عصب کشی دندان چیست؟

دندان از دو قسمت تاج و ریشه تشکیل شده است. تاج به عنوان قسمت سفید در دندان ها نمایان است و ریشه در زیر آن قرار دارد. پالپ هسته دندان و محل اعصاب و عروق خونی است. اگر پالپ عفونی شود، باید تخلیه و تمیز شده تا با ماده خاصی به نام گوتاپرکا پر شود. گاهی لازم است مراحل عصب کشی دندان در دو مقطع انجام شود که به آن عصب کشی دو مرحله ای می گویند. در صورتی که به این درمان نیاز دارید، می توانید با کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی Dencare مراجعه کرده و هزینه عصب کشی دندان را نیز جویا شوید.

عصب کشی دندان چیست؟

ضرورت عصب کشی دندان

اولین نکته ای که باید به آن توجه شود این است که اگر عصب کشی دو مرحله ای دندان به موقع انجام نشود، ممکن است چاره ای جز کشیدن دندان باقی نماند. زمانی که پالپ آسیب دیده و امکان ترمیم خود به خودی وجود نداشته باشد، به مرحله اول عصب کشی دندان نیاز است.

عفونت پالپ، خود را به صورت درد یا لق شدن دندان نشان می دهد. با این حال، عفونت ممکن است آنقدر گسترده باشد که پالپ را از بین ببرد و هیچ پیامی بین اعصاب رد و بدل نشود. بنابراین، فرد فکر می کند که دندان بهبود یافته است، در حالی که پس از مدتی علائمی همچون ورم لثه، تیره شدن دندان ها، ترشحات چرکی از دهان، احساس درد هنگام جویدن و التهاب لثه در اطراف دندان ها، مشاهده می شود.

مراحل عصب کشی دندان بدین گونه است که ابتدا بی حسی دهان صورت گرفته و یک سوراخ در تاج ایجاد می شود تا به پالپ دسترسی پیدا کنند. کل محفظه پالپ را خالی کرده و دیواره های محفظه پالپ، ریشه و نوک آن را می تراشند. سپس، پالپ را با پرکننده های مخصوص کامل کرده و در صورت لزوم، روکش دندان برای کاهش احتمال شکستگی دندان ایجاد می شود.

عصب کشی مجدد دندان چیست؟

در واقع همان درمان مجدد دندان های عصب کشی شده است. ممکن است دندان آنطور که انتظار می رود بهبود نیابد. در نتیجه نیاز به درمان مجدد دارد. عواملی که در تاثیرات عصب کشی مجدد دندان نقش دارند عبارتند از:

• شکستن دندان یا ایجاد پوسیدگی جدید
  • شکسته یا شل شدن پوشش ایجاد شده
  • تمیز نشدن کانال ریشه به دلیل سفتی یا انحنا
  • عدم شناسایی شاخه های زیر ریشه در درمان اولیه
  • عدم چسباندن روکش ها یا سایر ترمیم ها به موقع به دندان
  • آلودگی بزاق داخل دندان در حین ترمیم و در نتیجه عفونت مجدد

در حین عصب کشی دندان به دلیل اثر داروی بی حسی دردی احساس نخواهد شد. بعد از انجام مراحل عصب کشی دندان ، ممکن است تا چند روز درد خفیفی وجود داشته باشد که با مسکن قابل تسکین است. پس از اولین جلسه عصب کشی، لازم است یک تا دو هفته منتظر بمانید تا روکش نصب شود و روند درمان تاثیرگذار باشد.

در این مدت باید از غذاهای نرم استفاده شده و مسواک و نخ دندان فراموش نشود. پس از آن، در صورت لزوم، پوشش مجدداً بازدید می شود. در این مرحله، دندانپزشک، دندان را معاینه می کند. زیرا ممکن است عصب کشی دندان ، مجدد نیاز باشد.

توجه به این نکته مهم است که عصب کشی دو مرحله ای که در واقع درمان مجدد است، نباید به تعویق بیفتد. قبل از اینکه وضعیت دندان حادتر شود باید در اسرع وقت درمان شود. این امکان فراهم است که بهترین خدمات دندانپزشیک را از کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی Dencare دریافت کرده و هزینه عصب کشی دندان را در شرایطی مقرون به صرفه داشته باشید.

درمان ریشه چیست؟

درمان ریشه یا عصب کشی یا درمان کانال دندان، بخشی از درمان عفونت پالپ دندان است که منجر به از بین رفتن عفونت و محافظت از مراحل عصب کشی دندان های تمیز شده در برابر میکروب ها می شود. در طول عصب کشی، درمان ریشه معمولاً با بی حسی موضعی انجام می شود. در برخی موارد که دندان مرده و حساس نیست، ممکن است نیازی به بی حسی نباشد.

گاهی اوقات ممکن است دندان ها به سختی بی حس شوند. در چنین مواردی، دندانپزشک می تواند از تکنیک های خاص بی حسی موضعی استفاده کند تا مطمئن شود که درمان دردناک نخواهد بود. در انجام عصب کشی دندان ، متخصص،  پالپ را برداشته و قسمت صاف دندان را از طریق تاج باز می کند، بنابراین هنگام عصب کشی دندان ، به بافت نرم پالپ در مرکز دسترسی پیدا خواهد کرد.

سپس همه پالپ آلوده در آن ناحیه را از بین می برد. اگر بیمار دچار آبسه دندان شده است، دندانپزشک می ‌تواند آن را هم‌ زمان خارج کند. پس از برداشتن پالپ دندان، دندانپزشک کانال ریشه را تمیز می کند تا به راحتی پر شود. کانال ریشه، معمولاً بسیار باریک است و پر کردن آن دشوار است. دندانپزشک از یک سری فایل های کوچک برای بزرگ کردن کانال ریشه و شکل دادن به آن در عصب کشی دندان استفاده می کند تا به راحتی پر شود.

مدت عصب کشی دندان

تکمیل این بخش از مراحل عصب کشی ممکن است چندین ساعت طول بکشد و به بیش از یک جلسه نیاز دارد. دندان های جلویی و دندان نیش، دارای یک ریشه حاوی کانال هستند. دندان های آسیاب دارای 2 یا 3 کانال در ریشه می باشند. برای دندان هایی با ریشه ها و کانال های بیشتر، درمان مراحل عصب کشی دندان ممکن است بیشتر طول بکشد.

اگر درمان عصب کشی به بیش از چند جلسه نیاز داشته باشد، دندانپزشک ممکن است مقدار کمی دارو را در کانال تمیز شده قرار دهد تا باکتری های باقی مانده را از بین ببرد و پس از آن دندان با یک پر کردن موقت بسته می شود. این در حالی است که در جلسه بعدی عصب کشی، پر کردن موقت و دارو از روی دندان شما برداشته شده و کانال ریشه پر می شود.

با پرکردن دندان، آنها مهر و موم شده و بدین ترتیب، از عفونت مجدد جلوگیری می شود. احتمال وقوع شکستگی در دندان ریشه ای که با دندان سالم پر شده است، بیشتر بوده و بنابراین دندانپزشک ممکن است برای محافظت از آن در طی عصب کشی دندان ، روکش دندان عصب کشی شده قرار دهد. در برخی موارد، دندان پر شده ممکن است تیره به نظر برسد.

مراقبت های بعد از عصب کشی

مراقبت بعد از عصب کشی دندان

پس از عصب کشی، دندان ترمیم شده را مانند سایر دندان های خود تمیز کنید و برای معاینات لازم به طور مرتب با دندانپزشک ملاقات کنید. رعایت این نکات می تواند به تمیز و سالم ماندن دندان های شما پس از عصب کشی دندان و درمان ریشه کمک کند:

1. حداقل دو دقیقه در هر بار مسواک زدن وقت بگذارید.
  2. دندان های خود را دو بار در روز، هر صبح و هر شب مسواک بزنید.
  3. همیشه از خمیر دندان حاوی فلوراید برای مسواک زدن استفاده کنید.
  4. نخ دندان می تواند نقش موثری در تمیز کردن فاصله بین دندان ها داشته باشد.
  5. دندان های خود را خیلی محکم مسواک نکنید زیرا این کار می تواند منجر به عقب نشینی لثه شما شود.
  6. از یک مسواک کوچک استفاده کنید تا دسترسی بهتری به دندان های پشتی دهان خود داشته باشید و از خمیر دندان بزرگتر از یک نخود استفاده نکنید.

ضمن آنکه کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی Dencare می تواند همواره خدمات ارزشمندی را در این خصوص ارائه کند.