ترشح بیش از حد بزاق چیست و چگونه درمان می شود؟

گاهی اوقات غدد بزاقی شما بیش از حد معمول بزاق تولید می کنند. اگر بزاق اضافی شروع به جمع شدن کند، ممکن است به طورناخواسته از دهان شما بیرون بریزد .ترشح بیش از حد بزاق در کودکان بزرگتر و بزرگسالان، ممکن است نشانه یک بیماری ارثی باشد.

ترشح بیش از حد بزاق

آیا ترشح  بیش از حد بزاق باعث نگرانی است؟

ترشح بیش از حد بزاق بسته به علت آن ،ممکن است موقت یا مزمن باشد. به عنوان مثال، اگر علت آن عفونت باشد، ممکن است دهان شما بزاق بیشتری تولید کند تا به دفع باکتری کمک کند. ترشح بیش از حد بزاق معمولا پس از درمان موفقیت آمیز، عفونت متوقف می شود.

ترشح بیش از حد بزاق مداوم (سیالوره) اغلب به یک بیماری زمینه ای مربوط می شود که بر کنترل عضلات تأثیر می گذارد. این ممکن است نشانه ای قبل از تشخیص یا علامتی باشد که بعداً ایجاد می شود.

چه عواملی باعث ترشح بیش از حد بزاق می شود؟

ترشح بیش از حد بزاق موقت معمولاً ناشی از موارد زیر است:

1. حفره های پوسیدگی دندان
  2. عفونت
  3. رفلاکس معده به مری
  4. بارداری
  5. برخی از داروهای آرام بخش و ضد تشنج
  6. قرار گرفتن در معرض سموم، مانند جیوه.

در این موارد، ترشح بیش از حد بزاق معمولاً پس از درمان بیماری زمینه ای از بین می رود. زنان باردار معمولا بعد از زایمان کاهش علائم را مشاهده می کنند.

غدد بزاقی

ترشح بیش از حد بزاق دائمی در چه شرایطی صورت می گیرد؟

ترشح بیش از حد بزاق دائمی معمولاً ناشی از شرایط مزمن سلامتی است که بر کنترل عضلات تأثیر می گذارد. هنگامی که کنترل عضلانی شما مختل شده است، می تواند بر توانایی شما برای بلع تأثیر بگذارد و منجر به تجمع بزاق شود. این میتواند ناشی از:

• مال اکلوژن (بهم ریختگی دندانها)
  • زبان بزرگ شده
  • ناتوانی ذهنی
  • فلج مغزی
  • فلج عصب صورت
  • بیماری پارکینسون
  • اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)
  • سکته

هنگامی که علت مزمن است،به سرعت باید به درمان آن اقدام کنید. در صورت عدم درمان، ترشح بیش از حد بزاق می تواند بر توانایی شما برای صحبت واضح یا قورت دادن غذا و نوشیدنی تأثیر بگذارد.

بزاق بیش از حد چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما ممکن است پس از بررسی در مورد علائم شما، بزاق بیش از حد را تشخیص دهد. ممکن است برای تعیین علت زمینه ای نیاز به آزمایش باشد.

پس از بررسی سابقه پزشکی، پزشک ممکن است داخل دهان شما را برای بررسی علائم دیگر بررسی کند. این شامل:

1. ورم لثه
  2. خونریزی لثه
  3. التهاب لثه
  4. بوی بد دهان

اگر قبلاً یک بیماری مزمن برای شما تشخیص داده شده است، پزشک ممکن است از یک سیستم قیاس برای ارزیابی شدت سیالوره شمااستفاده کند. این می تواند به پزشک شما کمک کند تا مشخص کند کدام گزینه های درمانی ممکن است برای شما مناسب باشد.

درمان بیش از حد ترشح بزاق چیست؟

درمان بیش از حد بزاق شما بسته به علت زمینه ای متفاوت خواهد بود. اگرچه درمان‌های خانگی ممکن است برای موارد موقت مفید باشد،ترشح بیش از حد بزاق مزمن معمولاً به چیزی پیشرفته‌تر نیاز دارد.

درمانهای خانگی

اگر پزشک مشکوک باشد که حفره یا عفونت ریشه دندان علت علائم شماست، ممکن است شما را به دندانپزشک ارجاع دهد. دندانپزشک شما میتواند اطلاعاتی در مورد بهداشت مناسب دندان و دهان به شما بدهد.

