تاثیر سلامت لثه بر سلامت بدن

بهداشت دهان و دندان به دلایل زیادی بسیار مهم است. اگر از بیماری لثه، پوسیدگی یا بوی بد دهان رنج می بربد، این مسئله می تواند باعث مشکلاتی در دندان ها و دهان شما شود. دهان ما مسیری برای ورود باکتری ها به بدن است. باکتری ها می توانند وارد جریان خون شوند و این می تواند باعث عفونت یا التهاب در سایر قسمت های بدن ما شود. از همین روست که تاثیر سلامت لثه بر سلامت بدن ، دارای اهمیت بالایی است.

تاثیر سلامت لثه بر سلامت بدن

سلامت لثه با مراقبت از دندانها

مراقبت خوب از دندان ها و دهان می تواند بدن شما را سالم نگه دارد و همچنین می تواند به جلوگیری از مشکلات جدی در آینده کمک کند. در کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی Dencare، بیماران خود را تشویق می کنیم تا عادات بهداشت دهان و دندان را در خانه انجام دهند. رعایت بهداشت دهان و دندان شما نه تنها می‌تواند به دندان‌ها و دهان شما احساس عالی بدهد، بلکه بدن شما را نیز در سطحی عالی نگاه می دارد.

مشکلات رایج در عدم سلامت دندان

در راستای بررسی تاثیر سلامت لثه بر سلامت بدن سلامت دهان، دندان ها و لثه ها بسیار مهم است. از آنجایی که دهان ورودی اولیه بدن است، سلامت ضعیف دهان می تواند عواقب منفی برای کل بدن داشته باشد. دندان‌هایی که درد می‌کنند، لثه‌هایی که خونریزی لثه می‌کنند و نفس‌هایی که بوی بد می‌دهد، همگی نشانه‌ای از عدم سلامت لثه و دندان هستند.

باکتری‌های دهان می‌توانند به راحتی وارد جریان خون شوند و در هر کجا که پخش شوند باعث عفونت و التهاب می‌شوند. رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک برای جلوگیری از خطرات جدی برای سلامت کلی بدن مهم است. در این بخش، برخی از مسائل جدی سلامت بدن را که ناشی از عدم سلامت لثه و دندان است، آورده ایم:

عفونت های تنفسی

اگر لثه های عفونی یا ملتهب دارید که باکتری ها می توانند به ریه ها منتقل شوند. در تاثیر سلامت لثه بر سلامت بدن سیستم تنفسی ممکن است در نتیجه سلامت نامناسب دهان و دندان آسیب ببیند.  باکتری‌های موجود در دهان ناشی از دندان‌های عفونی و ورم لثه می‌توانند به ریه‌ها تنفس کنند یا از طریق جریان خون به آنجا بروند. هنگامی که باکتری وجود دارد می تواند منجر به عفونت های تنفسی، ذات الریه، برونشیت حاد و حتی COPD شود.

زوال عقل

در تاثیر سلامت لثه بر سلامت بدن ، باید گفت که لثه های ملتهب می توانند موادی را آزاد کنند که برای سلول های مغز ما مضر هستند. این می تواند منجر به از دست دادن حافظه شود که در نتیجه گسترش باکتری ها به اعصاب است. باکتری ژنژیویت می تواند از طریق کانال های عصبی یا جریان خون وارد مغز شما شود و احتمالاً منجر به بیماری آلزایمر شود.

بیماری قلب و عروقی

اگر سلامت لثه و دندان شما ضعیف است، در معرض خطر بیماری قلبی عروقی هستید. باکتری از لثه های آلوده وارد جریان خون می شود و می تواند باعث ایجاد پلاک در شریان ها شود. داشتن بهداشت نامناسب دهان و دندان، فرد را در معرض خطر بیماری قلبی قرار می دهد. اگر لثه ها به دلیل باکتری هایی که باعث بیماری لثه می شوند ملتهب شوند، همان باکتری ها در واقع می توانند وارد جریان خون شده و باعث ایجاد پلاک و سخت شدن شریان ها شوند.

