیکترین دندانپزشک مراجعه نمایید .

خوردن غذای سخت باعث لق شدن دندان

بعضی از غذا ها سختی شان بیش از تحمل دندان است . در این صورت دو اتفاق می افتد : یا دندان شکسته می شود یا اینکه دندان لق می شود .

در صورتیکه دندان به این دلیل لق شد باید به دندانپزشک مراجعه نموده تا آن را به دندان های مجاورش ثابت و اسپلینت کند و کمی هم از جویدن و تماس با دندان مقابل خارج نماید . تا مدت دو هفته هم از سمت دندان لق غذایی جویده نشود .

خوردن غذای سخت

بیماری لثه اصلی ترین علت دندان لق

بیشترین تعداد لقی دندان به علت جرم دندان و بیماری لثه و عفونت لثه ای است که درمان لثه بر رویش صورت نگرفته باشد .

جرم دندان را باید هر شش ماه یک بار با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی و در صورت نیاز جرم گیری دندان انجام داد . جرمگیری باید دقیق بوده و چیزی از جرم دندان بر روی ریشه دندان باقی نماند . در غیر اینصورت مشکل لثه بر طرف نمی شود .

در صورت ادامه حضور جرم دندان پای ریشه آن به تدریج لثه ملتهب و عفونی شده و فضای پریودنتال گشاد می گردد . الیاف نگاهدارنده دندان از بین رفته و لقی دندان بیشتر می شود . در این حالت نیاز به درمان های پیشرفته تر چون جراحی لثه با کاربرد لیزر دندان و یا عمل پیوند استخوان می باشید .

عفونت لقی دندان

آبسه دندان و لقی دندان

مهمترین دلیل آبسه دندان رسیدن پوسیدگی دندان به عصب و عدم درمان ریشه دندان می باشد . در اینصورت عفونت از انتهای ریشه دندان گذشته و به استخوان می ریزد . در نتیجه تخریب استخوان و آبسه دندان و تخریب فضای پریودنتال و لقی دندان بوجود می آید .

درمان بسیار راحت و مطمئن و آن عصب کشی دندان است . البته عصب کشی دندان تا زمانی جواب می دهد که لقی دندان پیشرفته نباشد .

لق شدن دندان بر اثر تحلیل لثه و تحلیل استخوان

تحلیل لثه و متعاقب آن تحلیل استخوان ممکن است به دلایل مختلفی چون دندان قروچه و خوردن غذاهای ترش و اسیدی رخ دهند . به هر علتی که باشند چون از حجم لثه و استخوان نگاهدارنده دندان کاسته می شود در نتیج دندان لق و شل می شود .

درمان پیشگیری و حذف علت ها و سپس پیوند لثه و پیوند استخوان می باشد .

لق شدن دندانها در اثر فشار دادن

دندان قروچه و لقی دندان

فشار دادن وساییدن دندانها بخصوص در هنگام خواب بسیار رایج است . معمولا استرس ها و فشار های عصبی در طول روز به این صورت تخلیه می شوند . برخی هم این عادت دندان قروچه را در روز و هنگام کار دارند .دندان قروچه به هر علت و هر موقع که باشد باعث تحلیل لثه و تحلیل استخوان و لقی دندان ها می گردد .

درمان استفاده از داروهای آرام بخش هنگام خواب است . اما موثرترین راه درمان دندان قروچه استفاده از نایت گارد می باشد . برای تهیه نایت گارد باید به دندانپزشک مراجعه نموده و دندانپزشک با قالبگیری از دندانهای شما و ارسال قالب به لابراتوار برای شما نایت گارد خاص دندانهای شما را می سازد . این نایت گارد خاص دندانهای شماست و کس دیگری نمی تواند از آن استفاده کند .

دندان قروچه و لقی دندان

شکستگی دندان علت لق شدن دندان

گاهی اوقات که به علت لق شدن دندان خود به دندانپزشکی مراجعه می کنید دندانپزشک بعد از تهیه رادیوگرافی از دندانهای شما متوجه ترک خوردن و شکستگی دندان شما در ناحیه ریشه آن می شود . در نتیجه ترک خوردن دندان شکسته بخش تاجی دچار لقی و حرکت می گردد .

درمان دندان شکسته بسیار پیچیده و مفصل است و بستگی به ناحیه شکستگی دندان دارد . اگر که ترک دندان در نزدیکی لثه باشد ممکن است بتوان با عصب کشی دندان و فایبر پست و افزایش طول تاج و روکش دندان آنرا نجات داد .

اما اگر که ترک دندان پایین تر باشد چاره ای جز کشید دندان و کاشت دندان به طریقه ایمپلنت دندان نیست . این کار معمولا بصورت ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک روزه و همزمان با کشیدن دندان انجام می گیرد .

خالی بودن دندان

خالی بودن مجاور دندان لق

هنگامیکه دندانی کشیده می شود باید بلافاصله با ایمپلنت دندان آن را جایگزین کرد . در صورتی که کاشت دندان صورت نگیرد و دندان بصورت تنها قرار گرفته باشد فشار بصورت سنگین و نقطه ای فقط بر آن دندان تک وارد می گردد . در نتیجه فشار بیش از تحمل دندان این دندان لق می شود .

تنها راه پیشگیری است . قبل از اینکه کار به لقی دندان برسد بایستی جهت کاشت دندان های مجاور و ایمپلنت کردن دندان ها به متخصص ایمپلنت مراجعه نمود . پس از سه ماه از کاشت ایمپلنت روکش ایمپلنت بر روی آن نصب شده و فشار جویدن بر روی تمام دندانها بصورت یکسان پخش می گردد .

• دندان لقی دارم که نمیخواهم بکشمش مخواهم نگشدارم و ازش استفاده کنم.چکار کنم؟

• حتما لازم است که بهمراه رادیوگرافی دندان معاینه حضوری شوید .