17 بیماری دهان و زبان

محیط دهان از دو بخش نرم و سخت تشکیل شده است . بخش نرم شامل لب و گونه و زبان و کام و لثه است . بخش سخت تشکیل یافته است از استخوان فک بالا و پاین و دندان ها . هریک از این اجزا ممکن است دچار بیماری و مشکلاتی گردند . در اینجا سعی داریم تا مهمترین مشکلات و بیماری های دهان را به اختصار بیان داریم .

تبخال دهان

تبخال

هرپس دهان نیز نامیده می‌شوند، تبخال ناشی از تب یا سرماخوردگی نیست، اما می‌تواند توسط آنها ایجاد شود. ویروسی که باعث تبخال می شود معمولاً از طریق بوسه، ظروف مشترک یا سایر تماس های نزدیک منتقل می شود. کرم ها و پمادهای بدون نسخه ممکن است به کاهش ناراحتی و تسریع بهبود کمک کنند. زخم های مکرر ممکن است نیاز به معاینه و نسخه پزشک داشته باشند. تبخال یکی از مشکلات دهان است. مشکلات دیگر عبارتند از آفت دهان، TMJ، بوی بد دهان و سرطان دهان.

برفک دهان

برفک دهان که توسط قارچ کاندیدا ایجاد می شود، در بزرگسالان مسن یا نوزادان شایع است. اما ضعف سیستم ایمنی، آنتی بیوتیک ها، دیابت، یا برخی داروها – مانند کورتیکواستروئیدهای استنشاقی – می تواند به کاندیدا فرصت رشد شدید بدهد. پاک کردن لکه ها باعث ایجاد درد می شود. برای تشخیص قطعی به پزشک مراجعه کنید.

زبان سیاه مو دار

این وضعیت بدون درد زمانی اتفاق می‌افتد که برجستگی‌های کوچک روی زبان شما بلند می‌شوند و باکتری‌هایی را که در دهان شما زندگی می‌کنند را به دام می‌اندازند و باعث می‌شوند زبان سیاه و مودار به نظر برسد. علل می تواند شامل مصرف آنتی بیوتیک، بهداشت نامناسب دهان، سیگار کشیدن، نوشیدن چای یا قهوه زیاد و تولید نکردن بزاق کافی باشد. مسواک زدن زبان و استفاده از زبان خراش معمولاً تمام چیزی است که برای درمان آن نیاز دارید، اگرچه گاهی اوقات دارو نیز ضروری است.

آفت دهان

هیچ کس نمی داند چه چیزی باعث ایجاد این تاول های کوچک و دردناک در داخل دهان شما می شود. محرک ها عبارتند از حساسیت مفرط، عفونت، هورمون ها، استرس و عدم دریافت کافی برخی ویتامین ها. این بیماری زخم آفتی نیز نامیده می شود، آفت می تواند روی زبان، گونه، حتی لثه ها ظاهر شود. آنها معمولا یک یا دو هفته طول می کشند. زخم‌های شدید و مداوم را می‌توان با کرم‌های بی‌حس‌کننده، داروهای تجویزی یا لیزر دندان درمان کرد.

لکوپلاکیا دهان

لکوپلاکیا

لکوپلاکیا واکنشی به یک عامل تحریک کننده مانند دندان های زبر، دندان مصنوعی نامناسب، سیگار کشیدن و تنباکوی بدون دود است. این مشکل دهان می تواند به صورت لکه های سفید یا پلاک در دهان ظاهر شود، معمولاً بدون درد است و نمی توان آن را خراش داد. لکوپلاکیا همچنین می تواند یک بیماری پیش سرطانی باشد. لکه های مداوم یا سایر تغییرات در دهان نیاز به ارزیابی دندانپزشک دارند.

لیکن پلان

لیکن پلان دهان

یک بثورات نادر که به صورت لکه های توری، سفید یا برجستگی های قرمز براق در داخل گونه ها یا زبان ظاهر می شود، که می تواند لیکن پلان باشد. هیچ کس نمی داند چه چیزی باعث آن می شود. به طور کلی، لیکن پلان خفیف نیازی به درمان ندارد. اگر باعث درد یا زخم شود، با داروهای مسکن خوراکی و موضعی قابل درمان است. لیکن پلان دهان می تواند مزمن باشد و ممکن است خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهد. لیکن پلان همچنین می تواند پوست، پوست سر، ناخن ها و اندام تناسلی را تحت تاثیر قرار دهد.