در تاثیر سلامت لثه بر سلامت بدن ، این مساله، منجر به مشکلات جریان خون و انسداد قلب می شود و احتمال حمله قلبی را افزایش می دهد. تأثیر مخرب بر شریان ها و رگ های خونی می تواند منجر به فشار خون بالا و افزایش خطر سکته شود.

اندوکاردیت همچنین می تواند ایجاد شود، که یک وضعیت اغلب کشنده است که زمانی رخ می دهد که پوشش داخلی قلب عفونی شود. خوشبختانه، شما می توانید با جرم گیری دندان و بهداشت دهان و دندان از بیماری لثه جلوگیری کنید. این کار خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد و لبخند شما را سالم و قوی نگه می دارد.

مشکلات پروستات

در تاثیر سلامت لثه بر سلامت بدن اگر مردان از بیماری پریودنتال رنج می برند، ممکن است پروستاتیت داشته باشند. این وضعیت باعث تحریک و سایر مشکلات مربوط به پروستات می شود.

دیابت

احتمال ابتلای افراد دیابتی به التهاب لثه نسبت به افرادی که دیابت ندارند، بیشتر است. این می تواند کنترل دیابت را به دلیل سطح قند خون تنظیم نشده دشوار کند. بیماری لثه می تواند منجر به افزایش سطح قند خون شود و این می تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دهد.

نه تنها دیابتی ها در حال حاضر بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هایی مانند لثه های آلوده که منجر به بیماری پریودنتال می شود، هستند، بلکه بیماری پریودنتال نیز می تواند کنترل دیابت را دشوارتر کند. علائم می تواند بدتر شود. زیرا سطح قند خون به دلیل بیماری لثه کاهش می یابد.

مراقبت از سلامت دهان و دندان خود برای پیشگیری از عوارض بیماری برای بیماران دیابتی بسیار مهم است. از آنجایی که بیماری لثه می تواند منجر به افزایش سطح قند خون از حد طبیعی شود، فردی که سلامت لثه و دندان ضعیفی دارد در معرض افزایش خطر ابتلا به دیابت است. این تاثیر سلامت لثه بر سلامت بدن را اثبات می کند.

عوارض بارداری

عوارض بارداری عدم سلامت لثه

رعایت بهداشت دهان و دندان برای مادران باردار ضروری است. تغییرات هورمونی در بدن در دوران بارداری می تواند باعث شود که خانم ها خیلی راحت تر به عفونت های دهانی مبتلا شوند. هر گونه عفونت در بدن مادر خطر ابتلا به عوارض بارداری را افزایش می دهد. مشکلات دهان و دندان در مادر مانند پریودنتیت و التهاب لثه به تولد زودرس و وزن کم در نوزادان منجر می شود. بیماری لثه مادر و نوزاد را در معرض خطر مشکلات جدی سلامتی قرار می دهد.

ناباروری

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که میان عدم سلامت لثه و مسائل مربوط به ناباروری در زنان ارتباطی نزدیک وجود دارد. بیماری لثه می تواند منجر به مسائل مختلف سلامتی شود که می تواند باردار شدن و حفظ یک بارداری سالم را برای یک زن دشوارتر کند. در تاثیر سلامت لثه بر سلامت بدن ، باردار شدن زنانی که از سلامت لثه و دندان ضعیفی برخوردار هستند در واقع نسبت به زنانی که از سلامت دهان و دندان خوبی برخوردار هستند، بیشتر طول می کشد.

