درمان آفت دهان و تبخال با لیزر

در صورتیکه از آفت دهان و تبخال رنج می برید، می دانید که چقدر می توانند دردناک و ناخوشایند باشند. درمان های معمول طول میکشند و دوران نقاهت زیادی دارند تا شما بهبود پیدا کنید. معمولا اینگونه به نظر میرسد که بیمار هیچ اقدامی را جهت درمان انجام نداده است. اما دانشمندان به مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی در رابطه با مراقبت از دهان، درمان‌های مؤثرتری را برای کمک به بهبود آفت دهان و تبخال با استفاده از فناوری لیزر دهان معرفی کرده‌اند.

لیزر درمانی ،می تواند بافت نرم و آفت دهان و تبخال و زخم ها را التیام بخشد. لیزر بافت را حفظ میکند، خونریزی را کاهش می دهد و به بافت اجازه می دهد تا سریع تر بهبود یابد و شما را از درد و خجالت آفت دهانی و تبخال رها میکند.

آفت دهان چیست؟

آفت دهان

آفت دهان ضایعاتی هستند که در دهان ایجاد می شوند. آنها می توانند هم روی بافت نرم (گونه ها و زبان) و هم در پایه لثه ظاهر شوند. این بیماری دهان در ابتدا قابل مشاهده نیستند و بنابراین به اندازه زخم های ریز که در اطراف دهان و لب ها ظاهر می شوند باعث خجالت شما نمی شوند. آنها مسری یا خطرناک نیستند اما می توانند بسیار دردناک باشند. در نتیجه در خوردن و گاهی اوقات صحبت کردن اختلال ایجاد می کنند.

علائم آفت دهان چیست؟

علائم آفت دهان

بیشتر انواع آفت دهان به صورت زخم‌های گرد و گاهی بیضی شکل ظاهر می‌شوند. وسط زخم ها معمولا سفید رنگ با حاشیه قرمز رنگ هستند. این آفت ها معمولا در هر جایی از دهان، از جمله زبان، داخل لب ها، داخل گونه ها، روی کام نرم یا در پایه لثه ها وجود دارد.

آفتها به محض ظاهر شدن دردناک هستند و آفت دهان ضایعاتی هستند که در دهان ایجاد می شوند. آنها می توانند هم روی بافت نرم (گونه ها و زبان )و هم در پایه لثه ظاهر شوند. آنها قابل مشاهده نیستند ،فردی که به آفت دهانی مبتلا است، حداکثر تا 24 ساعت قبل از ایجاد زخم احساس سوزش، سوزن سوزن شدن یا احساس خفگی می‌ کند.

آفتهای دهانی به چه شکلی ظاهر میشوند؟

1. زخم های بزرگ سفید رنگ
  2. ظاهر شدن زخم مکرر و بروز مکرر
  3. این زخم ها دو هفته یا بیشتر طول می کشند
  4. ابعاد زخم ها به سمت لب ها کشیده می شوند
  5. درد غیر قابل کنترل و زیاد
  6. مشکل شدید در خوردن، صحبت کردن یا نوشیدن به وجود می آورد
  7. موجب تب بالا میشود

چه عواملی باعث آفت دهان می شوند؟

علت ایجاد آفت دهان ناشناخته است، اما محرک های احتمالی وجود دارد، از جمله:

• آسیب جزئی به دهان، مانند گاز گرفتن گونه
  • سدیم لوریل سولفات در خمیر دندان و دهان شویه
  • حساسیت های غذایی
  • کافی نبودن ویتامین B-12، روی، فولات یا آهن
  • آلرژی به باکتری های دهان
  • هلیکوباکتر پیلوری
  • سطح هورمون زنانگی
  • فشار عصبی
  • سطوح تیز دندان یا وسایل دندانپزشکی
  • بیماری سلیاک
  • بیماری های التهابی روده
  • سیستم ایمنی معیوب
  • HIV/AIDS
  • سابقه خانوادگی آفت دهان

چگونه می توانم از آفت دهان جلوگیری کنیم؟

1. از تحریک کننده های رایج غذایی مانند تنقلات شور، غذاهای تند و ترش و میوه های اسیدی و همچنین در برخی موارد لبنیات و تخم مرغ دوری کنید.
  2. با رعایت یک رژیم غذایی سالم از کمبود ویتامین جلوگیری نمایید.
  3. عادات بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.
  4. برای جلوگیری از آسیب رساندن به بافت نرم خود از مسواک نرم استفاده کنید.
  5. از خمیر دندان و شستشوی دهان با سدیم لوریل سولفات خودداری کنید.
  6. در مورد راه های محافظت از دهان در برابر آسیب های ناشی از کارهای دندانپزشکی و ارتودنسی با دندانپزشک صحبت کنید.
  7. استرس را مدیریت کنید.

