عناصر مهم در ایجاد پوسیدگی دندان ها

مهمترین نکته ای که باید پیش از آسیب دیدن دندان ها به آن توجه داشت، بررسی عوامل موثر در ایجاد پوسیدگی دندان ها می باشد. حفره ها، بخش آسیب دیده دندان را در بخش سخت آن نشان می دهند. پوسیدگی دندان، در اثر ترکیبی از عوامل از جمله باکتری ‌های موجود در دهان، خوردن تنقلات مکرر، نوشیدنی ‌های شیرین و تمیز نکردن خوب دندان‌ها ایجاد می ‌شود.

علت ایجاد پوسیدگی دندان

در هنگام بررسی عوامل موثر در ایجاد پوسیدگی دندان ها، درخواهید یافت که این فرآیندی است که در طول زمان اتفاق می افتد. این یکی از مشکلات رایج در سلامتی دندان و دهان است. آنها به ویژه در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان مسن شایع هستند. اما هر کسی که دندان دارد ممکن است دچار حفره شود. در صورتی که این حفره ها مورد درمان واقع نشوند، بزرگ تر شده و بخش های عمیقی از دندان را مبتلا خواهند کرد.

آنها می توانند منجر به دندان درد شدید، عفونت و از دست دادن دندان شوند. مراجعه منظم به دندانپزشک و عادت های خوب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بهترین محافظت شما در برابر پوسیدگی دندان است. شما می توانید یک برنامه منظم درمانی بر اساس عوامل موثر در ایجاد پوسیدگی دندان و یا پیشگیری از آسیب های دندانی را از کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی Dencare دریافت کنید.

ایجاد پوسیدگی دندان

علائم آسیب دیدگی دندان ها

علائم آسیب دیدگی دندان ها متناسب با محل و وسعت و محل آنها متفاوت خواهد بود. هنگامی که یک حفره تازه شروع شده است، ممکن است اصلاً علائمی نداشته باشید. با بزرگتر شدن و ایجادپوسیدگی دندان، ممکن است علائم و نشانه هایی مانند دندان درد، حساسیت دندان، درد خفیف تا شدید هنگام خوردن یا نوشیدن چیزی شیرین، گرم یا سرد، سوراخ ها یا حفره های قابل مشاهده در دندان ها، لکه های قهوه ای، سیاه یا سفید روی هر سطحی از دندان و درد هنگام جویدن را تجربه کنید که از علائم آسیب دندان می باشد.

ممکن است از تشکیل حفره آگاه نباشید. به همین دلیل مهم است که به طور منظم معاینات و جرم گیری دندان ها را انجام دهید، حتی زمانی که وضعیت دندان های شما در ظاهر در دهان شما خوب است. با این حال، اگر دندان درد را تجربه می کنید، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

چه چیزی باعث ایجاد پوسیدگی دندان می شود؟

از عوامل موثر در ایجاد پوسیدگی دندان ، می توان به باکتری های در دهان اشاره کرد. برخی از باکتری ها مفید هستند. این در حالی است که برخی از باکتری های مضر، نقش مهمی در پوسیدگی های دندانی دارند. آن ها با غذا ترکیب شده و به عنوان پلاک دندان، لایه ای نرم و چسبناک را روی دندان تشکیل می دهند.

باکتری هایی که در پلاک دندان وجود دارند، از قند و نشاسته ای که در مواد غذایی است استفاده کرده و اسید لازم را می سازند. اسیدها قادرند مواد معدنی که روی مینای دندان وجود دارد را از بین ببرند. با گذشت زمان، پلاک می تواند سخت شود و تبدیل به جرم شود. پلاک و جرم دندان علاوه بر آسیب رساندن به دندان‌ها، می‌توانند لثه‌ها را تحریک کرده و باعث بیماری لثه شوند.

فلوراید را از خمیردندان، آب و سایر منابع دریافت می کنید. این فلوراید با جایگزینی مواد معدنی به ترمیم مینای دندان کمک می کند. دندان های شما در تمام طول روز این روند طبیعی از دست دادن و بازیابی مواد معدنی را طی می کنند. اما اگر مراقب دندان های خود نباشید و یا مقدار زیادی مواد قندی یا نشاسته ای بخورید و بنوشید، مینای دندان شما به از دست دادن مواد معدنی ادامه می دهد. این از عوامل موثر در ایجاد پوسیدگی دندان است.

