عوارض عصب کشی دندان

عوارض عصب کشی دندان چیست ؟

عصب ‌کشی (به انگلیسی: Endodontic therapy) یا درمان ریشه «روت کانال تراپی» (به انگلیسی: root canal therapy) معالجه کانال ریشه دندان (پالپ) است. درمان ریشه کارهایی است که در طی آن مواد عفونی وعصب موجود در کانال دندان برداشته می‌شود تا دندان از آسیب میکروب‌ها در آینده در امان باشد. عوارض عصب کشی دندان از جمله مواردی است که بیماران را نگران می کند.

مراحل عصب کشی دندان

علل عصب کشی دندان

چرا بیماران از عصب‌کشی دندان می‌ترسند؟

واقعیت این است که روت کانال دندان نباید برای بیمار ترسناک باشد، چون با بی‌حسی موضعی موقع کار، دردی احساس نخواهند شد. بعد از تمام شدن کار هم با مصرف مسکن ها در یکی دو روز اول، دردی بعد از درمان حس نخواهد کرد، اما یک تجربه ناخوشایند قبلی یا آنچه اطرافیان فرد به او منتقل می‌کنند، باعث می‌شود به عصب‌کشی دندان بدبین گشته و از آن هراس داشته باشد!

ترس عصب کشی دندان

اصطلاح رایج «عصب‌کشی» هم که ترکیبی از واژه‌های «عصب»، «کشتن» یا «کشیدن» است، اضطراب بیشتری به بیماران منتقل می‌کند، در حالی که اصطلاح درست «درمان کانال ریشه» است. توضیح عملی که در درمان ریشه (همان عصب‌کشی) انجام می‌شود، ساده است.
دندان‌پزشک بعد از برداشتن پوسیدگی‌ ها یا نسج دندانی، به مجاری که داخل ریشه دندان قرار دارند، دسترسی پیدا می‌کند.این کانال‌ها فقط حاوی عصب نیستند و حتی در بعضی موارد عصب آنها ممکن است به علت کاهش خونرسانی، از بین رفته باشد، اما میکروب ها و ضایعات آنها در این کانال‌ها وجود دارند و ایجاد عوارض عصبکشی دندان می کنند.

به علاوه، عروق خونی، سلول‌های مختلف و حتی احتمالا عروق لنفی در این کانال‌ها وجود دارد.این کانال‌ها که با پوسیدگی ریشه دندان یا ورود میکروب‌ها از شکاف ها آلوده شده‌اند، عفونت را تا انتهای ریشه می‌برند و باعث می‌شوند در اثر واکنش‌های التهابی، استخوان اطراف ریشه دندان دچار التهاب و تحلیل شود و از بین برود.

روش عصب کشی دندان

کاری که دندانپزشک انجام می‌دهد، این است که جلوی این روند را قبل از رخ دادن بگیرد یا اینکه بعد از اتفاق افتادن، آن را درمان کند و از پیشرفت آن جلوگیری نماید. این کار با خارج کردن محتویات کانال ریشه و تمیز کردن آنها، شکل دادن کانال‌های ریشه به نحوی که مواد دارویی شستشودهنده تا انتهای کانال‌ها برسد و در آخر با پرکردن کانال‌های ریشه طوری که کاملا چفت و بست شوند و امکان عبور میکروب‌ها و محصولاتشان از مسیر آنها کاهش یابد، انجام می‌شود.

این اقدام‌ها، معمولا یک جلسه ای است ولی ممکن است تا سه جلسه هم طول داشته باشند . درمان کانال ریشه (عصب‌کشی) به هیچ‌ عنوان درمان دردناک یا ترسناکی نیست و فقط درصد خیلی کمی‌ از بیماران بعد از تمام شدن کار، ممکن است دچار درد شوند که آن هم در نهایت با داروها قابل کنترل است، بنابراین از عوارضعصب‌ کشی هراس نداشته باشید.

