۴ علت درد بعد از کشیدن دندان

اگر تا به حال دندان کشیده اید، می‌دانید که ممکن است درد زیادی پس از آن ایجاد شود. میزان درد بعد از کشیدن دندان بستگی به این دارد که دندان چطور کنده شده است؟ یک ضربه، آسیب به استخوان، و شاید حتی خونریزی همراه با آن وجود دارد یا نه. دندان شکسته و آبسه چطور؟ اگر دندان به اندازه کافی وضعیتش بد باشد که آن را خارج کنید، درد وحشتناکی همراه آن است. حتی دندان‌های عقل نهفته با فشار روی دندان‌های آسیاب کناری و تلاش برای رسیدن سطح لثه با درد همراه هستند. به احتمال زیاد ناراحتی خود را به دندانپزشک گفته‌اید و انتظار دارید هنگام کشیدن دندان آن را ملاحظه کند.

درد بعد از کشیدن دندان

درد بعد از کشیدن دندان چه دلایلی دارد؟

در برخی موارد، کشیدن دندان بلافاصله درد را برطرف می کند. در موارد دیگر، درد دندان به طور پیوسته در طی چند روز کاهش می یابد. اما اگر درد بعد از کشیدن دندان ادامه داشت، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید مشکل جدی وجود ندارد. تنها چند دلیل وجود دارد که ممکن است بعد از کشیدن دندان درد بیشتری داشته باشید:

• حفره خشک
  • سوراخ شدن سینوس
  • استئونکروز (عفونت در استخوان)
  • باقی ماندن استخوان خارج از لثه

حفره خشک یا درای ساکت چیست؟

حفره خشک

حفره خشک (استئیت آلوئولی) یک بیماری دردناک دندانی است که گاهی این درد بعد از کشیدن دندان دائمی بزرگسالان رخ می دهد. حفره خشک زمانی است که لخته خون در محل کشیدن دندان تشکیل نمی شود یا قبل از بهبود زخم از جای خود خارج شده یا حل می شود.

به طور معمول، لخته خون در محل کشیدن دندان ایجاد می شود. این لخته خون به عنوان یک لایه محافظ روی استخوان زیرین و انتهای عصب در حفره خالی دندان عمل می کند. این لخته همچنین پایه ای برای رشد استخوان جدید و توسعه بافت نرم روی لخته فراهم می کند. در معرض محیط قرار گرفتن  استخوان و اعصاب زیرین منجر به درد شدید می شود، نه تنها در حفره، بلکه در امتداد اعصابی که به طرف صورت شما کشیده می شوند. حفره ملتهب می شود و ممکن است با بقایای غذا پر شود و درد را بیشتر کند.

اگر حفره شما خشک شود، درد معمولاً یک تا سه روز بعد از کشیدن دندان شما شروع می شود. خشکی حفره شایع ترین عارضه بعد از کشیدن دندان مانند کشیدن دندان عقل است. داروهای بدون نسخه به تنهایی برای درمان خشکی حفره کافی نیستند. دندانپزشک یا جراح دهان شما می تواند درمان هایی را برای تسکین درد شما ارائه دهد.

علائم حفره خشک یا درای ساکت

علائم حفره خشک

علائم و نشانه های حفره خشک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد شدید در عرض چند روز بعد از کشیدن دندان
  • از دست دادن جزئی یا کلی لخته خون در محل کشیدن دندان، که ممکن است به صورت یک حفره خالی (خشک) متوجه شوید.
  • استخوان قابل مشاهده در حفره و دردی که از حفره به گوش، چشم، شقیقه یا گردن شما در همان سمت صورت شما ایجاد می شود که دندان کشیده شده است.
  • بوی بد دهان یا مشام بدی که از دهان شما می آید
  • طعم ناخوشایند در دهان شما

علل حفره خشک یا درای ساکت

علل حفره خشک

علت دقیق حفره خشک یا درای ساکت همچنان مورد مطالعه است. محققان گمان می کنند که ممکن است برخی مسائل درگیر باشد، مانند:

• آلودگی باکتریایی حفره
  • تروما در محل جراحی ناشی از کشیدن دشوار، مانند دندان عقل نهفته

پیش زمینه های حفره خشک یا درای ساکت

عواملی که می توانند خطر ابتلا به حفره خشک را افزایش دهند عبارتند از:

