ایمپلنت دندان درد دارد؟

ایمپلنت دندان درد دارد؟ درمان ایمپلنت دندان امروزه بسیار پیشرفت نموده است و از درمان های معمول دندانپزشکی به حساب می آید . اما هنوز کسانی هستند که به دلیل ترس از درد ایمپلنت دندان جسارت انجام این کار را ندارند . یکی از مهمترین سوالاتی که مراجعین به متخصص ایمپلنت پرسیده می شود این است که آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

از پیدایش ایمپلنت دندان در دندانپزشکی بیش از چهل سال می گذرد . در این بین این علم گسترش بسیاری نموده است . بسیاری از کارهایی که در دهه 1980 صورت می گرفته است امروزه خطا شمرده می شود . بطور مثال ایمپلنت برای افراد سیگاری قبلا منع داشت . اما امروزه ممانعتی از نظر درمان ایمپلنت در افرادی که سیگار می کشند وجود ندارد .

در راستای همین پیشرفت ها تغییرات در روش جراحی ایمپلنت نیز صورت پذیرفته است . با پیدایش روش ایمپلنت پانچ یا ایمپلنت بدون جراحی به میزان زیادی از درد ایمپلنت دندان و عوارض ایمپلنت کاسته شده است .

در پاسخ به این سوال که ایمپلنت دندان درد دارد؟ یا نه بایستی درد ایمپلنت دندان را بر اساس این که در چه مرحله ای بروز نماید تقسیم بندی نماییم :

• در هنگام جراحی ایمپلنت
  • پس از جراحی ایمپلنت
  • در هنگام آشکارسازی ایمپلنت
  • پس از نصب روکش ایمپلنت
  • ماهها پس از استفاده از روکش ایمپلنت

دلایل درد ایمپلنت

درد ایمپلنت دندان در هنگام جراحی ایمپلنت

یکی از اصولی که در هر جراحی بهتر است یک جراح مورد توجه داشته باشد کار بدون تروما و آسیب زیاد است . در هر جراحی به هر حال مقداری تروما و آسیب به بافتهایی که کار بر روی آنها صورت می پذیرد رخ می دهد . اما جراح باید سعی نماید که از وارد آوردن ترومای بیش از نیاز به بافتها خودداری نماید .

در کار کاشت دندان نیز برای اینکه درد ایمپلنت دندان زیاد نباشد در هنگام جراحی ایمپلنت جراح یا متخصص ایمپلنت باید نهایت تلاش خود را بنماید تا از مرحله کشیدن دندان تا کاشت ایمپلنت کمترین تروما به بافت ها وارد گردد .

یکی از اقداماتی که در این راه خوب است که دندانپزشکان انجام دهند روش ایمپلنت پانچ یا ایمپلنت بدون جراحی در شرایطی است که استخوان و لثه این امکان را می دهد . اگر که شرایط استخوان و لثه مناسب این روش کاشت ایمپلنت باشد بهتراست که ایمپلنت را بدون باز کردن لثه و بخیه زدن کاشت . در اینصورت درد ایمپلنت دندان بسیار اندک بوده یا در اکثر موارد حتی فرد دردی ندارد.

همچنین در حین عمل کاشت ایمپلنت حتما باید بیحسی فک کامل باشد . اینکه ایمپلنت دندان درد دارد؟ یا نه بسیار به داشتن بیحسی خوب در حین عمل جراحی بستگی دارد .

در مواردی هم که ایمپلنت را می توان بدون جراحی و بدون نیاز به عمل پیوند استخوان کاشت کاربرد لیزر دندان در آشکار سازی استخوان و کنار زدن لثه بسیار در کاهش درد ایمپلنت دندان کمک کننده است.

درد پس از جراحی ایمپلنت

پس از اینکه جراحی ایمپلنت به پایان برسد تا چند روز این احتمال وجود دارد که درد ایمپلنت دندان بروز نماید . اینکه در این مرحله ایمپلنت دندان درد دارد؟ یا خیر بستگی به روش جراحی ایمپلنت و اینکه چه کاری صورت پذیرفته است دارد.

اگر که ایمپلنت دندان به روش بدن جراحی کاشته شده باشد معمولا ایمپلنت دندان درد ندارد .

درد پس از جراحی اگر که بخیه زده شده باشد معمولا یا به علت کشش نخ بخیه است که بعد از کشیده شدن بخیه ها برطرف می گردد . یا اینکه کار جراحی بسیار طولانی مدت و تروماتیک بوده است .

