مفصل فکی گیجگاهی و مشکلات آن

مفصل فکی گیجگاهی یا (Temporo Mandibular Joint (TMJ محل اتصال استخوان فک پایین به جمجمه است . زایده ای کندیل از استخوان فک پایین در داخل محفظه کاسه ای شکل از جمجمه قرار گرفته است . برای اینکه این دو استخوان در هنگام حرکت به یکدیگر ساییده نشوند در بین آن ها دیسک قرار گرفته است . این دیسک مفصل فکی گیجگاهی در حکم یک بالشی است که از سایش استخوان بر استخوان جلوگیری می کند . به همین علت است که حرکات باز و بسته کردن فک در هنگام صحبت کردن و غذا خوردن بدون صدا و درد و کاملا نرم است.

حرکات مفصل فکی گیجگاهی

حرکت فک پایین در داخل مفصل فکی گیجگاهی بوسیله 4 عضله کنترل می شود:

• عضله تمپورال
  • عضله ماستر
  • عضله لترال تریگویید
  • عضله مدیال تریگویید

این چهار عضله کلیه حرکات باز و بسته کردن فک و حرکات جانبی فک را در درون مفصل فکی گیجگاهی ایجاد و کنترل می کنند.

مفصل فکی گیجگاهی

مشکلات مفصل فکی گیجگاهی

در اثر مرور زمان و افزایش سن و بیماری ها و استفاده ناصحیح یا عادات غلط این مفصل دچار مشکل می گردد که اصطلاحا (Temporo Mandibular Disorder (TMD هم نامیده می شود . این مشکلات در صورتی که در مراحل اولیه و در سنین پایین تشخیص داده شوند با تدابیر صحیح قابل درمان و پیشگیری بوده و مفصل فکی گیجگاهی دوباره ترمیم و بازسازی می گردد. بنابراین مراجعه زود هنگام جهت تشخیص مشکل بوسیله دندانپزشک متخصص و درمان یا پیشگیری بسیار مهم است. جهت گرفتن وقت مشاوره یا درمان از کلینیک دندانپزشکی Dencare با شماره تلفن های 02122027384 یا 02122023658 تماس حاصل فرمایید.

مطالعه بیشتر در مورد ایمپلنت

علائم مشکلات مفصل فکی گیجگاهی

این مسئله در افراد مختلف بروزات و علائم گوناگونی دارد . شایع ترین این علائم عبارتند از:

• درد ناحیه گوش
  • سر درد های مزمن یک طرفه
  • درد گوش و فک در هنگام جویدن غذا
  • درد و محدودیت در هنگام باز کردن فک
  • احساس درد دندان عقل بالا
  • صدای کلیک در هنگام باز و بسته کردن فک
  • صدای خش خش ( مثل صدای راه رفتن روی برف) در هنگام باز و بسته کردن قک
  • در رفتن فک از درون مفصل فکی ازگیجگاه در هنگام کشیدن خمیازه شدید یا باز کردن شدید دهان

درد مفصل گیجگاهی فکی

درد در ناحیه گوش و سر و دندان ها علائم کمک کننده ای هستند که به ما در مراحل اولیه هشدار می دهند. هشدار اینکه مشکلی وجود دارد که به مفصل TMJ فشار بیش از حد تحمل وارد نموده است.در صورتیکه در این مرحله متوجه شده و درمان انجام دهیم معمولا مشکل به سادگی بر طرف می گردد. ولیکن در صورت عدم توجه به علت بوجود آورنده و ادامه عادت غلط یا بر طرف نکردن مشکل مرحله بعدی رخ می دهد.

مراحل آرتروز و تخریب TMJ

ادامه مشکل باعث آرتروز یا تخریب دیسک مفصل TMJ می شود . در اثر تخریب اولیه دیسک سطح دیسک از حالت صاف دچار تضرس و ناهمواری می گردد. در نتیجه سایش سر کندیل استخوان فک روی این سطح ناهموار دیسک صدای خش خش یا اصطلاحا Crepitus ایجاد می گردد.این صدا مشابه صدای را رفتن بر روی برفها است.

مرحله پیشرفته تر مشکل مفصل فکی گیجگاهی ایجاد صدای کلیک یا تق تق کردن فک در هنگام باز و بسته کردن دهان می باشد. این Clicking نشانه پاره شدن دیسک است که در هنگام عبور سر کندیل استخوان فک از روی پارگی ایجاد می گردد.

ادامه مشکل و عدم درمان در نهاین منتهی به پارگی و تخریب کامل دیسک مفصل فکی گیجگاهی شده و فرد در هنگام باز کردن شدید دهان یا خمیازه شدید فک از درون مفصل TMJ خارج شده و یا اصطلاحا فک در می رود. این مرحله معمولا غیر قابل برگشت بوده و دیگر دیسک به خودی خود درمان و بازسازی نمی شود.

آرتروز مفصل فکی گیجگاهی

علل و درمان

برای درمان این مشکل و پیشگیری از بدتر شدن آن نیاز است که علت بوجود آورنده در هر فرد بصورت خاص تشخیص داده و پس از حذف آن علت نسبت به درمان آن اقدام نمود . برای مطالعه بیشتر در مورد علل و درمان مشکل مفصل فکی گیجگاهی این قسمت را کلیک نمایید .