• استعمال دخانیات . مواد شیمیایی موجود در سیگار یا سایر اشکال تنباکو ممکن است از بهبود یا التیام زخم جلوگیری کرده و محل زخم را آلوده کند. عمل مکیدن سیگار ممکن است از نظر فیزیکی لخته خون را زودتر از موعد خارج کند.
  • داروهای ضد بارداری خوراکی. سطوح بالای استروژن از داروهای ضد بارداری خوراکی ممکن است فرآیندهای بهبودی طبیعی را مختل کرده و خطر خشکی حفره را افزایش دهد.
  • مراقبت نامناسب در منزل رعایت نکردن دستورالعمل‌های مراقبت در منزل و بهداشت نامناسب دهان ممکن است خطر خشکی حفره را افزایش دهد.
  • داشتن سابقه درای ساکت در گذشته. اگر در گذشته حفره خشک داشته اید، احتمال اینکه به درد بعد از کشیدن دندان دیگری دچار شوید، بیشتر است.
  • عفونت لثه یا دندان. عفونت های فعلی یا قبلی در اطراف دندان کشیده شده خطر خشکی حفره را افزایش می دهد.

عوارض حفره خشک

حفره خشک یا درای ساکت به ندرت ممکن است ایجاد عوارضی چون عفونت کند . اما در صورتیکه به آن توجه نشده و درمان نگردد می تواند زمینه ساز عفونت استخوان یا استئومیلیت گردد . درد بعد از کشیدن دندان را جدی گرفته و در صورت بروز سریعا به دندانپزشکی مراجعه نمایید .

جلوگیری از حفره خشک یا درای ساکت

کارهایی که می توانید قبل از جراحی انجام دهید

برای کمک به جلوگیری از حفره خشک و درد بعد از کشیدن دندان می توانید این مراحل را انجام دهید:

• به دنبال دندانپزشک یا جراح دهان با تجربه در کشیدن دندان باشید.
  • در صورت لزوم، سعی کنید قبل از کشیدن سیگار را ترک کنید زیرا سیگار کشیدن و استفاده از سایر محصولات تنباکو خطر ابتلا به خشکی حفره را افزایش می دهد. با پزشک خود در مورد برنامه ای صحبت کنید که به شما کمک می کند تا برای همیشه ترک کنید.
  • با دندانپزشک یا جراح دهان خود در مورد هر گونه دارو یا مکمل های بدون نسخه یا بدون نسخه که مصرف می کنید صحبت کنید، زیرا ممکن است در لخته شدن خون اختلال ایجاد کنند.

کاری که دندانپزشک یا جراح دهان شما ممکن است انجام دهد

دندانپزشک یا جراح دهان شما اقداماتی را برای اطمینان از بهبودی مناسب حفره و جلوگیری از حفره خشک انجام خواهد داد. این مراحل ممکن است شامل توصیه یک یا چند مورد از این داروها باشد که ممکن است به جلوگیری از خشکی حفره و درد بعد از کشیدن دندان کمک کند:

• دهان شویه ها یا ژل های ضد باکتری بلافاصله قبل و بعد از جراحی.
  • آنتی بیوتیک های خوراکی، به خصوص اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید.
  • محلول های ضد عفونی کننده روی زخم اعمال می شود.
  • پانسمان های دارویی پس از جراحی اعمال می شود.

کارهایی که بعد از جراحی می توانید انجام دهید

دستورالعمل هایی در مورد آنچه در طول فرآیند بهبودی پس از کشیدن دندان و نحوه مراقبت از زخم باید انتظار داشته باشید، دریافت خواهید کرد. مراقبت مناسب در خانه پس از کشیدن دندان به بهبود و جلوگیری از آسیب به زخم کمک می کند. این دستورالعمل‌ها احتمالاً به مشکلات زیر می‌پردازند، که می‌تواند به جلوگیری از درای ساکت و درد بعد از کشیدن دندان کمک کند:

• فعالیت. پس از جراحی، برای بقیه روز استراحت کنید. توصیه های دندانپزشک یا جراح دهان خود را در مورد زمان از سرگیری فعالیت های عادی و مدت زمان جلوگیری از ورزش و ورزش های شدید که ممکن است منجر به از بین رفتن لخته خون در حفره شود، دنبال کنید.
  • مدیریت درد. در روز اول بعد از کشیدن دندان ، کمپرس سرد را در قسمت بیرونی صورت خود قرار دهید و پس از آن کمپرس گرم را برای کاهش درد و تورم صورت خود قرار دهید. دستورالعمل های دندانپزشک یا جراح دهان خود را در مورد اعمال سرما یا گرما به صورت خود دنبال کنید. داروهای مسکن را طبق دستور مصرف کنید.
  • نوشیدنی ها بعد از جراحی. مقدار زیادی آب بنوشید. تا زمانی که دندانپزشک یا جراح دهان شما توصیه کرده است از نوشیدنی های الکلی، کافئین دار، گازدار یا گرم خودداری کنید. حداقل یک هفته با نی ننوشید زیرا عمل مکیدن ممکن است لخته خون را در حفره از بین ببرد.
  • غذا. در روز اول فقط از غذاهای نرم مانند ماست یا پوره استفاده کنید. مراقب مایعات سرد و گرم یا گاز گرفتن گونه خود باشید تا زمانی که بی حسی از بین برود. زمانی که می توانید آنها را تحمل کنید شروع به خوردن غذاهای نیمه نرم کنید. از جویدن سمت جراحی دهان خودداری کنید.
  • تمیز کردن دهان پس از جراحی، ممکن است به آرامی دهان خود را بشویید و دندان های خود را مسواک بزنید، اما در 24 ساعت اول از مسواک زدن در محل کشیدن دندان خودداری کنید. پس از 24 ساعت اول، به مدت یک هفته پس از جراحی، چندین بار در روز دهان خود را به آرامی با آب نمک گرم بشویید. 1/2 قاشق چایخوری (2.5 میلی لیتر) نمک خوراکی را در 8 اونس (237 میلی لیتر) آب مخلوط کنید. دستورالعمل های دندانپزشک یا جراح دهان خود را دنبال کنید.
  • مصرف تنباکو. اگر سیگار می‌کشید یا تنباکو مصرف می‌کنید، حداقل تا 48 ساعت پس از جراحی و تا زمانی که می‌توانید پس از آن این کار را انجام ندهید. هر گونه استفاده از محصولات تنباکو پس از جراحی دهان می تواند بهبودی را به تاخیر بیاندازد و خطر عوارض را افزایش دهد.

علائم عفونت محل کشیدن دندان

عفونت بعد از کشیدن دندان

هنگامی که درد  بعد از کشیدن دندان شما همراه با تب، تورم و خونریزی مداوم است، احتمالاً ناشی از عفونت است. اگر دندانی دارید که قبلاً با چرک عفونی شده است یا آبسه دندان دارید، دندانپزشکان معمولاً یک آنتی بیوتیک برای مصرف قبل از عمل تجویز میکنند. این نه تنها به جلوگیری از آسیب کشیدن دندان کمک می کند، بلکه از عفونت بیشتر جلوگیری می کند و بی حس شدن دندان را آسان تر می کند.

درگیر شدن حفره های سینوس

سوراخ شدن سینوس

سینوس های شما درست بالای دندان های آسیاب بالایی شما قرار دارند. یکی از عوارض بعد از کشیدن دندان ممکن است در موارد نادر شامل از بین رفتن غشای نازک بین سینوس ها و دندان های شما باشد. اگر از دندانپزشک خواسته اید که دندانی را برای گذاشتن ایمپلنت دندان در همان روز بکشد، ممکن است پارگی جدار سینوس چیزی باشد که باید مراقب آن باشید.

استخوان در حال مرگ (نکروز)

استئونکروز اساساً مرگ بخشی از استخوان شما است. لثه‌های اطراف آن بهبود نیافته، و حتی ممکن است استخوان در معرض دید قرار گیرد. این یک حالت خیلی رایج نیست، اما عمدتاً بیماران سرطانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر پس از هشت هفته لثه و فک شما بهبود نیافته و همچنان درد بعد از کشیدن دندان دارید، باید با دندانپزشکتان صحبت کنید.

نتیجه گیری

درد بعد از کشیدن دندان یکی از مواردی است که باعث ترس افراد برای این کار می گردد . برای جلوگیری از آن روش هایی وجود دارد . در صورتیکه به هر یک از دلایلی که در اینجا ذکر گردید دچار آن شدید سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید.