حساسیت دندان بعد از روکش دندان

استفاده از انواع روش های روکش کردن دندان، یک راه عالی برای بازگرداندن لبخند و پنهان کردن عیوب شکستگی، تغییر رنگ یا نامرتبی دندان ها است، اما برای بیماران غیرمعمول نیست که در روزها یا هفته های بعد از عمل کمی ناراحتی خفیف را تجربه کنند. احساس ناراحتی یا درد جزئی پس از انجام روکش دندان رایج است. خبر خوب این است که وقتی به درستی انجام شود، پس از روکش نباید حساسیت طولانی مدت دندان ایجاد شود. به راحتی می توانید در کلینیک دندانپزشکی Dencare ، مشاوره های لازم در خصوص درمان حساسیت دندان بعد از روکش را دریافت کنید.

حساسیت بعد از روکش دندان

علل حساسیت دندان بعد از روکش

دو دلیل اصلی برای درد دندان پس از روکش وجود دارد. از دست دادن مینای دندان و بستن نامناسب. خبر خوب این است که درد موقتی است و معمولاً با داروهای مسکن خفیف و سایر اقدامات احتیاطی قابل کنترل است.

از دست دادن مینای دندان

اولین و بارزترین علت درد در دندان، از بین رفتن مینای دندان است. قبل از قرار دادن روکش سرامیکی دندان، دندانپزشک باید ضخامت حدود 0.5 میلی متر را بتراشد تا کلاهک همسطح با بقیه دندان ها قرار گیرد. این می تواند باعث حساسیت کوتاه مدت شود. زیرا عصب زیرین تحت فشار قرار می گیرد. پس از حذف حساسیت اولیه، ممکن است همچنان درجاتی از حساسیت دندان به سرما یا گرما را تجربه کنید زیرا مینای دندان کمتری عصب را می پوشاند. می توانید از راهکارهای درمان حساسیت دندان بعد از روکش استفاده نمایید.

بستن نامناسب

بایت نامناسب، دیگر علت اصلی حساس شدن دندان ها بعد از روکش است. اکثر بیماران پس از دریافت روکش دندان، چند روز طول می کشد تا بایت خود را تنظیم کنند. گاز گرفتن نادرست می تواند منجر به تحریک و افزایش حساسیت شود، اما این مشکل معمولا پس از چند روز خود به خود اصلاح می شود. اگر در تنظیم بایت خود مشکل دارید، با دندانپزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند با چند تنظیمات جزئی مشکل را برطرف کنند.

درد دندان پس از روکش، طبیعی است؟

حساسیت دندان بعد از روکش معمولی است، اما تجربه هر کسی متفاوت است. حساسیت به دما شایع ترین اثرات شامل حساسیت به سرما یا گرما است که عمدتاً به دلیل از بین رفتن مینای دندان است. همانطور که دندان های شما ممکن است کمی احساس ناراحتی کنند، لثه های شما نیز ممکن است برای چند روز درد داشته باشند که درمان حساسیت دندان بعد از روکش را نیز نیاز خواهد داشت.

روکش جدید ممکن است برای چند روز روی گفتار شما تأثیر بگذارد زیرا مغز شما با اندازه و شکل اصلاح شده دندان سازگار می شود. این باعث می شود، کمی مشکلات گفتاری داشته باشید. همچنین، افزایش ترشح بزاق صورت می گیرد. همانطور که با روکش جدید در جای خود صحبت می کنید، ممکن است برای چند روز بزاق بیشتری تولید کنید. به یاد داشته باشید که همه این اثرات طبیعی و موقتی هستند که با درمان حساسیت دندان بعد از روکش به راحتی رفع می شوند.

چه مدت حساسیت را تجربه خواهیم کرد؟

برای اکثر افراد، ناراحتی ناشی از روکش‌ها در عرض یک تا دو هفته کاهش می‌یابد. با این حال، در موارد نادر، ممکن است مشکلات طولانی‌مدت با روکش‌ها را تجربه کنید. مراقب علائم هشدار دهنده مانند:

• روکش شل (باند شدن)
  • بستن ناهموار یا نامرتب
  • ترک یا تراشه در روکش
  • یک درد دندان بدون دلیل در زیر روکش
  • درد یا حساسیتی که بیش از دو هفته طول بکشد

اگر علائم فروکش نکردند، فورا برای درمان حساسیت دندان بعد از روکش ، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

نحوه جلوگیری از ایجاد دندان های حساس بعد از روکش

اگر نگران درد یا حساسیت دندان بعد از روکش هستید، چند قدم وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن ناراحتی خود انجام دهید. دندان های خود را بعد از هر وعده غذایی با یک خمیر دندان ضد حساسیت مسواک بزنید. دندانپزشک شما می تواند یک گزینه مناسب را توصیه کند.