زبان جغرافیایی

وقتی قسمت‌هایی از زبان شما برخی از برجستگی‌های کوچک خود را از دست می‌دهد، در نهایت با نقاط برجسته و پایین‌آمده‌ای مواجه می‌شوید که به زبان شما ظاهری شبیه نقشه می‌دهد. لکه ها می توانند مکان، الگو و اندازه را در عرض چند دقیقه تا چند ساعت تغییر دهند. زبان جغرافیایی بی ضرر است و می تواند بیاید و برود. معمولاً نیازی به درمان ندارد. در صورت وجود درد، مسکن‌های بدون نسخه و داروهای ضد التهاب می‌توانند کمک کنند.

سرطان زبان

سرطان دهان

زخم دهانی که از بین نمی رود. بی حسی بدون دلیل در صورت، دهان یا گردن. مشکلات جویدن، صحبت کردن یا بلعیدن. اینها چند علامت سرطان دهان هستند. علل می تواند شامل کشیدن سیگار و استفاده از تنباکوی بدون دود، نوشیدن زیاد الکل، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید پر کردگی دندان شکسته در دندان آسیاب پایین و سابقه خانوادگی سرطان باشد. سرطان دهان با ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV نیز مرتبط است. اجازه ندهید ترس شما را از دکتر دور کند — سرطان دهان که زود تشخیص داده شود قابل درمان است.

مشکل مفصل فکمشکل مفصل فک

یک مشکل در فک به نام سندرم مفصل گیجگاهی فکی می تواند باعث درد شدید در فک، صورت، گوش یا گردن شود. فشردندندانها و دندان قروچه ، یا آسیب همگی می توانند باعث سندرم TMJ شوند، اما نتایج اغلب یکسان است: درد، سردرد، سرگیجه، حتی مشکل در بلع. درمان ممکن است شامل استراحت، گرمای مرطوب، محافظ دهان یا نایت گارد ، دارو یا جراحی باشد.

دندان شکسته در دهان

خوردن یخ یا آب نبات های سفت، ساییدن یا فشردن دندان ها، حتی قرار دادن دندان ها در معرض گرما و سرما می تواند منجر به بریدگی، ترک و دندان شکسته شود. تراشه ها یا ترک های ریز ممکن است آزاردهنده نباشند. اما هر چیز بیشتری می تواند منجر به درد یا آسیب دائمی دندان شود. دندانپزشک شما می تواند کامپوزیت دندان، کانتورینگ دندان، روکش سرامیکی و لمینت دندان را برای ترمیم دندان های به شدت آسیب دیده ارائه دهد.

خالکوبی آمالگام

خالکوبی یا تتوی آمالگام

آیا تا به حال پس از انجام کارهای دندانپزشکی متوجه یک “لکه” کوچک خاکستری آبی در قسمت نرم دهان خود شده اید؟ خالکوبی آمالگام نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که یک تکه کوچک از آمالگام در گونه یا لثه شما جاسازی شود. نقره موجود در آمالگام وارد بافت نرم دهان شما می شود و در نتیجه چیزی شبیه یک خال کوبی کوچک به نظر می رسد. خالکوبی آمالگام هیچ ضرری ندارد. اما اگر لکه خاکستری آبی رشد کرد یا تغییر رنگ داد، این احتمال وجود دارد که خالکوبی آمالگام نباشد. از دندانپزشک خود بخواهید آن را بررسی کند.

بیماری لثه ها

هنگامی که بیماری پریودنتال (لثه) ایجاد می شود، باکتری های موجود در پلاک در امتداد خط لثه تجمع می یابند. ژنژیویت اولین مرحله بیماری لثه است. علائم شامل قرمزی، پف کرده و خونریزی لثه است. رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند به پیشگیری از بیماری پریودنتال کمک کند. سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب و استرس می تواند آن را بدتر کند.