به عنوان مثال، مسواک زدن منظم ممکن است به کاهش التهاب لثه و تحریک دهان کمک کند، مسواک زدن همچنین می تواند دهان شما راخشک نگه دارد. همچنین ممکن است برای شما مفید باشد که با یک دهان شویه حاوی الکل در منزل دهانتان را شست و شو دهید.

برخی از داروها می توانند به کاهش تولید بزاق کمک کنند.

گلیکوپیرولات (Cuvposa) یک گزینه رایج است. این دارو شاخهای عصبی به غدد بزاقی را مسدود می کند تا بزاق کمتری تولید کنند.

با این حال، این دارو می تواند عوارض جانبی شدیدی داشته باشد، از جمله:

• خشکی دهان
  • مشکل در ادرار کردن
  • تاری دید
  • بیش فعالی
  • تحریک پذیری

اسکوپولامین (Hyoscine) گزینه دیگری است. این یک چسب پوستی است که در پشت گوش قرار می گیرد. با مسدود کردن شاخهای عصبی به غدد بزاقی عمل می کند. عوارض جانبی آن عبارتند از:

•  سرگیجه
  • ضربان قلب سریع
  • مشکل در ادرار کردن
  • تاری دید
  • خواب آلودگی

تزریقات

اگر ترشح بیش از حد بزاق شما ثابت باشد، ممکن است پزشک شما تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) را توصیه کند. پزشک شما دارو را به یک یا چند غده بزاقی اصلی تزریق می کند. این سم اعصاب و ماهیچه های ناحیه را فلج می کند و از تولید بزاق توسط غدد جلوگیری می کند.

این کار پس از چند ماه اثرش از بین می‌رود، بنابراین احتمالاً باید برای تزریق مجدد مراجعه کنید.

درمان بزاق زیاد

عمل جراحي

در موارد شدید، این عارضه با عمل جراحی بر روی غدد بزاقی اصلی قابل درمان است. پزشک ممکن است توصیه کند که غدد به طورکامل برداشته شوند یا جابجا شوند تا بزاق در پشت دهان آزاد شود، جایی که به راحتی می توان آن را بلعید.

پرتو درمانی

اگر جراحی گزینه ای نباشد، پزشک ممکن است پرتودرمانی را بر روی غدد بزاقی اصلی توصیه کند. اشعه باعث خشکی دهان می شود و ترشح بیش از حد بزاق را از بین می برد.

چشم انداز

پزشک بهترین منبع شما برای اطلاعات در مورد علائم و نحوه مدیریت آنها است. بسته به علت، ترشح بیش از حد بزاق ممکن است بادرمان برطرف شود یا به مرور زمان نیاز به مدیریت دقیق داشته باشد.

در موارد شدید، گفتار درمانی ممکن است مفید باشد. آنها می توانند برای کمک به کاهش خطر عوارض و به حداقل رساندن علائم با شما همکاری کنند.

مهم است که به یاد داشته باشید که این وضعیت شایع است و شما در تجربه خود تنها نیستید. صحبت کردن با عزیزانتان در مورد وضعیت خود و تأثیر آن می تواند به اطرافیان شما کمک کند تا درک کنند که چه چیزی را تجربه می کنید و چگونه می توانند از شماحمایت کنند.

آبریزش دهان چیست؟

آبریزش دهان به صورت جاری شدن ناخواسته بزاق ،در خارج از دهان تعریف می شود. این اغلب به خاطره عضلات ضعیف یا توسعه نیافته اطراف دهان شما یا داشتن بزاق بیش از حد است.

غده هایی که بزاق شما را می سازند، غدد بزاقی نامیده می شوند. شما شش تا از این غده ها را دارید که در پایین دهان، گونه ها و نزدیک دندان های جلویی شما قرار دارند. این غدد معمولاً 2 تا 4 پیمانه بزاق در روز تولید می کنند. وقتی این غدد بیش از حد بزاق تولید می کنند، ممکن است آبریزش دهان را تجربه کنید.

آبریزش دهان در دو سال اول زندگی طبیعی است. نوزادان اغلب تا زمانی که بین 18 تا 24 ماهگی هستند کنترل کامل بلع و ماهیچه های دهان را ندارند. همچنین ممکن است نوزادان هنگام دندان درآوردن آب دهان خود را بیرون بریزند.

