لثه چیست و چگونه درمان میشود؟

لثه جیست و چه اهمیتی دارد ؟ دهان ما دوبخش دارد : بخش دندانی و بخش لثه ای . بسیاری از دندانپزشکان کلیه تمرکزشان را بر بخش دندانی می گذارند و از بخش لثه ای دهان غافل می شوند . بخش لثه ای بسیار پر اهمیت است چون دندان ها را نگاه می دارد و بدون سلامت لثه کار درمانی بر روی بخش دندانی بی معنی است . اما ابتدا باید بدانیم که لثه چیست و در ادامه توضیح خواهیم داد که درمان های لثه چیست .

لثه چیست ؟

لثه بافت پوشاننده روی استخوان فک است که دندان ها را نگاه می دارند . لثه از جنس پوست است با این تفاوت که یک لایه کم دارد . لثه بر خلاف پوست طبقه شاخی ندارد . به همین علت است که لثه کمی از پوست ظریف تر و حساس تر است .

لثه از چند لایه طبقات جلدی تشکیل شده که هر یک وظایفی را به عهده دارند . به عنوان مثال یکی از این طبقات که زیر همه قرار گرفته تولید رنگدانه سیاه می کند . در بعضی افراد که رنگ چهره ای گندمی دارند ممکن است دچار سیاهی لثه یا تیرگی لثه باشند . این جوابی برای کسانی است که می پرسند دلیل تیرگی لثه چیست .

در زیر این طبقات بافت همبندی وجود دارد که مملو از الیاف کلاژن هستند . این فیبر های کلاژن علاوه بر اینکه به لثه حلت نرم می دهند داربست محافظی هستند که از بخش استخوانی زیر در برابر محیط محافظت می نمایند . هرچه این طبقه ضخیم تر باشد لثه مقاوم تر است و در برابر تحلیل لثه مقاومت بیشتری را از خود نشان می دهد . در عمل پیوند لثه نیز در واقع این بافت همبند را به زیر لثه نازک شده پیوند می زنیم تا مقاومتش بیشتر شود .

لابلای این فیبر های کلاژن مملو از سلول های سازنده بافت همبند و سلول های دفاعی و عروق خونی است که وظیفه تغذیه لایه های بالایی خود را بر عهده دارند .

اجزاء بافت لثه

مشکلات لثه چیست ؟

بطور کل بافت لثه بسیار بافت نجیبی است . دهان انسان دائم در حال غذا خوردن و صحبت کردن و … است که همه این موارد لثه را به چالش می کشند . با وجودیکه بطور معمول لثه در برابر این مسائل مقاومت می کند باز هم دچار مشکلاتی می شود . اما مهمترین مشکلات لثه چیست ؟

• التهاب و عفونت لثه
  • آبسه لثه
  • تحلیل لثه
  • سیاهی لثه یا تیرگی لثه
  • بیماری لثه
  • افزایش حجم لثه
  • خونریزی لثه

حال به توضیح مختصر هریک از موارد فوق پرداخته و همزمان بطور مختصر بیان می داریم که درمان هریک از این مشکلات لثه چیست .

التهاب و عفونت لثه چیست ؟

عفونت به معنی ورود باکتری ها و ویروس ها به داخل بافت زنده می باشد . در لثه عمده دلیل التهاب و عفونت لثه باکتری های دهان و باکتری هایی است که درون جرم دندان لانه دارند . این باکتری ها با ورود به لثه ایجاد التهاب و پرخونی می کنند . درد و پرخونی و عفونت لثه در نتیجه فعالیت باکتری ها در آن می باشد . اما درمان این مشکل لثه چیست ؟

شاید به ظاهر خنده دار باشد ولی اولین درمان التهاب و عفونت لثه مسواک زدن صحیح و استفاده از نخ دندان است . با کمک این وسایل باکتری ها و مواد غذایی که از آن تغذیه می کنند از روی دندان ها و لثه پاک می شوند . در نتیجه سیستم دفاعی بدن می تواند به راحتی از پس آن تعدادی که وارد لثه شده اند بر آمده و خود را درمان کند .

البته کسانی که دچار التهاب و عفونت لثه هستند معمولا جرم دندانی زیادی دارند . این جرم دندانی محل تجمع باکتری ها است . بر روی جرم دندان هر چقدر مسواک بزنید فایده ای ندارد . تنها راه حذف این جرم ها جرم گیری دندان است .با حذف این جرم ها لثه به سرعت درمان می شود . حال متوجه می شوید که دلیل توصیه به جرمگیری لثه چیست .

آبسه لثه چیست  ؟

آبسه لثه می تواند دو منشا داشته باشد : دندانی و لثه ای. منشا دندانی آبسه لثه دندانی است که به شدت دچار پوسیدگی دندان بوده به حدی که عصب دندان را در گیر نموده وایجاد دندان درد کرده است . عفونت و باکتری ها از طریق کانال دندان به استخوان وارد شده و باعث آبسه دندان یا آبسه لثه می شوند .

اما آبسه لثه با منشا لثه ای در اثر ورود یک جسم خارجی به درون لثه است که واکنش لثه را در بر دارد . ایجاد آبسه لثه می کند . اما درمان آبسه لثه چیست ؟

بسته به منشا آبسه لثه درمان متفاوت است :

درمان آبسه با منشا دندانی عصب کشی دندان خراب و یا جراحی ریشه دندان و یا کشیدن دندان و جایگزینی آن با ایمپلنت دندان است .