لکه های سفید در دندان

ممکن است یک لکه سفید در جایی که مواد معدنی از بین رفته اند ظاهر شود. این نشانه اولیه ایجاد پوسیدگی دندان است. این احتمال وجود دارد که پوسیدگی در این مرحله را متوقف نمایید. مینای دندان شما همچنان می تواند خود را ترمیم کند، اگر بهتر از دندان های خود مراقبت کنید و مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین یا نشاسته ای را محدود کنید.

اما اگر روند ایجاد پوسیدگی دندان ادامه یابد، مواد معدنی بیشتری از بین می رود. با گذشت زمان، مینای دندان ضعیف شده و از بین می رود و یک حفره تشکیل می دهد. حفره سوراخی در دندان شماست. این آسیب دائمی و از عوامل موثر در ایجاد پوسیدگی دندان است که دندانپزشک باید با پر کردن دندان آن را ترمیم کند.

چه کسانی در معرض خطر پوسیدگی دندان هستند؟

پوسیدگی دندان پیشرفته

عوامل خطر اصلی ایجاد پوسیدگی دندان عدم مراقبت از دندان ها و مصرف بیش از حد غذاها و نوشیدنی های شیرین یا نشاسته ای است. این نکته را باید در نظر داشته باشید که برخی از افراد، بیشتر مستعد پوسیدگی دندان هستند، که از آن جمله می توان به افرادی اشاره کرده که داروهای بیماری های خاص یا سرطان را مصرف می کنند.

نوزادان و کودکان نوپا که از بطری شیر می نوشند در معرض خطر هستند، به خصوص اگر به آنها آبمیوه داده شود یا قبل از خواب بطری بخورند. این باعث می شود دندان های آنها برای مدت طولانی در معرض مواد قندی قرار گیرد. بسیاری از سالمندان لثه‌هایشان عقب‌ رفته است و دندان‌هایشان ساییدگی بیشتری دارد. اینها از عوامل موثر در ایجاد پوسیدگی دندان بوده و خطر پوسیدگی را در سطوح در معرض ریشه دندان آنها افزایش می دهد.

ایجاد پوسیدگی دندان چگونه تشخیص داده می شود؟

دندانپزشکان معمولاً با نگاه کردن به دندان های شما و بررسی آنها با ابزارهای دندانی، پوسیدگی و حفره های دندان را پیدا می کنند. دندانپزشک شما همچنین از شما می پرسد که آیا علائمی دارید یا خیر. گاهی نیاز است تا از دندان های خود، عکس رادیولوژی دندان تهیه کنید.

راه های درمان پوسیدگی دندان

درمان پوسیدگی دندان

درمان های مختلفی در عوامل موثر در ایجاد پوسیدگی دندان و حفره ها وجود دارد. اینکه کدام درمان را دریافت می کنید به شدت مشکل بستگی دارد:

• فلوراید تراپی : درمان هایی که با فلوراید تراپی صورت می گیرد، مخصوص پوسیدگی های زودرس دندان است تا بتواند مینای دندان را ترمیم کند.
  • پر کردن : اگر یک حفره معمولی دارید، دندانپزشک شما بافت پوسیده دندان را برمی دارد و سپس با پر کردن آن با مواد پرکننده، دندان را ترمیم می کند.
  • عصب کشی دندان : اگر آسیب به دندان و یا عفونت به پالپ (داخل دندان) سرایت کند، ممکن است به کانال ریشه نیاز داشته باشید. دندانپزشک بر اساس عوامل موثر در ایجاد پوسیدگی دندان ، پالپ پوسیده را برمی دارد و داخل دندان و ریشه را تمیز می کند. مرحله بعدی پر کردن دندان با پر کردن موقت است. سپس باید برای پر کردن دائمی یا روکش دندان اقدام کنید.
  • کشیدن دندان : در شدیدترین موارد، زمانی که آسیب به پالپ قابل رفع نیست، دندانپزشک شما ممکن است دندان را بکشد. پس از کشیدن دندان لازم است که جای خالی آنرا با ایمپلنت دندان پر نمایید. در صورت نیاز به درمان دندان های خود به کلینیک دندانپزشکی Dencare مراجعه کنید.