اختلال در نعوظ

هنگامی که بهداشت دهان و دندان انجام نمی شود، مردان به سادگی در معرض خطر مبتلا شدن به اختلال نعوظ قرار می گیرند. بیماری مزمن پریودنتال با ED مرتبط است. CPD عفونتی است که زمانی رخ می دهد که لثه ها از دندان جدا می شوند، که پاکت هایی ایجاد می کند که باکتری ها را حمل می کنند و اجازه می دهد آن ها به استخوان اطراف دندان گسترش یابد. این باکتری های شکل گرفته در لثه، از طریق جریان خود، التهاب رگ های خونی را ایجاد می کنند. این التهاب می تواند جریان خون به اندام تناسلی را مسدود کند و نعوظ را دشوارتر یا حتی غیرممکن کند.

سرطان

سلامت لثه و دندان ضعیف می تواند بیماران را در معرض خطر سرطان کلیه، سرطان پانکراس یا سرطان خون قرار دهد. علاوه بر این، اگر بیماران سیگار می کشند یا از محصولات تنباکو استفاده می کنند، می تواند در تاثیر سلامت لثه بر سلامت بدن ، منجر به سرطان دهان یا گلو شود.

بدیهی است که اقدامات بد بهداشت دهان و دندان مانند سیگار کشیدن یا استفاده از محصولات تنباکو می تواند منجر به سرطان دهان و گلو شود، اما انواع دیگر سرطان نیز با بیماری لثه مرتبط است. خطر ابتلا به سرطان کلیه، سرطان پانکراس و سرطان خون برای افرادی که از سلامت لثه و دندان ضعیفی برخوردار هستند بسیار بیشتر است.

روماتیسم مفصلی

افرادی که بیماری لثه دارند بیشتر در معرض ابتلا به آرتریت روماتوئید هستند. باکتری های موجود در دهان ما می توانند التهاب را در بدن افزایش دهند و این خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را افزایش می دهد. به گفته انجمن ملی آرتریت روماتوئید، افراد مبتلا به بیماری لثه چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به آرتریت روماتوئید هستند. تاثیر سلامت لثه بر سلامت بدن را جدی بگیریم.

هر دو بیماری التهاب مشترک دارند. باکتری های دهانی ناشی از التهاب لثه می توانند التهاب را در سراسر بدن افزایش دهند. این امر خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید، یک بیماری التهابی دردناک و ناتوان کننده را بسیار بیشتر می کند.

بیماری کلیوی

بیماری کلیوی یک مشکل سلامتی است که کلیه ها، قلب، استخوان ها و فشار خون را تحت تاثیر قرار می دهد. بیماری پریودنتال می تواند منجر به بیماری کلیوی شود. بیماران مبتلا به بیماری لثه معمولاً سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و این می تواند آنها را مستعد عفونت کند.

بسیاری از بیمارانی که از سلامت لثه و دندان ضعیفی برخوردار هستند، به بیماری کلیوی نیز مبتلا هستند و این امر در صورت عدم درمان می تواند منجر به نارسایی کلیه شود. در تاثیر سلامت لثه بر سلامت بدن بیماری مزمن کلیه یک مشکل جدی سلامتی است که کلیه ها، قلب، استخوان ها و فشار خون را تحت تاثیر قرار می دهد. عفونت های بدن مانند بیماری پریودنتال می تواند منجر به بیماری کلیوی شود.

افراد مبتلا به بیماری لثه عموماً سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و احتمال بیشتری برای ابتلا به عفونت دارند. بسیاری از افرادی که از سلامت لثه و دندان بسیار ضعیف رنج می برند از بیماری کلیوی نیز رنج می برند. اگر بیماری کلیوی منجر به نارسایی کلیه یا بیماری قلبی عروقی شود، می تواند کشنده باشد.

بیماری قلبی در اثر عدم سلامت لثه

باکتری های ناشی از التهاب بیماری لثه می توانند وارد جریان خون شما شده و به شریان های قلب بروند و منجر به موارد زیر شود که در تاثیر سلامتی لثه بر سلامت بدن مشهود است.