درمان آبسه لثه با منشا لثه ای خارج کردن جسم خارجی و خالی کردن آبسه و جرم گیری دندان و رعایت بهداشت است .

تحلیل لثه چیست ؟

تشخیص دلیل تحلیل لثه معمولا مشکل است و نیاز به مراجعه به کلینیک دندانپزشکی و معاینه توسط متخصص دارد . تا دلیل تحلیل لثه یافت نگردد و علت بر طرف نشود هرگونه درمان بی اثر است . اما دلیل تحلیل لثه چیست ؟

تحلیل لثه معمولا در مناطقی از دهان رخ می دهد که بافت همبند زیر لثه نازک باشد . فشار بیش از حد خارجی چون دندان قروچه یا مسواک زدن بد و کجی دندان ها باعث تحلیل لثه می گردد . بسته به علت بوجود آورنده درمان تحلیل لثه متفاوت است :

درمان تحلیل لثه چیست ؟

• با پیوند لثه باعث ضخیم تر شدن بافت همبند شده و در نتیجه مقاومت لثه را در برابر نیروهای خارجی تحلیل برنده زیاد می کنیم .
  • با گذاشتن نایت گارد از وارد آمدن نیروی مخرب دندان قروچه یا براکسیسم جلوگیری می نماییم .
  • کجی دندان ها را با ارتودنسی و یا موارد خفیف را با ارتودنسی نامرئی برطرف کرده و تحلیل لثه را درمان می کنیم .
  • عادات غلط مسواک زدن ناصحیح را باید حذف کرد .

درمان سیاهی لثه یا تیرگی لثه چیست ؟

در ابتدای متن بیان داشتیم که علت تیرگی لثه چیست . برای حذف این رنگدانه ها بهترین روش لیزر دندان است . با کمک لیزر دندان طبقه ای را که رنگدانه ها در لثه قرار دارند حذف کرده و لثه جدید جایگزینش می گردد . این درمان گاهی اوقات دائمی بوده و یا اینکه بعد از چند سال دوباره باید انجام گیرد .

این درمان کاملا بدون درد و عوارض بوده و نتیجه بسیار خوب و موثری دارد که کمک به اصلاح طرح لبخند می نماید .

بیماری لثه چیست ؟

بیماری لثه طیف وسیعی از مشکلات را در بر می گیرد . التهاب و عفونت لثه و آبسه لثه همگی جزء بیماری های لثه هستند . اما سایر بیماری لثه چیست؟

بیماری های خود ایمنی در اثر واکنش سیستم دفاعی بدن در برابر خودش است . بطور معمول سیستم دفاعی بدن خودش را می شناسد و واکنشی نسبت به خود بدن نمی دهد . در اثر استرس ها سیستم دفاعی بدن دچار اختلال شده و به اشتباه طبقه ای از لایه های سلولی لثه را دشمن پنداشته و نسبت به آن وارد عمل می شود . مهمترین بیماری های خود ایمنی لثه چیست ؟

• آفت دهان
  • پمفیگوس
  • پمفیگوئید
  • لکوپلاکیا
  • لوپوس

درمان همه این بیماری های خود ایمنی دهان استفاده از کورتون جهت تضعیف سیستم دفاعی بدن است که به شدت تحریک شده است . با لیزر دندان می توان آفت دهانی را برداشت تا درد کمتر شود .

درمان افزایش حجم لثه با لیزر

افزایش حجم لثه چیست ؟

بر عکس تحلیل لثه در این حالت با افزایش حجم لثه مواجه هستیم . این افزایش حجم می تواند دو علت ارثی و عوارض جانبی برخی داروها باشد . مشکلی که افزایش حجم لثه چیست ؟

مشکلی که افزایش حجم لثه ایجاد می کند هم از جنبه زیبایی و طرح لبخند است و هم از نظر اینکه لثه افزایش حجم یافته به راحتی جرم و پلاک دندانی را در خود ذخیره می کند و دچار التهاب و عفونت لثه می شود .

در جواب سوال اینکه درمان افزایش حجم لثه چیست باید گفت که بستگی به علت بوجود آورنده دارد .

اگر که علت افزایش حجم لثه عوارض جانبی داروها باشد درمان جایگزینی آن دارو ها با داروی مشابهی است که این عوارض را نداشته باشد . درمان افزایش حجم لثه ارثی افزایش طول تاج یا اصلاح لبخند لثه ای و برداشتن لثه اضافی با کمک لیزر دندان است .

درمان خونریزی لثه چیست ؟

جهت درمان خونریزی لثه باید ابتدا دلیل آن را یافت . عمده دلیل خونریزی لثه التهاب و عفونت لثه است . این التهاب باعث پرخونی لثه و نازک شدنش شده و به راحتی و با اندک تماسی دچار خونریزی می گردد .

درمان خونریزی لثه جرم گیری دندان و مسواک زدن صحیح و درمان خونریزی لثه با لیزر دندان است . با کمک لیزر دندان باکتری ها را در لثه از بین برده و تحریک به ساخت و ساز می نماییم .