از غذاهای سفت مانند بادام زمینی، آب نبات های سفت، ذرت روی بلال و هر چیزی که می تواند فشار بیش از حد به دندان های شما وارد کند اجتناب کنید. اگر دندان‌هایتان به سرما حساس هستند، چند روز مایعات با دمای اتاق بنوشید. به مدت چند روز از خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی شیرین و تند پرهیز کنید، زیرا می توانند دندان های حساس را تحریک کنند.

برای درمان حساسیت دندان بعد از روکش ، از رفتارهای جویدن و آسیاب کردن خودداری کنید. اگر شب ها دندان قروچه می کنید، یک محافظ دهان تهیه کنید و چیزهایی مانند مداد و ناخن را نجوید. یک قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب گرم بریزید و دهان خود را تا سه بار در روز بشویید تا ناراحتی و تورم به حداقل برسد.

یک داروی ضد درد خفیف مانند تیلنول یا ایبوپروفن را طبق دستورالعمل روی برچسب مصرف کنید. اگرچه این اقدامات حساسیت رایج پس از درمان روکش را به طور کامل از بین نمی ‌برند، اما می‌توانند به کنترل بیشتر ناراحتی کمک کنند. اجازه ندهید حساسیت مانع از گرفتن روکش شود.

انتخاب روکش مناسب

اگر به فکر لبخندی جدید با روکش های سرامیکی هستید، اجازه ندهید که احتمال ناراحتی شما را منصرف کند. حساسیت دندان بعد از روکش طبیعی است و نشانه ای از مشکلات جدی نیست. این ناراحتی فقط چند روز طول می کشد که با درمان حساسیت دندان بعد از روکش به سادگی رفع می شود، اما مزایای آن برای چندین دهه باقی می ماند.

مطمئن شوید که یک دندانپزشک زیبایی با تجربه و معتبر و متخصص در درمان انتخاب کنید و روکش های سرامیکی را برای بهترین کیفیت و بیشترین طول عمر انتخاب کنید. از لبخند جدید خود لذت ببرید. متخصصان کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی Dencare در این خصوص شما را یاری می کنند.

شایع ترین عوارض جانبی روکش دندان چیست؟

روکش ها یک درمان دندانپزشکی تهاجمی نیستند. اما مانند هر روش دیگری، این روش نیز عوارض جانبی دارد و بیماران باید در مورد آنها بدانند. برخی از عوارض جانبی به راحتی توسط یک پزشک با تجربه قابل اجتناب است. معمولاً توسط دست های بی تجربه ایجاد می شوند یا به سادگی موقتی هستند.

عوارض جانبی اصلی روکش عبارتند از:

• التهاب بافت لثه
  • مشکل در تطبیق رنگ
  • حساسیت به گرما و سرما
  • مشکلات موقعیت یابی
  • پوسیدگی احتمالی دندان
  • واکنش آلرژیک به بیهوشی
  • ضربه به دندان و پوسیدگی پالپ که با درمان حساسیت دندان بعد از روکش برطرف می شود.

آیا روکش ها باعث ایجاد دندان های حساس می شوند؟

ممکن است هنگام استفاده از روکش‌ های موقتی خود حساسیت دندانی را افزایش دهید و این باعث می‌شود افراد تصور کنند که آیا خود روکش‌ها باعث ایجاد دندان‌های حساس می‌شوند. هر گونه حساسیت دندانی که تجربه می کنید در نتیجه برداشتن یک لایه نازک از مینای دندان در ابتدای فرآیند است. اگر هر گونه حساسیتی از این رو تجربه کنید، موقتی و حداقل خواهد بود.

برخی از پزشکان در واقع روکش را به عنوان راه حلی برای دندان های حساس تجویز می کنند. روکش ها یک لایه محافظ برای کاهش ناراحتی ناشی از غذاها و نوشیدنی های سرد یا گرم ایجاد می کنند. اگر از دندان های حساس رنج می برید، ممکن است متوجه شوید که خوردن و آشامیدن پس از گرفتن روکش، و انجام درمان حساسیت دندان بعد از روکش ، تجربه لذت بخش تری است.

چگونه از روکشهای خود مراقبت کنم؟

هنگامی که روکشهای دائمی خود را تهیه کردید، می توانید به رژیم معمول بهداشت دندان خود بازگردید. اگرچه روکش‌های شما از پرسلن یا رزین کامپوزیت دندان تشکیل شده‌اند، اما همچنان باید آنها را تمیز نگه دارید تا تجمع پلاک دندان را محدود کنید. دو بار در روز مسواک بزنید و برای بهترین نتیجه روزی یکبار نخ دندان بکشید. حتماً غذاهای سفت و ترد را با دندان های آسیاب خود به جای دندان های جلویی بجوید تا روکش های خود را از ترک خوردگی و آسیب زودرس محافظت کنید. راهنمایی های بیشتر را از کلینیک Dencare دریافت کنید.