باقی ماندن ریشه در لثه

زمانی که دندانپزشک برای کشیدن دندانی اقدام می کند، معمولاً ریشه ‌ها را نیز برمی‌دارد، مگر اینکه قصد داشته باشند از این ریشه‌ها برای حمایت از دندان مصنوعی استفاده کنند. به این ترتیب، هیچ بافتی باقی نمی ماند تا به عنوان غذا برای باکتری های مهاجم استفاده شود. با این حال، زمانی که دندان در اثر ضربه یا پوسیدگی به شدت آسیب می بیند، گاهی اوقات ریشه ها تنها بخشی از دندان هستند که باقی می مانند. باقی ماندن ریشه در لثه می تواند همراه با عوارضی باشد که می بایست به سرعت درمان شود. در صورتی که با شکستن ریشه دندان مواجه هستید، می توانید از خدمات کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی Dencare بهره مند شوید.

باقی ماندن ریشه

شکستن ریشه دندان

هنگامی که شکستن ریشه دندان اتفاق می افتد، بافت لثه روی ریشه ها به طور جزئی یا کامل بهبود می یابد. اگرچه همه ریشه های حفظ شده مشکل ساز نمی شوند، بسیاری از آنها می توانند مسائلی را ایجاد کنند. ممکن است برای چندین سال یا بیشتر هیچ عارضه ای را تجربه نکنید. با این حال، اگر عفونت لثه رخ دهد، در واقع زمان برداشتن آنها فرا رسیده است. ریشه های باقی مانده می توانند عفونی شوند و باعث ایجاد بیماری های دیگر در لثه و دهان گردند.

مانند دندان‌ عقل نهفته که در لثه یا استخوان قرار می‌گیرند، باقی ماندن ریشه در لثه می‌ توانند باعث عفونت شوند. این به ویژه اگر ریشه ها فقط تا حدی پوشیده شده باشند، صادق است. از آنجایی که ریشه ها اساساً مواد مرده هستند، می توانند غذای باکتری ها شوند. باکتری‌ ها ریشه‌های باقی ‌مانده را مانند دندان‌ ها یا لثه ‌ها آلوده می ‌کنند.

ایجاد آبسه در لثه

هنگامی که باکتری ها به ریشه های باقی مانده حمله می کنند، آبسه تشکیل می شود. این آبسه که در داخل لثه شما به دام افتاده است، با گلبول های سفید، ارگانیسم های باکتریایی مرده و سایر مواد زائد پر می شود. اگر آبسه هنگام شکستن ریشه دندان ، به موقع درمان نشود، چرک که برای مواد بیولوژیکی مانند استخوان سمی است، شروع به آسیب رساندن به استخوان فک شما می کند.

همچنین، با باقی ماندن ریشه در لثه ، عفونت ها می توانند در دوره های کوتاه اما مکرر رخ دهند که به تدریج باعث شکستگی استخوان در ناحیه اطراف می شود. اگر استخوان کافی از دست رفته باشد، ممکن است استخوان کافی برای ایمپلنت دندان نداشته باشید، مگر اینکه پیوند استخوان برای جایگزینی استخوان از دست رفته دریافت کنید.

فرآیند حذف ریشه باقی مانده

اگر یک ریشه باقی مانده برای چندین سال در جای خود باقی مانده باشد، احتمالاً حداقل بخشی از بافت لثه روی آن رشد کرده است. گاهی ممکن است تمام ریشه پوشیده شود. متأسفانه، این مورد ممکن است نیاز به برداشتن لثه با لیزر دندان یا بافت استخوانی داشته باشد. هنگامی که دندانپزشک مجبور است استخوان را در حین برداشتن باقی ماندن ریشه در لثه بردارد، ممکن است استخوان را با پیوند جایگزین کند.

در موارد ساده، جایی که ریشه ها قابل رویت و در معرض دید هستند، دندانپزشک برای برداشتن ریشه های باقی مانده به اندکی بیشتر از فورسپس دندان نیاز دارد. اگر دچار شکستن ریشه دندان شده و نگران این موضوع هستید که مسائلی را برای شما ایجاد کند، در اسرع وقت به دندانپزشک کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی Dencare مراجعه کنید. هرچه زودتر کمک دندانپزشکی دریافت کنید، زودتر می توانید عفونت موجود را از بین ببرید.

کشیدن ریشه دندان

برداشتن برخی از ریشه ها دشوار خواهد بود و دندانپزشک، ممکن است شما را به یک جراح دهان، رفع مساله باقی ماندن ریشه در لثه ارجاع دهد. ایشان می‌تواند این ریشه‌ها را با مهارت و کارایی بیشتری حذف کند. این روش می تواند در مدت زمان کوتاه تری، بهترین نتیجه را در کشیدن ریشه همراه داشته و درد، تورم و کبودی کمتری را همراه داشته باشد.

به طور معمول، دندانپزشک هنگام مواجهه با مساله باقی ماندن ریشه در دندان، با فشار دادن ساده در کنار ریشه، آن را به سطح می کشد، به این حالت Elevation گفته می شود و منجر به حداقل تورم یا درد بعد از کشیدن دندان می شود. ریشه دندان هایی که در عمق استخوان فرو رفته اند باید با جراحی برداشته شوند.

انجام عمل برای جراحی مربوط به شکستن ریشه دندان ، شامل لایه برداری از لثه و برداشتن مقداری استخوان برای دسترسی به ریشه است. کمی درد و ورم لثه باید انتظار داشت و برای چند روز به مسکن نیاز خواهید داشت. همچنین ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید که تجویز خواهند شد.

این روش برای درمان شکستن ریشه دندان ، معمولا کمتر از ده دقیقه طول می کشد. درد و تورم باید صبح روز بعد به حداکثر خود برسد و طی 7 تا 10 روز برطرف شود. پس از رفع مساله باقی ماندن ریشه در لثه ، سوکت استخراج باید چند روز تمیز شود. بعد از غذا دهان خود را با آب نمک گرم بشویید و دهان شویه کورسودیل صبح و شب به مدت حدود 10 روز کمک کننده خواهد بود.

خدمات دندانپزشکی در Dencare

به طور معمول، خارج کردن ریشه با استفاده از بیحسی کامل انجام شده و عوارض بسیار کمی را به همراه دارد. در صورتی که نیاز به درمان و رفع مسائل حاصل از باقی ماندن ریشه دندان دارید، می توانید با متخصصان برجسته و حرفه ای کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی Dencare تماس گرفته و مشاوره های لازم را در این خصوص دریافت نموده و خدماتی فوری را در این کلینیک تجربه نمایید.

در این مرکز دندانپزشکی معتبر، خدمات درمانی و زیبایی دندان به مراجعان ارائه می شود. استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات و مواد اولیه درجه یک، باعث شده است که رضایت مندی مشتریان در این دندانپزشکی در سطح بالایی بوده و بهترین نتایج را در ارائه خدمات خود داشته باشند.