عصب کشی بدون درد

مراعات پس از عصب كشي

براي چند روز اول پس از درمان ( ميانگين 10 روز ) دندان درمان شده امكان دارد دردهاي كم وبیش داشته باشد؛ به طوريكه اين دردها در روزهاي اوليه ( 2 تا 3 روز اول ) بيشتر بوده و به صورت دردهاي خود به خود و ضرباندار و حساسیت دندان به لمس و فشار، خود را نشان مي دهد. پس از اين دوره، درد عصب کشی دندان خود به خود به تدريج كمتر شده و فقط به هنگام ضربه (غذا خوردن يا برخورد دندان به دندان فك مقابل) حساس می گردد و نهایتا دردها كاملاً از بين مي روند.

در مواردي به دلیل وجود التهاب شديد و يا عفونتهاي قبل از شروع عصب کشی دندان، اين دردها مي توانند حادتر و شديدتر بوده و گاه همراه تورم باشد كه نباید بابت این عوارض عصب کشی نگران بود، واكنش طبيعي بدن به تحريك و درمان انجام شده مي باشد كه با كمك داروها و به مرور زمان، اين حالت حاد از بين مي رود. بنابراين لازم است داروهاي تجويز شده را مطابق دستورالعمل مصرف نمائيد.

پس از معالجه ریشه

دنداني كه نياز به عصب کشی دارد، اغلب شديداً خراب و جداره هاي ضعيف و شكننده اي دارد، بدين دلیل لازم است در در طي دوران پانسمان بسيار احتياط نمائيد و از غذا خوردن معمول با دندان پانسمان شده اجتناب نمائيد. فقط مواد غذايي نرم . در صورت تخليه كامل پانسمان حتماً براي تجديد پانسمان مراجعه كنيد؛ ولي در صورتي كه تنها قسمت سطحي پانسمان تخليه شده باشد و عمق آن دست نخورده باشد ، نيازي به مراجعه نداريد.

اگر دندانم معالجه ريشه شده است ، چرا هنوز درد دارم؟

در مرحله ابتدائي عصب کشی دندان به علت قطع نمودن و خارج كردن عروق و اعصاب از داخل ريشه، يك زخم و التهابي در اطراف ريشه دندان در استخوان ايجاد مي گردد و مانند هر جاي ديگري از بدن كه اگر عضوي دست کاری و مجروح شود، محل آن تا مدتي دردناك و ملتهب خواهد بود، در مورد دردهاي بعد از درمان ريشه هم علت درد، زخم و التهاب ناحيه خارج کردن عصب در استخوان اطراف ريشه دندان (و نه در كانال ريشه تميز شده و پرشده) مي باشد. بنابراين وجود دردهاي احتمالي و عوارض عصب کشی بعد از معالجه موجب نگراني شما نشود. حالت درد بر اساس شدت التهاب، عفونت قبلي كانالها، تعداد كانالها و …. در افراد مختلف فرق مي كند.

درد بعد از عصب کشی

درمان ریشه دندانها در بیش از 90 % موارد با موفقیت همراه است و عدم موفقیت آن گاه با انجام روت کانال مجدد و خارج کردن بخشی از ریشه قابل نگهدار ی است.

دندان عصب کشی شده بعلت نداشتن عصب به پوسیدگی، سرما و گرما حساس نبوده و در صور ت بهداشت ضعیف دوباره پوسیده می گردد و بعلت خارج کردن عصب و محتویات پالپ دندان مرده همانند یک دندان زنده و محکم نبوده و باید از خوردن غذاهای سفت و شکننده پرهیز کرد تا عوارض عصب کشی ایجاد نگردد. چنانچه پر کردگیهای تاج بسیار وسیع باشد جهت جلوگیری از شکستگی و بازگشت پوسیدگی دندان بعد از پر کردن دندان باید روکش دندان شود.

