تاثیر جرم گیری ریشه دندان بر التهاب لثه

در حالی که تمیز کردن معمول دندان، معمولاً برای کنترل تجمع پلاک و جرم روی دندان‌ها کافی است، این روش فقط برای قسمت‌های قابل مشاهده دندان‌ها کار می‌کند. زمانی که باکتری های دهان به زیر لثه های شما نفوذ می کنند، تنها راه پاکسازی آن ها از ریشه دندان و جلوگیری از التهاب لثه، جرم گیری عمیق ریشه دندان است. این روش که به عنوان تمیز کردن پریودنتال نیز شناخته می شود، به بیماران کمک می کند تا از سلامت طولانی مدت لبخند خود در برابر تخریب احتمالی بیماری لثه محافظت کنند.

فرآیند جرم گیری ریشه دندان

فرآیند جرم گیری ریشه دندان شامل تمیز کردن دقیق پلاک است که روی آنها جمع شده است. این امر مستلزم آن است که دندانپزشک شما با مانور دقیق مناطقی از بافت لثه، ریشه دندان های شما را در معرض دید قرار دهد. برای به حداقل رساندن ناراحتی، این روش اغلب به چهار ویزیت مختلف تقسیم می شود که دندانپزشک شما هر بار یک ربع از دهان شما را انجام می دهد تا جرم گیری عمیق ریشه دندان به صورت کامل انجام شود.

اگر در اسرع وقت انجام شود، جرم گیری و درمان ریشه گاهی اوقات می تواند التهاب لثه را معکوس کند و از پیشرفت آن به بیماری جدی لثه جلوگیری نماید. با این حال، در بسیاری از موارد، بیماری لثه به اندازه کافی حل شده است و قادر است تا برگشت بیماری را غیرممکن می کند. با این وجود، جرم گیری و تمیز کردن ریشه می تواند تجمع باکتری ها را از بین ببرد تا از رشد بدتر آن جلوگیری کند و به بافت های لثه شما اجازه التیام دهد.

جرم گیری ریشه دندان

چگونه متوجه می شوید که دچار التهاب لثه هستید؟

دندانپزشک شما می‌تواند نشانه‌های التهاب لثه را در طول معاینه معمول و قرار ملاقات تمیز کردن تشخیص دهد، اما شما می‌توانید با مراقبت از مواردی مانند خونریزی لثه، تورم، تحلیل رفتن لثه، بوی بد دهان و غیره، شانس ابتلای زودهنگام به آن را به حداکثر برسانید.

اگر متوجه آنها شدید، فوراً برای جرم گیری عمیق ریشه دندان با دندانپزشک خود ملاقات کنید، حتی اگر هنوز زمان ملاقات معمول بعدی شما فرا نرسیده باشد. در این خصوص، دندانپزشکان کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی Dencare شما را راهنمایی کرده و بهترین خدمات را در اختیار شما خواهند گذاشت. اگر التهاب لثه دارید یا خطر ابتلا به آن افزایش یافته است، جرم گیری ریشه دندان ممکن است بهترین کاری باشد که برای لبخند خود انجام می دهید.

مزایا و معایب جرم گیری عمیق ریشه دندان

مزایای جرم گیری عمیق

بهداشت دهان و دندان می تواند با بوی بد دهان مبارزه کند و از بیماری لثه جلوگیری نماید. بنابراین مهم است که به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و دو بار در سال برای تمیز کردن روتین دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

با این حال، گاهی اوقات دندانپزشک جرم گیری عمیق ریشه دندان را توصیه می کند. علائمی که نشان می دهد ممکن است به تمیز کردن عمیق نیاز داشته باشید عبارتند از خونریزی لثه، عقب نشینی لثه و لق شدن دندان ها. اگرچه تمیز کردن عمیق که به آن جرم گیری پریودنتال ریشه نیز می گویند رایج است، اما خطرات خود را دارد. در اینجا آنچه شما باید در مورد تمیز کردن عمیق دندان بدانید، از جمله معایب این روش آورده شده است.