تبخال چیست؟

تبخال

تبخال ناشی از عفونت با ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است. تبخال روی یا اطراف لب های شما ظاهر می شوند. با این وجود، آنها همچنین می توانند در نواحی دیگر از جمله بینی، گونه ها یا انگشتان شما نیز ظاهر شوند. تبخال می تواند بیش از یک هفته دوام بیاورد و درمراحل نهایی یک دلمه ایجاد می شود. بهتر است بدانید که آنها مسری هستند و می توانند به دیگران سرایت کنند.

علائم تبخال چیست؟

در ابتدا تبخال معمولاً با گزگز، خارش یا احساس عجیب در ناحیه شروع می شود. سپس یک تاول تشکیل می گردد. تاول قبل از تشکیل پوسته زرد یا دلمه باز میشود و گاهی اوقات ترشح دارد و به بیرون میریزد.

اگر تبخال دارم چه کار کنم؟

فردی که برای اولین بار تبخال میزند علائم شدیدتر خواهد بود. اگر تبخال شدید یا دردناکی دارید، باید با پزشک صحبت کنید. همچنین،کودکان ممکن است در اثر تبخال به شدت بیمار شوند. بنابراین اگر مشکوک به تبخال فرزندتان هستید، بهتر است با پزشک تماس بگیرید. همچنین در صورت مبتلا شدن به تبخال و یا موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

1. تبخال شما به نواحی دیگر سرایت می کند یا بزرگتر می شود
  2. به نظر می رسد تبخال شما عفونی شده است

ما می توانیم با کمک لیزر به تمام تبخالهای شما کمک کنیم!

چه چیزی باعث تبخال می شود؟

تبخال توسط ویروس HSV1 ایجاد می شود. این ویروس از طریق تماس با سایر انتقال دهنده های ویروس پخش می گردد. راههای انتقال میتواند شامل بوسیدن یا حتی مشترک بودن وسایلی مانند ظروف غذاخوری، نوشیدنی و نی، حوله یا تیغ باشد. تبخال همچنین می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی، که معمولا ویروس HSV 2 است، منتقل شوند.

علائم ممکن است تا 20 روز طول بکشد. علائم پس از تماس با فرد انتقال دهنده ویروس ظاهر می شوند. شما ممکن است تا 20 روز بعد از تماس با ویروس دچار تبخال باشید. تبخال معمولا در همان ناحیه تماس ظاهر میشود.

همچنین محرک هایی وجود دارند که می تواند منجر به شیوع تبخال شوند، از جمله:

• خوردن غذاهای خاص
  • فشار عصبی
  • سرماخوردگی
  • آلرژی
  • آفتاب سوختگی
  • قاعدگی زنان

چگونه از مبتلا شدن به تبخال جلوگیری کنیم؟

هر کسی ممکن است به تبخال مبتلا شود. با این حال، شما می توانید اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از تماس با فردی که تبخال دارد، انجام دهید.

این اقدامات احتیاطی شامل پرهیز از بوسیدن و رابطه جنسی دهانی و همچنین استفاده نکردن از وسایل مشترکی که ممکن است با زخم تماس پیدا کند، مانند ظروف غذاخوری، نوشیدنی ها و محصولات بهداشتی و زیبایی مانند تیغ، چرب کننده لب،آرایش و غیره است.اگر HSV 1 یا 2 دارید، باید با رعایت این نکات از انتشار ویروس نیز جلوگیری کنید.

درمان آفت دهان و تبخال

درمان آفت و تبخال

درمان های سنتی برای تبخال و آفت دهان

به طور سنتی، تبخال و آفت دهان با داروهای خوراکی و موضعی درمان می‌شد. این درمان ها برای دیدن نتایج بیشتر طول می کشد. همچنین، آنها می توانند برای بسیاری از بیمارانی که از واکنش به داروها رنج می برند، تحریک کننده باشند. در برخی موارد، درمان‌ها می‌توانند زخم را بدتر کنند، به‌ویژه مواردی که حاوی استروئیدها یا ویتامین‌ها هستند.

درمان با لیزر برای تبخال و آفت دهان

لیزر در افراد مبتلا تسکین موثری به تبخال وزخم های آفت دهان ارائه داده است. درمان با لیزر به ۳ دلیل موثر است:

1. لیزر باعث تسکین فوری درد می شود زیرا سلول های عصبی اطراف آن ناحیه را از بین می برد.
  2. لیزر باعث تحریک زیستی می‌شود و کلاژن‌سازی را افزایش می‌دهد تا با قدرت بیشتری درمانی طبیعی شکل گیرد.
  3. روند بهبودی در عرض چند روز شروع می شود.

لیزر آفت دهان

فواید لیزر درمانی برای زخم های آفت دهان و تبخال

لیزر درمانی برای تبخال ها و آفت دهان مزایای زیادی نسبت به درمان های سنتی دارد، از جمله:

1. درمان مقرون به صرفه است
  2. تسکین درد آنی است
  3. درمان فقط چند دقیقه طول می کشد
  4. دفعات تبخال را می توان کاهش داد
  5. شدت تبخال را می توان در جوش های بعدی کاهش داد
  6. درمان بدون درد است
  7. درمان را می توان به محض اینکه فکر کردید تبخال در حال رشد هست برای جلوگیری از آن اقدام کنید