پیوره

مرحله بعدی بیماری لثه پریودنتیت یا عفونت لثه است. افزایش التهاب باعث تحلیل لثه می شود و حفره هایی بین دندان ها و لثه ها ایجاد می شود. این پاکت ها جرم دندان ، پلاک و بقایای مواد غذایی را به دام می اندازند که در نهایت منجر به عفونت و آبسه دندان می شود. بیماری پیشرفته لثه به استخوان نگهدارنده دندان آسیب می رساند و یکی از دلایل اصلی لق شدن دندان از دست دادن دندان در بزرگسالان و در نهایت کاشت ایمپلنت دندان است. برای درمان عقب‌رفتگی لثه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

سوختگی دهان با آسپرین

آیا تا به حال اجازه داده اید که آسپرین در گونه شما، نزدیک دندانی که درد می کند، قرار داده شود؟ اگرچه ممکن است امیدوار باشید که این کار درد را سریع‌تر تسکین میدهد، در عوض اسید موجود در آسپرین با ایجاد ضایعه سفید و خشن لثه یا گونه‌های شما می‌سوزاند. جلوگیری از سوختگی آسپرین بسیار ساده است – این مسکن ها را ببلعید! درمان سوختگی آسپرین به همان اندازه ساده است: زمان. سوختگی های ساده باید در حدود دو هفته خودبخود بهبود یابد.

پوسیدگی و تغییر رنگ دندانها

پوسیدگی و تغییر رنگ دندانها و آبسه دهان

نخ دندان کشیدن، مسواک زدن و شستشوی روزانه و معاینات منظم دندانپزشکی به جلوگیری از مشکلاتی مانند حفره، آبسه و تغییر رنگ دندان کمک می کند. با دندان درد شدید خود را درگیر نکنید. عفونت های دندانی می توانند به صورت، جمجمه و حتی به جریان خون سرایت کنند. اگر دندانتان درد می‌کند یا وقتی دهانتان را کاملا باز می‌کنید تب، گوش درد یا درد دارید، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. درمان عصب کشی دندان یکی از بهترین درمانهای دندان درد است.

بوی بد دهانی

بوی بد دهان

دندان‌های مسواک‌ نشده دارای ذرات غذایی در اطراف خود هستند که باعث رشد باکتری‌ها و ایجاد بوی بد دهان می‌شوند. بوی بد مداوم یا طعم بد در دهان ممکن است ناشی از تنفس مداوم از طریق دهان، خشکی دهان، پوسیدگی دندان، نشانه بیماری لثه یا حتی دیابت باشد. با مسواک زدن دندان ها و زبان، نخ دندان کشیدن و شستشو با دهانشویه ضد عفونی کننده روزانه، نوشیدن آب و اجتناب از محرک های غذایی با علت بوی بد دهان مبارزه کنید. در صورت تداوم بوی بد دهان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

التهاب زبان

طبق روایتی از پیرزنان، دروغ گفتن باعث برآمدگی زبان می شود. به اصطلاح “برآمدگی های دروغ” یا پاپیلیت زبانی گذرا شایع هستند حتی اگر فقط حقیقت را بگویید. این برآمدگی های کوچک و بی ضرر پس از چند روز خود به خود از بین می روند، اما ممکن است ناراحت کننده باشند. علت آنها یک راز است — می تواند واکنشی به یک غذا یا یک ضربه جزئی مانند گاز گرفتن زبان باشد. شما نیازی به درمان آنها و مراجعه به دندانپزشک ندارید، اگرچه داروهای بی حس کننده خوراکی ممکن است ناراحتی را تسکین دهند.

• سلام خسته نباشید
    ببخشید برای زخم های زبان معاینه دارید

• سلام . بله . در بعضی موارد زخم های زبان با لیزر درمان میشوند.

• تقریبا ۸سال میشود که دهانم مرتب آفت میزنه از هر دارویی استفاده کردم وپیش ۱۰۰دکتر رفتم تا هنوز که هنوزه نتیجه دزستی نگرفتم میشه بهم کمک کنید

• ازدهان شویه کلورهگزدین استفاده کردم یعنی هیچ دارویی نمانده که استفاده نکرده باشم

• سلام خسته نباشید
    من چند وقته زبان و دهان و لثم سوزش داره
    به طوری که انگار فلفل توی دهانم ریختن
    به چه پزشکی باید مراجعه کنم؟

• سلام . سوزش دهان بیشترین علتش استرس است . در نتیجه داروهای آرامبخش و همچنین ضد حساسیت کمک کننده هستند.

• سلام . در صورت تمایل زمانی که آفت داشتید به کلینیک مراجعه نمایید تا با لیزر معالجه صورت گیرد .