جرم گیری عمیق دندان چیست؟

هنگامی که از روش جرم گیری عمیق دندان استفاده می شود، جرم ها و رسوبات پلاک روی دندان از بین رفته، و باعث کاهش التهاب لثه شده و سلامت آن را تضمین می کند. شما می توانید پلاک هایی را که روزانه روی دندان ها جمع می شود، با مسواک زدن پاک کنید. با این حال، مسواک زدن تمام پلاک‌های بین دندان‌های شما را از بین نمی‌برد. پلاک باقیمانده کلسیفیه یا سفت می شود که تشکیل جرم دندان می دهد.

عدم جرم گیری عمیق ریشه دندان و تجمع پلاک می تواند منجر به بیماری لثه شود. این التهاب لثه را شامل خواهد شد. در صورت عدم درمان، ژنژیویت می تواند به پریودنتیت تبدیل شود. این یک عفونت لثه جدی است که استخوان نگهدارنده دندان را از بین می برد.

مزایای تمیز کردن عمیق

• بیماری لثه را متوقف می کند.
  • با بوی بد دهان مبارزه می نماید..
  • از ریشه دندان محافظت می کند.
  • باعث سلامت لثه ها می شود.
  • از ریزش دندان جلوگیری می کند.

معایب جرم گیری عمیق ریشه دندان

• درد و حساسیت دندان خفیف دارد.
  • می تواند باعث تحلیل لثه شود.
  • خطر عفونت بعد از عمل دارد.
  • در موارد بسیار نادر، خطر آسیب عصبی وجود دارد.
  • درد و حساسیت : درد و حساسیت شایع ترین عوارض جانبی هستند. خطرات ناشی از تمیز کردن عمیق معمولاً حداقل است و فقط حدود 5 تا 7 روز طول می کشد، اگرچه برای موارد گسترده ممکن است تا چند هفته ادامه یابد.

تاثیر جرم گیری عمیق

نتیجه انجام ندادن جرم گیری ریشه دندان

اگر بیماری لثه باعث جدا شدن لثه از دندان‌هایتان و ایجاد فضایی به عمق بیش از 5 میلی‌متر شود، ممکن است به تمیز کردن عمیق نیاز داشته باشید. اگر بیماری لثه تشدید شود، فضای بین لثه و دندان‌ها می‌تواند به بزرگ‌تر شدن ادامه دهد. این  مساله استخوان های نگهدارنده در دندان شما را تضعیف کرده و باعث از دست دادن یا لق شدن دندان ها می شود این نکته با جرم گیری عمیق ریشه دندان رفع خواهد شد.

چه مواردی در جرم گیری عمیق دندان مطرح می شود؟

جرم گیری عمیق دندان با تمیز کردن معمول دندان متفاوت است. تمیز کردن منظم پلاک و جرم را از بالای خط لثه پاک می کند. از طرف دیگر، تمیز کردن عمیق، پلاک و جرم را از زیر خط لثه پاک می کند. بیماری لثه باعث ایجاد فاصله یا شکافی بین دندان‌ها و لثه‌ها می‌شود که در آن جرم و پلاک می‌توانند به دام بیفتند. تمیز کردن زیر خط لثه این تجمع را با جرم گیری عمیق ریشه دندان از بین می برد.

جرم گیری عمیق معمولاً طی دو یا چند جلسه انجام می شود و شامل جرم گیری لثه و صاف کردن ریشه و بروساژ دندان است. هر بازدید ممکن است 1 تا 2 ساعت طول بکشد. زمان جرم گیری دندان زمانی است که دندانپزشک شما پلاک و جرم را از زیر خط لثه خارج می کند.

در طول ویزیت روت پلنینگ، دندانپزشک شما پلاک را که روی ریشه دندان های شما ایجاد می شود را از بین می برد. این به کاهش اندازه فضای بین دندان ها و لثه ها کمک می کند و به چسبیدن مجدد لثه ها به دندان ها کمک می کند. شما می توانید از خدمات درمانی و زیبایی کلینیک دندانپزشکی Dencare بهره مند شوید.