پیوند استخوان همزمان با کاشت ایمپلنت معمولا درد پس از جراحی را به دنبال دارد . در این موارد دندانپزشک باید از داروهای مسکن جهت کاهش درد و پیشگیری از آن استفاده نماید .

درد پس از چند از روز از کاشت ایمپلنت می تواند نشانه عفونت محل یا تاثیر عفونت قبلی استخوان محل کاشت ایمپلنت فوری باشد . معمولا با مصرف آنتی بیوتیک و رعایت بهداشت دهان و مسواک زدن بقیه دندان ها و کاربرد دهانشویه از این مسئله جلوگیری می نمایند . اما در صورتیکه در پس از جراحی ایمپلنت بیش از یک هفته استمرار داشته باشد امکان نگرفتن پیوند بسیار محتمل است . در اینصورت تا زمانیکه خود بدن ایمپلنت را به بیرون پس نزند بهتر است اقدامی ننمایید مگر اینکه درد ایمپلنت دندان بسیار طاقت فرسا باشد . در اینصورت به متخصص ایمپلنت مراجعه نموده و ایمپلنت رد شده را خارج نمایید .

درد رد شدن پیوند

درد هنگام آشکارسازی ایمپلنت

از مواقع دیگری که ایمپلنت دندان درد دارد؟ یا خیر زمانی است که بعد از گذشت انتظار مثلا سه ماهه برای آشکار نمودن سر ایمپلنت و نصب هیلینگ اباتمنت به جراح مراجعه نمایید . معمولا در این مرحله متخصص ایمپلنت لثه را بی حس کرده و با پانچ یا لیزر دندان لثه روی ایمپلنت کاشته شده را بر می دارد .

اگر این مرحله با جراحی و بخیه زدن صورت گیرد کمی درد پس از جراحی بسیار محتمل است .

درد ایمپلنت دندان در این مرحله معمولا در اثر فشار هیلینگ اباتمنت بر روی لثه است . این درد ایمپلنت دندان مختصر بوده و چند ساعت بیشتر نیست و با استفاده از یک ایبوپروفن برطرف می گردد .

در باقی مراحل ایمپلنت که مرحله قالبگیری یا اسکن دیجیتال برای روکش ایمپلنت است دردی وجود ندارد .

درد پس از نصب روکش ایمپلنت

معمولا در این مرحله دردی وجود ندارد . در صورتیکه پس از نصب روکش دندان درد ایمپلنت دندان وجود داشته باشد به دو دلیل است :

• لابراتوار دندانسازی روکش ایمپلنت را با دقت درست نکرده است و این روکش به لثه فشار می آورد . این درد معمولا پس یکی دو روز خودبخود برطرف می گردد .
  • بلند بودن روکش ایمپلنت در تماس با دندان مقابل خود و تنظیم نبودن ارتفاع دندان از دلایل دیگری است که باعث درد ایمپلنت دندان می گردد.

خارج کردن ایمپلنت

درد ایمپلنت دندان پس از گذشت ماهها از نصب روکش

درد در این مرحله به چند دلیل می تواند باشد:

• احتمال رد شدن پیوند ایمپلنت دندان تا یکسال کماکان وجود دارد . هر چند این احتمال با مرور زمان کمتر و کمتر می شود ولی به هر حال این احتمال وجود دارد . در صورت رد پیوند ایمپلنت دندان استخوان اطراف ایمپلنت تحلیل رفته و بدن ایمپلنت شل شده را به بیرون پس می زند . درد ایمپلنت دندان در این مرحله به دلیل لق شدن و رد شدن ایمپلنت می باشد .
  • احتمال دیگر درد ایمپلنت دندان در این زمان شل شدن پیچ نگهدارنده اباتمنت است . پیچ نگاهدارنده اباتمنت به مرور زمان و در اثر جویدن غذا ممکن است شل شود . در نتیجه روکش ایمپلنت هم شل شده و دندان لق می شود . در این صورت به علت فشار روکش لق به لثه اطراف ایمپلنت درد ایمپلنت دندان حس می گردد .
  • یکی دیگر از دلایل درد ایمپلنت دندان در این زمان عفونت ایمپلنت دندان یا پری ایمپلنتایتیس است . لثه اطراف ایمپلنت به دلایل مختلفی ممکن است عفونی گردد . رعایت نکردن بهداشت دهان یکی از مهمترین دلایل پری ایمپلنتایتیس است . در صورت درد در اثر عفونت لثه ایمپلنت باید به متخصص ایمپلنت یا متخصص لثه مراجعه نمایید .