جهت مطالعه بیشتر در مورد ایمپلنت دندان به این صفحه مراجعه نمایید

عوارض طولانی مدت عصب کشی دندان

عوارض جانبی طولانی مدت درمان ریشه معمولاً خفیف و نادر است. با این حال، برخی از افراد ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

• شکستگی دندان: دندان ممکن است بعد از کانال ریشه شکننده تر شود، زیرا بخشی از ساختار دندان در طول عمل برداشته می شود. این امر احتمال شکستگی دندان را بیشتر می کند، به خصوص اگر در معرض نیروهای سنگین جویدن قرار گیرد.
  • عفونت مجدد: در موارد نادر، باکتری هایی که باعث عفونت اصلی شده اند ممکن است برگردند و باعث عفونت مجدد دندان شوند. این می تواند منجر به درد، تورم و سایر علائم شود.
  • واکنش آلرژیک: برخی از افراد ممکن است به مواد مورد استفاده در درمان ریشه، مانند مواد پرکننده یا آنتی بیوتیک مورد استفاده برای درمان عفونت، حساسیت داشته باشند. این می تواند علائمی مانند تورم، کهیر و مشکل در تنفس ایجاد کند.
  • آسیب عصبی: در موارد نادر، درمان ریشه ممکن است به اعصاب دندان یا ناحیه اطراف آسیب برساند. این می تواند باعث درد، بی حسی یا گزگز شود.

توجه به این نکته ضروری است که اینها فقط عوارض طولانی مدت درمان ریشه هستند. اگر به فکر کانال ریشه هستید، مهم است که با دندانپزشک خود در مورد خطرات و فواید آن صحبت کنید تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید.

• طبیعی است که بعد از عصب کشی دندا روی گونه نزدیک دهان و لب چیزی شبیه به تبخال (بافت ملتهب با خروج مایع زرد رنگ ) اتفاق بیوفتد ؟

• سلام . به علت بیحسی تزریق شده و جای سوزن و تحریکات انجام شده در کسانیکه سابقه تب خال دارند زدن تب خال بعد از کار دندانپزشکی طبیعی است .

• با سلام
    من ۲ روزه که عصب کشی فک بالا انجام دادم الان نصف صورتم هم ورم کرده و هم سفت شده درد هم که داره فقط داروی نوآفن و آموکسیسیلین مصرف میکنم این روال چند روز طبیعی هست؟

• سلام . تا سه الی چهار روز طبیعی است ولی در صورتیکه در این مدت با این داروها خوب نشد جهت بررسی دقیقتر لازم است که مورد بررسی قرارگیرد.

• سلام خسته نباشین من چندسال پیش اون دندونمو عصب کشی کرده بودم ایا فایل شکسته درریشه دندون من هست وبه استخوان نفوذ کرده ممنون میشم راهنمایی کنید

• سلام . برای بررسی دقیق نیاز به داشتن رادیوگرافی از دندان شما است . شکستن فایل داخل کانال دندان از اتفاقاتی است که در چند درصد از عصب کشی ها میافتد و معمولا مشکلی ایجاد نمی کند .

• عرض سلام ؛ بعد از عصب کشی ؛ چون در صورت پوسیدگی آن دندان عصب کشیده شده دیگر ؛ درد و علامتی ندارد و از حس ما پنهان خواهد ماند ؛ آیا راه حلی هست که بتوانیم از پوسیدگی دندان عصب کشیده شده جلوگیری نماییم ؟ خیلی ممنون میشوم اگر پاسخ بفرمایید.

• سلام . صحیح میفرمایید . یکی از محاسن دندان درد هشداری است که به ما اعلام میدارد اشکالی در کار است .در صورتیکه دندانی عصب کشی شود بهتر است که بعد از آن روکش دقیقی برایش گذاشته شود تا از خراب شدن دندان جلوگیری نماید . در غیر اینصورت چاره ای جز مراجعه منظم به دندانپزشک و داشتن رادیوگرافی تشخیصی تنها راه است .

• عرض سلام مجدد و تشکر فراوان بخاطر پاسخ سریع اتان.

• سلام .من ده روزه که دندونم رو عصب کشی کردم ولی هنگام غذا خوردن و جویدن فکم درد میگیره این طبیعیه؟

• سلام یک ماه ونیم قبل عصب کشی و پر کردن دندان 6 رو انجام دادم هنوز درد دارم حتی موقع جویدن غذا و خواب، چند روز هم هست سرگیجه وعدم تعادل دارم ممکن است مربوط به دندان باشد ممنون میشم راهنمایی بفرمایید