درد دندان عقل و علل آن

درد دندان عقل به جعللی بوجود می آید و برای رفع آن چکار باید کرد ؟ دندان عقل آخرین دندانی است که در دهان انسان روییده می شود. این دندان در سن 18 تا 25 سالگی در دهان ظاهر می گردد.معمولا دوعلت افراد را به سوی کشیدن دندان عقل هدایت می کند . اول به دلایل ارتودنسی و ترس از به هم ریختن نظم دندان ها بر اثر فشار دندان عقل و دیگری درد دندان عقل می باشد . درد دندان عقل از درد بقیه دندان ها بیشتر بوده و گاها کل فک و صورت را نیز درگیر می نماید . در این متن ما عمده دلایلی که باعث درد دندان عقل می شوند را بررسی کرده و راه درمان هر کدام را بیان می داریم.

درد دندان عقل پوسیده

دندان عقل به این دلیل که آخرین دندان در دهان می باشد معمولا مورد غفلت قرار می گیرد . در هنگام مسواک زدن دندانها احتمال اینکه مسواک بطور کامل به این دندان برسد ضعیف است . علاوه بر این مجاورت این دندان با گونه و تجمع مواد غذایی بین آن و گونه باعث ایجاد پوسیدگی در این دندان می شود. پوسیدگی دندان وقتی که عمیق شود و به نزدیکی عصب دندان برسد باعث ایجاد درد دندان عقل می گردد. درد دندان عقل پوسیده معمولا در این مرحله بصورت منتشر در فک بوده و تشخیص آن برای دندانپزشک مشکل است و گاها باعث گمراه شدن دندانپزشک از علت اصلی آن می شود .

علت درد دندان عقل

هرچه پوسیدگی پیشرفته تر شود و دندان به عصب برسد و عفونت میکروبی از انتهای ریشه دندان به استخوان وارد گردد دردهای دندان عقل جمع تر شده و در نهایت خود فرد هم دقیقا علت آن را دردهای دندان عقل تشخیص می دهد.ولیکن تا این مرحله برسد دیگر دیر شده و درمان های ساده چون پرکردن دندان دیگر نمی تواند درد دندان عقل را از بین ببرد . بنابراین مراجعه به دندانپزشک با تجربه و دارای دانش برای تشخیص علت درد در ناحیه فک بسیار مهم است تا در مراحل اولیه علت دقیق سریع مشخص شود.

درد دندان عقل پوسیده

درمان درد دندان عقل پوسیده

همان طور که گفتیم با تشخیص به موقع علت درد که دندان عقل است در مراحل اولیه دندان را می توان پر کرد . نتیجه کار معمولا صد در صد موفق می باشد.

اما در صورتیکه درد دندان عقل در اثر آلودگی عصب دندان به باکتری ها باشد امکان عصب کشی دندان عقل وجود دارد . این به شرطی است که :

• دهان به خوبی باز شود تا امکان اجرای مراحل عصب کشی دندان وجود داشته باشد
  • دیواره دندان خیلی خراب نشده باشد تا بعد از درمان ریشه دندان تاج آن قابل پرکردن باشد
  • دندان کاملا روییده و در جویدن با دندان مقابل باشد تا ارزش نگه داشتن داشته باشد
  • دندان آسیاب دوم قبلا کشیده شده و امکان جایگزینی آن با ایمپلنت نیست پس برای گذاشتن بریج دندان باید دندان عقل به عنوان یک پایه بریج حفظ گردد.
  • عفونت از ریشه به استخوان وارد نشده باشد و به عبارتی دندان vital باشد

در غیر این صورت و آلوده شدن استخوان به باکتری ها کشیدن دندان بهترین راه حل یرای خلاص شدن از دردهای دندان عقل است و عفونت استخوان نیز بدین طریق پاک می شود.

پریکورونیت

دندان عقل کند ترین دندان در رویش است و رویش کامل آن بین سن 18 تا 25 سالگی طول می کشد . گاهی اوقات هم به علت کمبود فضا در آن ناحیه امکان رویش کامل آن وجود ندارد و دندان به صورت نیمه نهفته باقی می ماند . در تمامی این حالات بخشی از دندان در دهان دیده می شود و مابقی در زیر لثه مدفون است. در نتیجه مواد غذایی بین دندان عقل و لثه گیر کرده و با فعالیت باکتری ها تجزیه شده و تولید اسید و ایجاد عفونت در لثه ای که روی دندان عقل را پوشانده می شود . به این عفونت لثه روی دندان عقل نیمه نهفته Pericoronitis گفته می شود.

درد پریکورونیت درد گنگ مداوم شدید است که در محدوده دندان عقل احساس می شود . معمولا لثه روی دندان عقل قرمز و ملتهب شده و تماس با این لثه دردناک است . دهان در اثر التهاب کم باز می شود و این دفاع بدن است که عضلات زیاد کار نکنند تا عفونت در خون منتشر نگردد.

پریکورونیت

درمان درد دندان عقل ناشی از پریکورونیت

درمان دردهای دندان عقل به علت pericoronitis به چند طریق امکان پذیر است:

• خارج کردن غذای گیر کرده زیر لثه و شستشوی زیر آن با سرم فیزیولوژی و درمان با آنتی بیوتیک و داروهای مسکن و دهان شویه و قرقره آب نمک در آن ناحیه . با این روش تا مدتی درد دندان عقل بر طرف شده تا زمانی که دوباره غذا در زیر لثه جمع شده و باعث عفونت لثه گردد.
  • برداشتن لثه از روی دندان عقل به طریق جراحی لثه و یا با لیزر دندان که معمولا روش کاربرد لیزر دندان بهتر بوده و علاوه بر برداشتن لثه محل را منعقد و ضدعفونی می کند .ممکن است لثه باز هم بر روی دندان عقل کمی بروید و نیاز به برداشتن دوباره لثه باشد .
  • جراحی دندان عفل نیمه نهفته که با باز کردن لثه و نمایان شدن دندان در دهان به راحتی کشیدن دندان عقل میسر می گردد.این روش درمان قطعی بوده و دردهای دندان عقل کاملا و برای همیشه برطرف می گردد.

کشیدن راه حل درد دندان عقل

کیست و آبسه دندان عقل نهفته

دندان عقل در صورتیکه کاملا در استخوان نهفته باشد معمولا مشکل ساز نمی شود . اما همین دندان نهفته اگر که به هر طریقی دچار آبسه دندان و عفونت لثه و کیست در داخل استخوان شود با رویش مداوم این کیست به پایانه های عصبی درون استخوان فشار آورده و احساس درد شدیدی در آن ناحیه می گردد . این حالت از معدودترین علل درد دندان عقل بوده و خیلی رایج نیست.

آبسه دندان و عفونت در این ناحیه به علت عمق زیاد آن و همجواری با عروق infradental بسیار خطرناک بوده و باید سریعا رسیدگی شود تا از انتشار عفونت به داخل خون جلوگیری شود.

درمان

درمان این درد دندان عقل بسیار مشخص و جراحی دندان عقل نهفته در استخوان و خارج کردن این دندان به همراه کیست و خالی کردن کامل آبسه دندان در آن ناحیه است . در جراحی خارج کردن دندان عقل نهفته باید دقت شود که با اعصاب تحت الفکی یا infradental nerve آسیبی وارد نشود. کاربرد لیزر دندان و پیزو سرجری در جراحی دندان عقل نهفته بسیار کمک کننده است.

دندان عقل نهفته کج

درد دندان عقل نهفته کج

گاهی اوقات دردهای دندان عقل نهفته بخاطر خود دندان نیست باکه به علت کج بودن آن باعث فشار و آسیب به بافت های اطراف و بخصوص دندان آسیاب دوم است. نوک دندان عقل نهفته کج به ریشه دیستال دندان آسیاب دوم آسیب رسانده و از همان نقطه پوسیدگی ریشه دندان ایجاد و به عصب می رسد. در این حالت متاسفانه دندان آسیاب دوم را نمی توان عصب کشی کرد و این دندان را باید کشید . پس درمان این حالت بسیار ضروری است تا دندان دیگری را از دست ندهیم.

درمان درد دندان عقل کج

معمولا اگر که این حالت سریعا تشخیص داده شود با جراحی دندان عقل کج و خارج کردن به موقع آن از آسیب رسیدن به دندان آسیاب دوم جلوگیری می شود . یا در نهایت با پر کردن ریشه این دندان از کشیدن دندان آسیاب دوم پیشگیری می توان کرد.

درمان درد دندان عقل نهفته

در تمامی حالات دردهای دندان عقل تشخیص درست و به موقع علت درد و درمان به موقع و صحیح مانع از آسیب های اضافی به فک و سایر دندان ها می شود . جهت مشاوره و درمان با متخصصین کلینیک تخصصی دندانپزشکی Dencare می توانید با شماره تلفن های 02122023658 و 02122027384 تماس حاصل نمایید .

• سپاسگزارم از مطالب بسیار مفیدی که نوشتید
    واقعآ خوب و آموزنده بود