آترواسکلروز

هنگامی که پلاک روی دیواره های داخلی شریان ها ایجاد می شود و ضخیم می شود، جریان خون در بدن کاهش می یابد و منجر به افزایش خطر حمله قلبی یا سکته می شود.

اندوکاردیت

پوشش داخلی قلب (اندوکارد) نیز می تواند عفونی و ملتهب شود.

چگونه می توانم از این مشکلات سلامت لثه جلوگیری کنیم؟

در راستای تاثیر سلامت لثه بر سلامت بدن و به منظور جلوگیری از مشکلات جدی سلامت ناشی از عادات بد بهداشت دهان و دندان، باید مراقب سلامت دهان و دندان خود باشید. برنامه ریزی منظم برای معاینات دندانپزشکی در مطب ما می تواند به تمیز نگه داشتن دندان ها و لثه های شما کمک کند و قبل از بروز هر گونه مشکلی با آنها روبرو شوید.

تیم دندانپزشکی Dencare همیشه بیماران را در اولویت قرار می دهند و یک معاینه کامل از دندان ها و دهان را تکمیل می کنند تا مطمئن شوند که همه چیز عالی به نظر می رسد. اگر مساله ای وجود داشته باشد، آن‌ها را با شما در میان می‌گذارند و یک برنامه درمانی سفارشی برای رسیدگی به هر مشکلی ایجاد می‌کنند.

نکاتی برای بهداشت خوب دهان و سلامت لثه

1. از دهان شویه حاوی فلوراید استفاده کنید.
  2. از یک رژیم غذایی متعادل استفاده نمایید.
  3. ورزش کنید و مراقب سلامت کلی خود باشید.
  4. روزانه دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  5. از استعمال دخانیات یا استفاده از هر گونه محصولات تنباکو خودداری کنید.
  6. سعی کنید از غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی قند زیادی هستند دوری نمایید.

مراقبت مناسب از دندان

تاثیر سلامت لثه بر سلامت بدن برای شما و تمام خانواده مطرح است، مراقبت مناسب از دندان ها یک ضرورت برای سلامتی کلی بدن محسوب می شود. مسواک زدن دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید را در نظر داشته و نخ دندان و ضد باکتری دهان را روزانه بشویید. اگر در حال حاضر با سلامت لثه خود مشکل دارید، خمیر دندانی را برای مبارزه مستقیم با بیماری لثه انتخاب کنید.

معاینات دندانپزشکی

حداقل دو بار در سال برای ملاقات با دندانپزشک خود مراجعه کنید. آنها می توانند به شما یک تمیز کردن با قدرت بالا ارائه دهند، به سلامت لثه های شما کمک کنند و به هر سوالی که ممکن است در مورد سلامت دهان و دندان داشته باشید پاسخ دهند.

هر بخشی از بدن ما نیاز به مراقبت دارد، در حالی که هر جنبه ای از سلامت بدن ما می تواند بر سایر قسمت ها و سیستم ها تأثیر بگذارد. این چیزی نیست که ما آن را ساده بگیریم. یک روال بهداشت دهان و دندان سالم از منظر دندانپزشکی برای دندان ها، دهان و لبخند شما معجزه می کند و این تاثیر سلامت لثه بر سلامت بدن را به خوبی نشان می دهد.

دندان های سالم تمیز و بدون درد ناشی از پوسیدگی و بیماری هستند. لثه های سالم صورتی هستند و هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن خونریزی نمی کنند. سلامت دهان و دندان شاخصی از سلامت کلی است. مراقبت برای پیشگیری از مشکلات سلامت دهان مانند التهاب لثه و بیماری پریودنتال و بوی بد دهان می تواند تا حد زیادی به کاهش خطر مشکلات جدی تر سلامت در سراسر بدن کمک کند. بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات جدی سلامت ناشی از سلامت بد دهان، رعایت بهداشت دهان و دندان و برنامه ریزی منظم برای ملاقات با دندانپزشک است.