روش های درمان عفونت دندان

اکثر مردم می دانند که بهتر است از عفونت دندان جلوگیری شود. عفونت دندان دردناک است و می تواند منجر به کشیدن دندان شود. همچنین می توانند سلامتی بدن را نیز به خطر بیاندازند. زیرا بسیار فراتر از دهان گسترش می یابند. می توانید روش های درمان عفونت دندان را در کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی Dencare دنبال کنید.

عفونت دندان چیست؟

همه در دهان خود میکروب دارند. در واقع، باکتری ها، دندان ها و زبان و هر سطح دیگر دهان ما را می پوشانند. اما یک دهان سالم، محافظت طبیعی در برابر عفونت دارد. هنگامی که ترک هایی در دندان ظاهر می شود، از طریق حفره ها، بیماری های لثه یا ضربه های دندانی، باکتری ها می توانند راه خود را پیدا کرده و شروع به ایجاد مشکل کنند.

عفونت دندان می تواند خود دندان را تحت تأثیر قرار دهد یا باعث ایجاد عفونت در ریشه دندان و لثه های مجاور شود. به این حفره های عفونت، آبسه دندان می گویند که نیاز است با روش های درمان عفونت دندان از بین بروند.

علائم عفونت دندان

درد اغلب شایع ترین علامت عفونت دندان است. اما درد دندان همیشه به دندان آسیب دیده محدود نمی شود. از آنجایی که دندان های ما به اعصاب زیادی متصل هستند، درد ناشی از یک دندان عفونی می تواند به فک، صورت و گردن گسترش یابد. نشانه های عفونت شامل:

• حساسیت اطراف دندان
  • تورم دهان، فک یا صورت
  • تفاوت بین آبسه و عفونت دندان
  • حساسیت دندان به گرما، سرما و یا فشار

اگر عفونت دندان به بافت اطراف ریشه حمله کند، می تواند باعث ایجاد چرک در نوک ریشه شود. به این حالت آبسه می گویند که باید در اسرع وقت، با روش های درمان عفونت دندان ، اصلاح گردد.

آبسه دندان

آبسه دندان زمانی ایجاد می شود که عفونت دندان به بافت های عمیق ریشه دندان یا لثه های اطراف حمله کند. چرک ناشی از عفونت می تواند در اطراف ریشه دندان یا در یک پاکت بافت لثه در اطراف دندان جمع شود. با گسترش عفونت، فشار ناشی از چرک به دام افتاده بر روی دیواره های داخلی دندان جمع می شود که می تواند باعث درد شدید شود.

مراحل عفونت دندان

عفونت دندان در چندین مرحله پیشرفت می کند تا به آبسه تبدیل شود. اما لازم است پیش از شدت یافتن بیماری، از با روش های درمان عفونت دندان استفاده شود. اما این مراحل در روند ذیل، پیش خواهد رفت.

پوسیدگی مینا:

لایه چسبنده (پلاک دندان) که در فاصله بین مسواک زدن روی دندان های شما ایجاد می شود، حاوی باکتری است. با گذشت زمان، این باکتری ها اسید آزاد می کنند که می تواند به مینای دندان یا لایه بیرونی دندان آسیب برساند.

پوسیدگی عاج:

باکتری از سطح خارجی دندان می شکند و لایه زیرین آن را آلوده می کند. این لایه نرم‌ تری از مینای دندان است که به آن عاج نیز می‌گویند.

پوسیدگی پالپ:

در این مرحله، باکتری به سمت مرکز دندان به نام پالپ که حتی آسیب پذیرتر است، پیش می رود و به عصب حمله می کند.

ضرورت درمان عفونت دندان

درمان عفونت دندان

در صورت عدم استفاده از روش های درمان عفونت دندان ، این عارضه می تواند به رشد خود ادامه دهد و به خارج از مرکز دندان گسترش یابد. این می تواند منجر به تشکیل یک پاکت چرکی به نام آبسه شود که در دندان، استخوان فک یا بافت لثه گیر می کند.