آبریزش دهان طبیعی است؟

آبریزش دهان می‌تواند در افرادی رخ دهد که سایر بیماری‌های پزشکی یا بیماری‌های عصبی مانند فلج مغزی دارند.

چه عواملی باعث آبریزش آب دهان می شود؟

آبریزش دهان می تواند نشانه ای از یک وضعیت پزشکی  یا در نتیجه مصرف برخی داروها باشد. هر چیزی که منجر به تولید بیش ازحد بزاق، مشکل در بلع یا مشکلاتی در کنترل عضلات شود، ممکن است منجر به آبریزش آب دهان شود.

• سن : آبریزش بعد از تولد شروع می‌شود و با فعال‌تر شدن نوزادان بین سه تا شش ماهگی به اوج خود می‌رسد. این امری طبیعی است،مخصوصاً زمانی که فرآیند دندان درآوردن را طی می کند.
  • رژیم غذایی : رژیم های غذایی با محتوای اسیدی بالا اغلب باعث تولید بیش از حد بزاق می شوند.
  • اختلالات عصبی : برخی از تجویز های پزشکی می توانند شما را در معرض خطر آبریزش دهان قرار دهند، به خصوص اگر باعث از دست دادن کنترل عضلات صورت شوند. شرایط عصبی، مانند فلج مغزی، بیماری پارکینسون، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) یا سکته مغزی ممکن است باعث ضعف عضلانی شود که بر توانایی بستن دهان و بلع بزاق تأثیر می گذارد.
  • سایر شرایط : آبریزش دهان معمولاً به دلیل بزاق اضافی در دهان ایجاد می شود. شرایط پزشکی مانند رفلاکس اسید و بارداری می تواند تولید بزاق را افزایش دهد. آلرژی ها، تومورها و عفونت های بالای گردن مانند گلودرد استرپتوکوکی، عفونت لوزه ها و سینوزیت همگی می توانند بلع رامختل کنند.

آبریزش دهان چگونه درمان می شود؟

آبریزش دهان همیشه درمان نمی شود. پزشکان معمولاً هیچ درمانی را برای افراد زیر 4 سال یا افرادی که در هنگام خواب آب دهانشان به بیرون میریزد توصیه نمی‌کنند.

زمانی که آبریزش دهان شدید باشد، ممکن است درمان توصیه شود. اگر بزاق از لب به لباس شما چکه کند یا آبریزش دهان شما در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد کند و مشکلات اجتماعی ایجاد کند، ممکن است آبریزش دهان شدید تلقی شود.

• ترشح بیش از حد آب دهان نیز می تواند منجر به استنشاق بزاق به ریه ها شود که می تواند باعث ذات الریه شود.
  • گزینه های درمانی به صورت موردی بررسی می شوند، اما به طور کلی پزشک شما ارزیابی را انجام می دهد و برنامه مدیریتی را ارائه می دهد که برای شما بهترین کار را انجام می دهد.
  • رویکرد غیر تهاجمی شامل آزمایش مواردی مانند دارو درمانی و حرکت درمانی خوراکی است. در موارد جدی‌تر،  شما و پزشکتان ممکن است یک رویکرد تهاجمی‌تر، از جمله گزینه‌های درمانی مانند جراحی و رادیوتراپی را در نظر  بگیرید.

• خوب باید چه دکتری رفت؟ دندانپزشک٫؟
    من ۲۲سالمه از سن بلوغم به بعد اب دهانم اونقدر زیاده که حرفام ناواضح میشن باید هر حرفی چند باره با قورت دادن اب دهان بگم الان نمیدونم برم کدوم پزشک

و فک بالاییم هم جلوعه خیلی ولی قبل از بلوغمم اینشکلی بود و این مشکلو نداشتم

• منم همین مشکل رو دادم مثل تو توهم اینجوری

• 😭خب چیکار کردی

• دکتر سهیلا احمدی
    می 19, 2024 12:10 ب.ظ

سلام دوست عزیز.
    من دکتر احمدی هستم.
    شما باید به دکتر متخصص بیماری‌های دهان و دندان مراجعه کنید.
    بهترین زمان درمان در دوران کودکی درسن ۱۰-۱۲سالگی میباشد.چون آبریزش یه علامت ثانویه است
    با درمان رابطه فکی و قرار گرفتن دندان‌های جلو و لبها روی هم به تبع آبریزش بزاق از گوشه دهان هم رفع میشه.