عفونت ها و آبسه های دندان معمولاً زمانی ایجاد می شوند که باکتری ها وارد دندان و بافت های اطراف آن شوند. همانطور که قبلا ذکر شد، اگر به دفاع طبیعی محافظتی در دهان مانند مینای دندان و لثه آسیب وارد شود، این اتفاق می‌افتد.

پوسیدگی دندان و آسیب لثه هر دو به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و ایجاد پلاک دندانی روی دندان و اطراف آن ایجاد می شود. سایر علل کمتر شایع عفونت های دندانی شامل ضربه های دندانی، مانند شکستن دندان یا اقدامات دندانپزشکی است که با روش های درمان عفونت دندان ، قابل درمان است.

روش درمان عفونت دندان

درمان عفونت دندان به علائم شما و میزان پیشرفت عفونت بستگی دارد. اکثر افراد به آنتی بیوتیک و داروهای مسکن نیاز دارند. در برخی موارد، افراد ممکن است به جراحی برای تخلیه آبسه و برداشتن بافت مرده نیاز داشته باشند. عفونت های پیچیده تر یا گسترده تر ممکن است به درمان آنتی بیوتیکی برای هفته ها یا حتی ماه ها نیاز داشته باشند.

آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

یکی از روش های درمان عفونت دندان ، استفاده از آنتی بیوتیک ها می باشد. احتمالاً برای خلاص شدن از شر عفونت دندان خود به مدت 7 تا 10 روز آنتی بیوتیک مصرف خواهید کرد. دندانپزشکان معمولاً چند گزینه متفاوت از آنتی بیوتیک ها را تجویز می کنند.

به طور معمول، بهترین قرص برای عفونت دندان، آموکسی سیلین است. اگر عفونت دندان شما جدی تر باشد، ممکن است دندانپزشک ترکیبی از آموکسی سیلین و داروی دیگری به نام کلاولانات را تجویز کند. این ترکیب در برابر عفونت دندان قوی تر و موثرتر است.

در برخی موارد، باکتری هایی که باعث عفونت دندان شما می شوند می توانند به آموکسی سیلین مقاوم باشند. در این صورت، دندانپزشک شما در روش های درمان عفونت دندان ، ممکن است کلیندامایسین را تجویز کند. یا اگر آلرژی به پنی سیلین دارید، ممکن است به جای آن این دارو برای شما تجویز شود.

مترونیدازول آنتی بیوتیک دیگری است که می تواند برای درمان عفونت دندان مفید باشد، اما به تنهایی استفاده نمی شود. دندانپزشکان اغلب پنی سیلین و مترونیدازول را با هم تجویز می کنند تا با سویه های باکتریایی که ممکن است به تنهایی به پنی سیلین مقاوم باشند، مبارزه کنند.

روش های دیگر درمان

علاوه بر آنتی بیوتیک ها، چندین روش دندانپزشکی می تواند به درمان عفونت دندان کمک کند:

• پرکردن حفره: در روش های درمان عفونت دندان ، سوراخی که در مینای دندان به دلیل پوسیدگی ایجاد شده است را با پر کردن دندان ترمیم می کنند. ناحیه آسیب دیده سوراخ شده و پرکننده جدید اضافه می شود.
  • برداشتن پالپ دندان(پاپوتومی کرونال): پالپیت را می توان با برداشتن پالپ از قسمت بالایی دندان درمان کرد.
  • عصب کشی دندان: در صورت وجود پوسیدگی شدید، ریشه و پالپ کامل باید برداشته شود.
  • کشیدن دندان: در برخی موارد، اگر آسیب زیادی به دندان وارد شود تا بتوان آن را حفظ کرد، دندانپزشک آن را بیرون می‌کشد. در صورتی که عفونت دندان مزمن بوده و فعال نباشد می توان بلافاصله ایمپلنت دندان را کاشت.

می توانید برای دریافت خدمات درمانی، روش های درمان عفونت دندان به کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی Dencare مراجعه کنید.